ОСОБЛИВОСТІ ЗАПОБІГАННЯ КОНТРАБАНДІ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ ЧИ ПРЕКУРСОРІВ В УМОВАХ ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ЗАПОБІГАННЯ КОНТРАБАНДІ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН, ЇХ АНАЛОГІВ ЧИ ПРЕКУРСОРІВ В УМОВАХ ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ

13.05.2014 15:22

[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Судоустрій. Правоохоронні органи, прокуратура та адвокатура]

Автор: Горбаченко Павло Анатолійович, здобувач Національної академії Служби безпеки України


Незаконний обіг наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів сьогодні належить до глобальних проблем сучасності, адже йому притаманний високий ступінь суспільної небезпечності, зумовлений тяжкими наслідками не тільки для здоров’я окремої особи, а й для здоров’я усього населення держави.

На даний час, у зв’язку з напруженою суспільно-політичною обстановкою в Східній Україні, систематичними проявами сепаратизму та екстремізму, проголошенням суверенних Донецької та Луганської народних республік питання протидії цьому суспільно небезпечному явищу стоїть досить гостро перед правоохоронними органами України.

Так, з огляду на статистичні показники діяльності правоохоронних органів слід зазначити, що ділянка державного кордону України у Донецькій та Луганській областях завжди була уразлива щодо контрабандного переміщення наркотичних засобів. 

Крім того, за інформацією тимчасово виконуючого обов’язки заступника Глави Адміністрації Президента України Сенченка А.В., оприлюдненою в засобах масової інформації 05 травня 2014 року, наприкінці квітня – на початку травня цього року значно збільшилась кількість спроб незаконного переміщення через державний кордон України в Донецькій та Луганській областях наркотичних засобів і психотропних речовин [1].  

В умовах сьогодення перед державними органами, що здійснюють боротьбу з контрабандою наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів, постало нове  завдання щодо забезпечення ефективної протидії цьому суспільно небезпечному явищу в умовах перешкоджання сепаратистами законній діяльності державних органів та проведення антитерористичної операції на Донеччині.

Відповідно до статті 1 Закону України “Про боротьбу з тероризмом” антитерористична операція – це комплекс скоординованих спеціальних заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення злочинних діянь, здійснюваних з терористичною метою, звільнення заручників, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичного акту чи іншого злочину, здійснюваного з терористичною метою [2].

При проведенні антитерористичної операції використовуються сили і засоби (особовий склад, спеціалісти, зброя, спеціальні і транспортні засоби, засоби зв’язку, інші матеріально-технічні засоби) суб’єктів боротьби з тероризмом, а також підприємств, установ, організацій, які залучаються до участі в антитерористичній операції [2].

Проведення антитерористичної операції на Сході України сьогодні зумовлює залучення значної кількості особового складу правоохоронних органів, зокрема й Служби безпеки України, та Збройних Сил України. 

Таке залучення значних сил правоохоронних органів у проведенні антитерористичної операції безпосередньо ускладнює можливість отримання митними підрозділами Міністерства доходів і зборів України та підрозділами Держприкордонслужби України, що здійснюють свою діяльність безпосередньо в пунктах пропуску через державний кордон України, упереджувальної інформації про можливі спроби контрабандного переміщення через державний кордон України наркотичних засобів та психотропних речовин.

Крім того, непоодиноке блокування та захоплення адміністративних будівель регіональних органів СБУ, районних відділів та обласних управлінь МВС України, районних та обласних прокуратур перешкоджає належному виконанню поставлених перед цими правоохоронними органами завдань.

Враховуючи ці фактори слід зазначити, що співробітництво правоохоронних органів та координація їх спільної діяльності у сфері боротьби з контрабандою наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів на даний час є достатньо проблематичною.

У зв’язку з цим, успішне відвернення та припинення злочинних проявів у сфері контрабандного переміщення наркотичних засобів та психотропних речовин через державний кордон України залежить від наполегливості, ініціативності та ефективності діяльності митних підрозділів Міндоходів України.

Так, відповідно до підпункту 63 пункту 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президента України від 18.03.2013 року № 141 Міндоходів України відповідно до покладених на нього завдань проводить заходи щодо запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушенням митних правил на митній території України [3]. 

При цьому, згідно з пунктом 6 згаданого Положення Міндоходів України для виконання покладених на нього завдань має право, зокрема:

- проводити у взаємодії з іншими правоохоронними органами України спеціальні заходи, у тому числі контрольовані поставки щодо виявлення, попередження, припинення контрабанди наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів;

- організовувати взаємодію і обмін інформацією з митними, правоохоронними органами та іншими органами іноземних держав з питань протидії незаконному переміщенню наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів [3].

Проголошення 12 травня 2014 року суверенних Донецької та Луганської народних республік на підставі незаконних референдумів та формування у цих самопроголошених республіках органів влади лише ускладнить процес документування митними органами контрабанди наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів (стаття 305 Кримінального кодексу України), внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, передачі матеріалів кримінальних проваджень слідчим СБУ для проведення досудового розслідування. 

Також, у зв’язку з останніми подіями, зростає ймовірність нападів сепаратистів на пункти пропуску через державний кордон України з метою відкриття кордону з Російською Федерацією та встановлення контролю над особовим складом митних органів та прикордонних застав.

Зважаючи на викладене, реалізація заходів спрямованих на запобігання контрабанді наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів у східних регіонах України як ніколи потребує державної підтримки. Сьогодні, в цих складних умовах, митні органи потребують збільшення чисельності особового складу з метою ефективного виконання поставлених перед ними завдань, посилення охорони пунктів пропуску через митний кордон України та забезпечення належним озброєнням і спеціальними засобами через можливу загрозу з боку сепаратистів, налагодження ефективної взаємодії з слідчими підрозділами СБУ, що здійснюють досудове розслідування у кримінальних провадженнях розпочатих за ст. 305 КК України, дотримання з боку держави соціальних, матеріальних та інших гарантій.




Література:

1. Украину хотят утопить в наркотиках. На границе участились перевозки крупных партий [Електронний ресурс] // Корреспондент.net. – Режим доступу: http://korrespondent.net/ukraine/comunity/3358494-ukraynu-khotiat-utopyt-v-narkotykakh-na-hranytse-uchastylys-perevozky-krupnykh-partyi-senchenko.

2. Закон України “Про боротьбу з тероризмом” // Відомості Верховної Ради України 2003, № 25 від 20.06.2003, ст. 180.

3. Указ Президента України від 18.03.2013 р. № 141 “Про Міністерство доходів і зборів України” // Офіційний вісник України 2013, № 22 від 29.03.2013, ст. 739.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота