ПРАВОВИЙ СТАТУС ЕКСПЕРТА ЯК УЧАСНИКА ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ ПРО ПОРУШЕННЯ МИТНИХ ПРАВИЛ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВИЙ СТАТУС ЕКСПЕРТА ЯК УЧАСНИКА ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВАХ ПРО ПОРУШЕННЯ МИТНИХ ПРАВИЛ

14.05.2014 00:31

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Кувакін Сергій Вячеславович, кандидат юридичних наук, доцент, Академія митної служби України, Єременко Анна Олександрівна, курсант, Академія митної служби України


З метою реалізації конституційних положень, відповідно до яких людина, її честь та гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, діяльність органів державної влади повинна бути спрямована на утвердження та забезпечення прав, свобод та законних інтересів осіб. Забезпечення учасників провадження у справах про порушення митних правил юридичними можливостями, достатніми для реалізації ними своїх процесуальних прав та обов’язків сприяє підвищенню рівня законності в діяльності органів доходів і зборів, виступає важливим чинником виконання завдань провадження у справах про порушення митних правил. [1, С. 62]

Окремі питання реалізації прав громадян у митних відносинах досліджувалися у роботах Давиденка Л.М., Додіна Є.В., Дусик А.В., Мазура А.В., Нижнікова В.В., Приймаченка Д.В., Тищенко М., та ін.

Усі особи, що беруть участь у провадженні у справах про порушення митних правил, реалізують свої права та виконують обов’язки в межах тих правовідносин, в які вони вступають разом у зв’язку із притягненням винної особи до адміністративної відповідальності. [2, С. 3]

Ст. 497 Митного кодексу України визначає осіб, які беруть участь у провадженні у справах про порушення митних правил: особи, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил; власники товарів, транспортних засобів комерційного призначення (заінтересовані особи) – безпосередніх предметів порушення митних правил, товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю (крім транспортних засобів комерційного призначення, які використовувалися виключно для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України за визначеними маршрутами та рейсами, що здійснюються відповідно до розкладу руху на підставі міжнародних договорів, укладених відповідно до закону), а також транспортних засобів, що використовувалися для переміщення товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України поза місцем розташування митного органу; представники осіб, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, та законні представники, представники, які діють на підставі довіреності, доручення; захисники; представники митних органів; свідки; експерти; перекладачі; поняті.

Серед осіб, що сприяють здійсненню провадження у справах про порушення митних правил, важливе місце займає експерт – особа, що володіє спеціальними знаннями в певній галузі науки, техніки, мистецтва, релігії тощо і залучена до дослідження тих або інших обставин справи.

Експертні організації, незалежно від форм власності (державні, орендні), повинні мати статус юридичної особи. Вони зобов’язані бути незалежними настільки, щоб їх фінансове положення повністю виключали можливість будь-якого впливу на персонал або результати експертизи з боку комерційних або правоохоронних органів. До обов’язкових умов, що забезпечують їхню незалежність, слід віднести: відсутність спільних комерційних інтересів з постачальниками або споживачами продукції, що досліджується; відсутність господарської діяльності в області розробки та виготовлення продукції, що досліджується; незалежність експертів від адміністрації, зацікавленої в проведенні експертизи.[3, С. 13].

З’ясування правового статусу експерта залишається питанням, яке недостатньо освітлене, представляє певний інтерес, як з практичних, так і з теоретичних позицій. Участь експерта у розгляді конкретної справи про порушення митних правил зумовлена об’єктивними передумовами і ґрунтується на точному дотриманні принципів провадження. Невипадково МК України встановив, що у разі, коли виникає потреба у спеціальних знаннях, органи доходів і зборів у провадженні якої знаходиться справа про порушення митних правил, призначає експертизу.

Ст. 502 МК України визначає: «Експертом може бути особа, яка має необхідні знання для надання відповідного висновку. Експерт призначається посадовою особою митного органу, в провадженні якої перебуває справа про порушення митних правил, у разі потреби в спеціальних знаннях. Експерт зобов’язаний надати об’єктивні висновки з поставлених перед ним питань. Експерт має право: ознайомитися з матеріалами справи, які стосуються предмета експертизи; заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів, необхідних для надання висновків.»

Треба відзначити, що експертиза проводиться експертами спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення, його відокремлених підрозділів та інших установ або окремими спеціалістами, які призначаються посадовою особою митного органу у провадженні якої знаходиться справа про порушення митних правил. [5]. Обов’язковою умовою для отримання такого посвідчення є базова освіта (митна, юридична, товарознавча, мистецтвознавча тощо), знання основ митної справи і експертизи, а також його висока кваліфікація, яка залежить від його інформаційної активності і професійної інформованості.  [4, С. 29]

В провадженнях у справах про порушення митних правил відповідальність експерта і обставини, що виключають його участь, не встановлені. Відсутність такого припису можна визнати неправильним, адже він не забезпечує в повній мірі ефективну участь експерта у справі, його відповідальність за висновки. Доцільно було б встановити адміністративну відповідальність до експертів, що надали завідомо неправдивий висновок. Оскільки, на наш погляд, експерт обов’язково повинен нести адміністративну відповідальність, зокрема за відмову від ухилення від надання висновку у справі про порушення митних правил. Адже дана поведінка експерта (її можна кваліфікувати як правопорушення) буде перешкоджати ефективному і вчасному проведенню посадовою особою органів доходів і зборів провадження у справах про порушення митних правил і їх розгляду. [4, С. 33]

Узагальнюючи вищевикладене, необхідно зазначити, що питання призначення експертизи у справах про порушення митних правил потребує більш детальної регламентації. Доцільно закріпити в МК України подальші дії посадової особи митного органу після проведення експертизи, всі її юридичні наслідки, а саме як використовується висновок експертизи у вигляді доказу у справах про порушення митних правил.

Питання про відповідальність експерта нерозривно пов’язана з тим, на якій із стадій можлива його участь. Притягнення експерта на стадії розгляду справи про порушення митних правил, в деяких же випадках, в залежності від конкретних обставин справи, не виключається участь експерта і на стадії порушення справи про порушення митних правил, при перевірці змісту протоколу. Можлива участь експерта і ході розгляду скарги на постанову у справі про порушення митних правил.




Література:

1. Бурцева О.В. «Фізична особа як учасник провадження у справах про порушення митних правил». Бурцева О.В. // Митна справа. – 2011. – № 2. – С. 61-65;

2. Приймаченко Д.В. «Суб’єкти провадження у справах про порушення митних правил: проблеми питання процесуального статусу». Приймаченко Д.В.  // Митна справа. – 2006. - № 6. – С. 3-6;

3. Ліпинський В.В. «Новації МК України в частині притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення порушення митних правил». Ліпинський В.В.  // Вісник АМСУ. - Серія «Право». – 2012. - № 2. – С. 11-15;

4. Дусик А.В. « Правовий статус експерта у провадженні по справах про порушення митних правил». Дусик А.В. // Митна справа. – 2002. – № 1. – С. 27-35;

5. Митний кодекс України від 13.03.2012 // Відомості Верховної Ради України від 09.11.2012. - № 44-45; № 46-47; № 48. – Ст. 552.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота