ПОНЯТТЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ МИТНОЇ СПРАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОНЯТТЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ МИТНОЇ СПРАВИ

07.05.2014 02:26

[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Судоустрій. Правоохоронні органи, прокуратура та адвокатура]

Автор: Гезь Альона Валеріївна, курсант юридичного факультету Академії митної служби України, м. Дніпропетровськ


Незважаючи на значне поширення та постійно зростаючу динаміку кримінальних правопорушень у сфері митної справи, сучасний стан правової науки ще не може запропонувати ефективних методів протидії їм, бо немає єдиної думки відносно того, які саме правопорушення охоплюються поняттям "кримінальні правопорушення у сфері митної справи" тобто не визначені межі об’єкту впливу. Кримінальним кодексом України (далі – КК України) передбачені, окрім контрабанди, інші склади злочинів, які можна зарахувати до категорії кримінальних правопорушень у сфері митної справи, об'єднання у самостійну групу яких дасть змогу надати щодо них окрему криміналістичну характеристику, що у свою чергу значно полегшить боротьбу з ними.

Для того, щоб визначити, що являє собою та які ж саме кримінальні правопорушення охоплює поняття "кримінальні правопорушення у сфері митної справи" необхідно визначити, що саме розуміється під митною справою.

Відповідно до ст. 7 Митного кодексу України встановлені порядок і умови переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль та митне оформлення, застосування механізмів тарифного і нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення УКТ ЗЕД, здійснення державного контролю нехарчової продукції при її ввезенні на митну територію України, запобігання та протидія контрабанді, боротьба з порушеннями митних правил, організація і забезпечення діяльності органів доходів і зборів та інші заходи, спрямовані на реалізацію державної політики у сфері державної митної справи, становлять державну митну справу [1, с. 10].

Враховуючи різноманітні позиції науковців, можна виділити два підходи до поняття митної справи: вузький та широкий. За вузького підходу, представником якого є К. К. Сандровський, митна справа визначається як сукупність різноманітних засобів проведення в життя митної політики держави, які забезпечують економічну охорону кордонів держави [2, с.3]. Дійсно, сучасні тенденції розвитку світових економічних процесів, іноземного митного законодавства та митного законодавства України обумовлюють у значній мірі митну політику, а як наслідок і митну справу саме економічними чинниками та впливами. Але, як зазначають дослідники митного регулювання України С.В. Ківалов та Є.В.Додін, зведення функцій митної служби лише до захисту економічного кордону є необґрунтованим та однобоким [3, с.13]. Є.В. Додін вказує, що митна справа як особливий вид державної діяльності має своєю метою захист національної безпеки в цілому, до якої відноситься не лише економічна, а й соціальна, інформаційна безпека тощо [4, с.7]. І це є широкий підхід до розуміння митної справи.

За вузького підходу до визначення митної справи сформувалася думка, що кримінальні правопорушення у цій сфері не становлять собою окрему специфічну групу діянь, а їх сукупність можна віднести до такої групи як злочини у сфері господарської діяльності, які визначені Розділом VII "Злочини у сфері господарської діяльності" КК України. Так, О.О. Дудоров у своїй класифікації злочинів у сфері господарської діяльності, відносить до злочинів проти порядку переміщення предметів через митний кордон України взагалі лише один – контрабанду [5, с.536]. Хоча запобігання та протидія контрабанді є одним із найважливіших напрямків діяльності митних органів, але далеко не єдиним, і тому зводити кримінальні правопорушення у митній сфері до однієї лише контрабанди є необґрунтованим. Тому необхідно змінити існуюче уявлення щодо непорушності критеріїв побудови особливої частини КК України (залежно від об’єкту злочинного посягання).

На нашу думку, при визначенні поняття кримінальних правопорушень у сфері митної справи, необхідно враховувати широкий підхід до розуміння митної справи з врахуванням таких її ознак: 1) це діяльність держави в особі уповноважених органів – митних органів; 2) мета діяльності – реалізація митної політики держави та забезпечення національної безпеки; 3) це діяльність, що здійснюється з приводу переміщення предметів через митний кордон України.

Звідси критеріями об’єднання кримінальних правопорушень, які вчиняються у митній сфері, є такі елементи об’єкта та об’єктивної сторони складу злочину, як: 1) предмет злочину – предмети матеріального світу, яким притаманні спеціальні ознаки; 2) діяння злочину – це переміщення через митний кордон України (ввезення, вивезення або транзит через митну територію України); 3) місце вчинення злочину – митний кордон України; 4) спосіб вчинення злочину – поза митним контролем, з приховуванням від митного контролю або без спеціального дозволу.

Виходячи із вищезазначеного, пропонуємо визначити кримінальні правопорушення у сфері митної справи як сукупність кримінальних правопорушень, пов'язаних з порушенням порядку й умов переміщення певних предметів через митний кордон України.




Література:

1. Митний кодекс України (видання станом на 01.04.2014). –К.,2002.– 204с.

2. Cандровский К.К. Таможенное право в Украине. – К., 2000. – 340 с.

3. Кивалов С. В., Додин Е. В. Таможенное право в Украине: национальное и международное // Митна справа. – 2000. – № 3. – 269 с.

4. Додін Є. В. Правові основи митної справи України / Є. В. Додін // Митна справа. – 2004. – № 4. – С. 6–18.

5. Дудоров О.О. Злочини у сфері господарської діяльності: кримінально-правова характеристика.  - К.: Юридична практика, 2003. — 924 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота