БЮДЖЕТНА БЕЗПЕКА ЯК СКЛАДОВА ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

БЮДЖЕТНА БЕЗПЕКА ЯК СКЛАДОВА ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ

03.03.2014 15:46

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Жмурко Альона Володимирівна, студентка, Черкаський державний бізнес-коледж


В умовах прискореної глобалізації світового господарства важливу роль відіграє система фінансової безпеки держави. Однією з її складових є бюджетна безпека, роль якої полягає в забезпеченні макроекономічної стабільності та, як наслідок, гарантуванні економічного суверенітету держави. Посилення уваги до проблем саме бюджетної безпеки обумовлюється відсутністю сталого розвитку зазначеного сектору.

Вивчення бюджетної безпеки у контексті соціально-економічного розвитку держави висвітлене в працях таких вчених як: В.М. Гейця, О. І. Барановського, М. М. Єрмошенка, В. Т. Шлемко, Г.А. Пастернак-Таранушенко, А. І. Сухорукова та ін. Незважаючи на значну увагу, яка приділяється проблемі забезпечення бюджетної безпеки, у сучасних умовах дане питання не втрачає своєї актуальності та потребує додаткового висвітлення. 

Метою дослідження є визначення напрямів забезпечення бюджетної безпеки держави як складового елемента фінансової безпеки.

В умовах постійних кризових явищ та невизначеності розвитку світової економіки упродовж останніх років гостро постає питання забезпечення бюджетної складової фінансової безпеки держави. Поняття «бюджетної безпека» на сучасному етапі розглядається як індикатор розвитку бюджетної системи й ефективності бюджетного процесу, критерій оцінки бюджетної політики. Єдиного підходу до визначення сутності поняття «бюджетна безпека» на сьогодні не існує. Так, О.І. Барановський вважає, що бюджетна безпека - це спроможність бюджетної системи забезпечити платоспроможність держави під час збалансування доходів  і видатків та ефективне використання бюджетних коштів у процесі виконання функцій державного регулювання економічного розвитку, реалізації соціальної політики, а також утримання органів державного управління, забезпечення національної безпеки й борони [1, с. 206]. 

Згідно наказу Мінекономіки від 2 березня 2007 р. №60 «Про затвердження Методики розрахунку рівня економічної безпеки України», бюджетна безпека – це стан забезпечення платоспроможності держави з урахуванням балансу доходів і видатків державного й місцевих бюджетів та ефективності використання бюджетних коштів.

Рівень бюджетної безпеки оцінюється шляхом зіставлення індикаторів безпеки з їх пороговими значеннями – кількісними величинами, перевищення яких вказує на несприятливі або загрозливі тенденції в економіці. 

В табл. 1 відображено показники, що характеризують рівень бюджетної безпеки країни за період 2009-2012 рр.




Таблиця 1

Показники бюджетної безпеки України, 2009-2012 рр.










Як видно з таблиці 1, рівень перерозподілу ВВП через зведений бюджет протягом 2009-2010 рр. та в 2012 р. максимально наближувався до свого порогового значення (не більше 30%) проте не перевищував його, складаючи 29,9 % у 2009 р.,  28,7 % у 2010. та 28,5 у 2012 р. Перевищенням індикатора над пороговим значення характеризується 2011 р., що свідчить про можливі загрози у бюджетній системі та прорахунки в бюджетній політиці.

Ще одним індикатором, який не відповідав встановленим граничним значенням було відношення дефіциту державного бюджету до ВВП. За стандартами, прийнятими країнами Євросоюзу, позитивним вважається значення, яке б не перевищувало 3%. Для періоду, що аналізується характерним є перевищення порогового значення в 2009-2010 рр. та 2012 р. Це свідчить про значні розміри бюджетного дефіциту та відсутність ефективних джерел його покриття. 

Державний бюджет традиційно приймається з дефіцитом, задля збільшення бюджетних видатків порівняно з доходами. Для покриття дефіциту бюджету уряд України використовує неефективні джерела: приватизація державного майна, облігації внутрішньої державної позики, зовнішні запозичення. Найбільш ризикованими з точки зору бюджетної і фінансової безпеки країни є використання зовнішніх запозичень з метою покриття дефіциту державного бюджету. Свідченням цього є неухильна тенденція до зростання обсягу зовнішнього державного боргу: з 135,9 млрд. грн. у 2009 р. до 208,9 млрд. грн. на кінець 2012 р.

На основі проведеного дослідження можна зробити висновок, що бюджетна політика України є недостатньо ефективною, оскільки її вплив на Держбюджет не забезпечує нормативного рівня бюджетної безпеки держави, а отже потребує оптимізації.  Найбільші загрози бюджетній безпеці України криються у сфері зовнішньої заборгованості, що може негативно вплинути на фінансову безпеку держави у майбутньому.




Література:

1. Барановський О.І. Фінансова безпека в Україні (методологія оцінки та механізми забезпечення) [Текст] / О. Барановський. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2004. – 759с. 

2. Геєць В. М. Моделювання економічної безпеки: держава, регіон, підприємство / Науково- дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України / В.М. Геєць (ред.), М. О. Кизим, Т. С. Клебанова, Т. С. Черняк. - Х. : ВД "ИНЖЭК", 2006. – 240 с. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота