ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ І ВИКОНАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ І ВИКОНАННЯ ДОХІДНОЇ ЧАСТИНИ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ

13.05.2014 15:30

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Камишний Олексій Юрійович, студент Дніпропетровської державної фінансової академії


Реалізація стратегічних планів суспільства щодо інтеграції України в європейське співтовариство зумовлює необхідність проведення такої економічної політики, яка передбачала б послідовне створення самодостатньої дохідної бази місцевих бюджетів та їх виконання. В Європейській хартії про місцеве самоврядування проголошено, що органи місцевого самоврядування мають володіти необхідним обсягом власних джерел для виконання покладених повноважень.

Місцеві бюджети є вагомою складовою бюджетної системи країни. Зміна умов їх формування і виконання може суттєво вплинути на її збалансованість та фінансову безпеку держави. Недостатність власних стабільних джерел доходів значно обмежує вплив місцевих органів влади на соціально-економічний розвиток регіонів. Тому розширення та оптимізація джерел наповнення місцевих бюджетів є надзвичайно важливим завданням, вирішення якого сприятиме підвищенню рівня фінансової незалежності  органів місцевого самоврядування і якісному виконанню покладених на них завдань [1].

Реалізація законодавчо закріпленого права кожного адміністративно-територіального утворення на економічну самостійність неможлива без наявності у кожного органу влади власного бюджету і права його складання, затвердження і виконання без втручання ззовні. А це означає, що кожен орган влади повинен володіти своїми фінансовими джерелами, достатніми для організації управління економікою і соціальною сферою на своїй території. Одночасно з цим він повинен володіти відносною самостійністю в управлінні податками та іншими обов’язковими платежами, що надходять до відповідного бюджету. 

На жаль, до останнього часу в цій ланці бюджетної системи зберігався безнадійно застарілий механізм централізованого регулювання вищестоящими органами доходів місцевих бюджетів. Це позбавляло місцеві органи влади фінансової самостійності, на довгі роки закріплювало залежність розвитку місцевої економіки і соціальної сфери від можливостей і бажання вищестоящих органів влади вирішувати проблеми, що знаходяться на даній території районів, міст, селищ і сіл. 

У 2010 році, у зв’язку із прийняттям нової редакції Бюджетного кодексу України та Податкового кодексу України здійснені певні кроки у напрямку підвищення рівня фінансової незалежності місцевих бюджетів. Зокрема, з державного бюджету до місцевих бюджетів були передані ряд загальнодержавних податків і зборів. Одночасно розширено перелік власних доходів місцевих бюджетів, за рахунок яких здійснюються видатки, пов’язані з виконанням власних повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування. 

Проте, незважаючи на зазначені позитивні зрушення, ресурсна база місцевих бюджетів для виконання власних і делегованих повноважень залишається недостатньою, особливо у частині фінансування програм розвитку житлово-комунального господарства, благоустрою, транспорту та інших питань, що стосуються розбудови соціальної інфраструктури. 

Важливим завданням органів місцевої влади є нарощення власних податкових надходжень місцевих бюджетів, що забезпечить свободу економічних рішень. У 2009-2013 рр. в Дніпропетровській області спостерігався постійний приріст податкових надходжень: 13,5% у 2010 році, 19,6% - у 2011 році, 13,9% - у 2012 році.   Збільшення обсягу податкових надходжень при стабільності ставок оподаткування, які мали місце у 2009-2012 рр., свідчать про зміну доходів населення та підприємств. У зв’язку з нестабільною ситуацією, яка сталася у кінці 2013 року,  переходом ряду підприємств на неповний графік роботи,  скороченням чисельності працюючих темп росту  податкових надходжень до 2012 року зменшився і склав 3,9%.

При цьому, протягом 2009-2013 років показники, затверджені  місцевими органами влади, жодного разу не були виконані.

Основними причинами незадовільного стану із наповнення місцевих бюджетів області є:

- недостатній рівень економічної, фіскальної та організаційної робти відповідних служб місцевих органів влади та контролюючих органів щодо моніторингу стану надходжень платежів до місцевих бюджетів та аналізу тенденцій таких надходжень, формальне ставлення до забезпечення наповнення дохідної частини місцевих бюджетів;

- на місцях не проводиться відповідна робота з вишукання додаткових джерел надходжень, розширення бази оподаткування та збільшення надходжень; основним бюджетоутворюючим податком залишається податок на доходи фізичних осіб;

- неефективність роботи, яка проводиться  на місцях із платниками податків щодо забезпечення повноти сплати податків та стягнення сум податкового боргу за податковими зобов’язаннями.

На жаль, досить незначну роль у наповненні місцевих бюджетів мають  безпосередньо місцеві податки і збори, а відсутність потенційно вагомих джерел у їх структурі призводить до поступової втрати їхнього фіскального значення.

На сьогодні особливо актуальним є використання зарубіжного досвіду податкової політики на місцевому рівні. Цілеспрямоване вивчення зарубіжного досвіду мобілізації доходів, розширення дохідної бази місцевих бюджетів та децентралізації податкових повноважень дозволить виявити методи та механізми, які могли б забезпечити їх оптимальне значення в умовах економіки України. Загальна перебудова структури оподаткування є одним з найбільших перетворень в економіці України, що сприятиме її економічному зростанню. 




Література: 

1. Каспрук А.Ю. Доходи місцевих бюджетів: проблеми забезпечення та резерви збільшення [Електронний ресурс] / А. Ю. Каспрук // Економічні науки. Cер. : Облік і фінанси. - 2012. - Вип. 9(2). - С. 60-70. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ecnof_2012_9(2)__10.pdf. 

2. Мярковський А.І. Формування місцевих бюджетів як складова соціально-економічного розвитку адміністративно-територіальних одиниць / А.І. Мярковський // Наукові праці НДФІ. - 2009. - №2. - С. 3-17. 

3. Науменко А. М. Напрями підвищення дохідності місцевих бюджетів / А. М. Науменко // Держава та регіони. – №5. – 2009. – с.127-133.

_________________________

Науковий керівник – Тараненко В.Є., Дніпропетровська державна фінансова академія

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота