ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОНЯТЬ «МАРКЕТИНГ» ТА «ЗБУТ» ЯК ОКРЕМИХ ЕКОНОМІЧНИХ КАТЕГОРІЙ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОНЯТЬ «МАРКЕТИНГ» ТА «ЗБУТ» ЯК ОКРЕМИХ ЕКОНОМІЧНИХ КАТЕГОРІЙ

04.03.2014 11:54

[Секція 3. Маркетинг]

Автор: Лукан Олександра Михайлівна, аспірант ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»


У період розвитку ринкових відносин має місце відсутність чіткого розмежування понять «маркетинг» і «збут», що у свою чергу унеможливлює точну ідентифікацію витрат на проведення маркетингової та збутової діяльності підприємства, а також  ведення обліку даних витрат і контролю ефективності за інвестиціями в маркетинг та збут. В сучасних умовах господарювання виникає необхідність розмежувань функцій, кінцевих цілей і витрат маркетингу та збуту. 

Метою дослідження обрано проведення порівняльного аналізу понять «маркетинг» та «збут» як окремих економічних категорій на основі наукових праць вітчизняних і зарубіжних вчених, таких як Ф. Котлер, Г. М. Давидов, Я. С. Янишин, Б. Кузишин, Н. В. Гавришко, Е. Грищенко та інші. 

На нашу думку для більш точного розуміння спільних та відмінних рис між маркетингом та збутом необхідно визначити сутність цих економічних категорій, як окремих складових бізнесу. Розглянемо детальніше суть понять «маркетинг» та «збут» з різних точок зору наукових напрацювань.

В умовах кризи основною метою маркетингу є розробка та виготовлення конкурентоспроможного продукту, який забезпечить утримання на ринку та досягнення оптимальної прибутковості підприємства. Для досягнення даної рентабельності підприємству потрібно розв'язати дві головні взаємозв'язані проблеми [1, с. 169]: продати максимально можливу кількість товарів фірми; максимально задовольнити запити (як покупця, так і користувача). Виходячи з даних проблем, можна стверджувати, що за першу відповідає збут, під яким розуміють фізичне переміщення товару від виробника до споживача, а за другу – маркетинг, у  функції якого входить дослідити потреби споживачів, виготовити продукт і його реалізацією, задовольнити потреби споживача та отримати бажаний результат.

З точки зору еволюції маркетингових концепцій в 1930-1950 роках збутова концепція мала ідею розвинути канали реалізації, а її головна ціль була інтенсифікувати збут товарів за рахунок маркетингових зусиль по просуванню та продажу. Фактично маркетинг даного періоду зводився до організації збуту на підприємстві. Однак, на сьогодні функціонує концепція маркетингу взаємодій, головна мета якої є задоволення потреб споживачів та інших учасників ринку в процесі їх комерційної та некомерційної взаємодії. Це дає можливість говорити про відмінність маркетингу і збуту підприємства на сучасному етапі розвитку економіки.

Між маркетингом і традиційною збутовою діяльністю існує суттєва різниця. Збут – це сукупність організаційно-технічних та комерційних заходів для безпосередньої реалізації товарів і послуг. На відміну від нього маркетинг базується на вивченні й задоволенні потреб споживачів, спрямовує ресурси фірми на виробництво товарів і послуг, яких потребує ринок та адаптується і трансформується відповідно до змін зовнішнього середовища та запитів покупців [1, с. 169].

Багато зарубіжних і вітчизняних маркетологів (Ф. Котлер, Б. Берман, В. Герасимчук) також наголошують на тому, що збут – це хоча й найважливіша, але все ж таки одна з функцій маркетингу, тому потрібно чітко розмежовувати два види підприємницької активності: маркетингову діяльність і збут продукції [2]. За словами Ф. Котлера: «збут – це верхівка маркетингового айсберга. Лише одна із багатьох функцій, причому нерідко найсуттєвіша» [3, 4]. Д. Ланкастер, Д. Джоббер наголошують, що «збут починають розглядати як одну з функцій маркетингу» [5, с. 36]. Е. Грищенко говорить, що «маркетинг – це не тільки збут продукції чи товарів, адже сутність маркетингу полягає в тому, що ця діяльність має бути спрямована ще й на орієнтацію виробництва, створення видів продукції згідно вимог ринку» [6, с. 70-71]. Як зазначає Г. М. Давидов поняття «збут» ідентичне маркетинговій категорії «товарорух» або «розподіл», котра трактується як діяльність підприємства з планування, практичної реалізації і контролю за фізичним переміщенням готових виробів від місця їх виготовлення до місця експлуатації з метою задоволення потреб та попиту споживачів і забезпечення прибутку для виробників [2]. Отже, за економічною сутністю поняття «маркетинг» і «збут» – принципово відмінні категорії: якщо збут охоплює процеси фізичного переміщення готової продукції, то маркетинг спрямований на задоволення потреб споживачів для досягнення цілей підприємства в умовах ринку. Функції маркетингу є ширшими і включають збут у комплекс маркетингової діяльності, до якої входять, так звані «4P»: product (товар), price (ціна), place (місце), promotion (просування).

На основі аналізу наукових праць [2, 7] нами систематизовано порівняльні характеристики економічних категорій «маркетинг» та «збут», які зображені у таблиці 1. Виходячи із даної порівняльної характеристики можна стверджувати, що цілі маркетингової та збутової діяльності є відмінними, тобто, маркетинг і збут виконують різні функції, а витрати на маркетингову та збутову діяльність відмінні за їх функціональним змістом та роллю в господарському процесі, складом та характером впливу на результат господарювання. Це і зумовлює необхідність відокремлювати збут від маркетингу і навпаки.

Що стосується нормативно-законодавчих актів, то в них немає чіткого визначення поняття «збут». Часто в науковій літературі поняття «збут» ототожнюють з поняттям «реалізація». Згідно Податкового кодексу України (далі – ПКУ) [8, ст. 14] «продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів».




Таблиця 1.

Порівняльна характеристика економічних категорій «маркетинг» і«збут»










Щодо маркетингу, відповідно до ПКУ [8, ст. 14] «маркетингові послуги (маркетинг) – послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків». Як бачимо, збут (реалізація) за ПКУ – це процес передачі товару від продавця до покупця, маркетинг – система заходів від задуму створення товару до його реалізації та післяпродажного обслуговування.

Важливим аспектом визначення економічної сутності маркетингу та збуту є їх формулювання за тлумачним словником сучасної української мови. Зокрема, термін «збут» визначається як продаж готової продукції або сировини [9, с. 443], а маркетинг, в свою чергу – це система організації та управління діяльністю підприємства, фірми, що передбачає комплексне урахування положення на ринку збуту для прийняття рішень. Організація збуту товарів на зовнішньому ринку [9, с. 647]. Аналізуючи дані визначення, можна говорити про відмінність економічних сутностей понять «маркетинг» та «збут», і водночас про близьку прив'язаність маркетингу до «ринку збуту», «процесу збуту» тощо. На нашу думку, збут виступає кінцевою метою маркетингу, якій передують дослідження ринку, товарна, цінова та комунікаційна політики. Враховуючи вищенаведене, визначення збуту можна вдосконалити, наголосивши на підпорядкованості збуту маркетинговій діяльності, тобто збут – це підсистема маркетингу, яка забезпечує реалізацію підприємством виготовлених товарів (робіт, послуг) споживачам. Маркетинг, на нашу думку, більш ширше поняття і охоплює всі процеси, пов'язані із формуванням товарної номенклатури продукції підприємства до її реалізації кінцевим споживачам. Отже, маркетинг – це сукупність дій, спрямованих на управління виробничо-збутовою діяльністю підприємства, шляхом вивчення кон'юнктурних змін на ринку та максимального задоволення споживчого попиту.

В рамках даної роботи обґрунтовано економічну сутність маркетингової та збутової діяльності підприємства, систематизовано основні порівняльні ознаки понять «маркетинг» і «збут», вдосконалено визначення даних економічних категорій в контексті визнання збуту підсистемою маркетингу. Врахування головних ознак відмінності між маркетингом і збутом дозволяє по-новому підійти до визначення економічної сутності, чіткого розмежування витрат маркетингової і збутової діяльності підприємства, більш ефективно проводити облік даних витрат та оптимізувати управління системою маркетингу і збуту підприємства в цілому.




Література:

1. Янишин Я. С.  Сприяння вдосконаленню маркетингової діяльності в підприємстві / Я. С. Янишин // Економіка АПК. – 2011. – № 19. – C. 169–171.

2. Давидов Г. М. Облікова політика: навчальний посібник / за ред. Г. М.  Давидов. – К.: Знання, 2010. – 479 с.

3. Котлер Ф. Основымаркетинга: Пер. с анг. / Ф. Котлер – М.: Прогресс, 1993. – 418 с.

4. Кузин Б. Методы и моделиуправленияфирмой / Б. Кузин, В. Юрьев, Г. Шахдинаров. – СПб: Питер, 2001. – 432 с.

5. Грищенко Е. Ризики в маркетинговій діяльності підприємства / Е. Грищенко // Персонал. – 2010. – № 3-4. – С. 68-71.

6. Гавришко Н. В. Облік і аналіз маркетингової та збутової діяльності: управлінський аспект: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня

канд. екон. наук: спец.08.06.04 «Бухгалтерськийоблік, аналіз та аудит» /Н. В. Гавришко. – Тернопіль. – 2001. – 20 с. 

7. Податковий кодекс України від 02.12.10 № 2755-VІ // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?code=2755-17%A6st265 (16.02.2014 р.).

8. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. — К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. — 1728 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота