ОСОБЛИВОСТІ НАБУТТЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК ДЕРЖАВНОЇ ТА КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ НАБУТТЯ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК ДЕРЖАВНОЇ ТА КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ

15.05.2014 16:31

[Секція 6. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]

Автор: Павлович Олена Олександрівна, Дроботова Людмила Антонівна, Національний університет державної податкової служби України


Правила про розпорядження землями державної та комунальної власності сформульовані так, щоб виключити відчуження цих земель у спосіб, прямо не передбачений законом. Тому земельні ділянки державної та комунальної власності відчужуються виключно за договорами купівлі-продажу, та, у прямо передбачених законом випадках, міни. Законодавство не передбачає можливості відчуження земельних ділянок за іншими договорами.

Існують такі різновиди купівлі-продажу земельних ділянок державної та комунальної власності: аукціони; продаж земельних ділянок під об’єктами, які підлягають приватизації; викуп.

Розкриємо особливості різновидів купівлі-продажу земельних ділянок державної та комунальної власності.

Аукціон - форма проведення земельних торгів, за якою лот продається учаснику, що запропонував за нього найвищу ціну, зафіксовану у ході проведення торгів ліцитатором [1].

За загальним правилом продаж державних та комунальних земель має відбуватися на земельних торгах. Наразі, єдиною формою земельних торгів є аукціони [1].

Специфіка підготовки та проведення аукціону визначається ст.ст.135-139 Земельного кодексу України. На жаль, дана процедура є неврегульованою та містить багато недоречностей. Насамперед закон вимагає укладення основного нотаріально посвідченого договору не на аукціоні, а після нього. Таким чином, не враховано, що на аукціоні в момент оголошення переможця завжди укладається договір, оскільки саме в цей момент формується зустрічне волевиявлення сторін, спрямоване на настання юридичних наслідків. Вимога укладати після аукціону нотаріально посвідчений договір просто перетворює договір, укладений на аукціоні, на попередній. Це навряд чи потрібно.  Якщо говорити про доцільний і точний порядок проведення земельних аукціонів, ми можемо спиратися лише на проект закону "Про ринок земель", який ще знаходиться на стадії розгляду[2 c.24]. Як ми бачимо, ситуація не дуже позитивно складається не дуже Земельний кодекс і надає людині право власності чи користування, але проводити земельні аукціони не можливо через його не урегульованість [3].

Продаж земельних ділянок під об’єктами, які підлягають приватизації. статтями 17-1, 116, 128 Земельного кодексу України передбачено, що продаж земельних ділянок під об’єктами, що підлягають приватизації, здійснюють державні органи. Порядок продажу відповідно до абз. 2 ч.1 ст.128 Земельного кодексу України [3].

Покупець акцій не використовуватиме земельну ділянку відповідного підприємства, тому не має жодної потреби у її придбанні. Придбання ділянки власником акцій фактично унеможливлює її використання фактичним користувачем - підприємством. Відомо що не було жодного випадку продажу земельних ділянок «разом із пакетом акцій». Схоже, зі спливом часу уряд все-таки усвідомив нежиттєздатність конструкції продажу ділянки «разом із пакетом акцій». Зазначимо що земельні ділянки до продажу вносяться до статутного капіталу відповідного підприємства [4 c.8 ].

«Викуп». Із загального правила про необхідність конкурентного продажу земельних ділянок державної та комунальної власності є низка винятків [3]. У випадках, визначених ч.2 ст.134 Земельного кодексу України, придбання земельних ділянок державної та комунальної власності здійснюється в порядку, визначеному [3].

Законодавство передбачає й інші винятки, коли земельні ділянки державної та комунальної власності продаються без застосування процедури земельних торгів. Насамперед йдеться про викуп земельних ділянок, наданих покупцеві у постійне користування.

Отже, законодавством передбачено набуття земель державної та комунальної власності, але є низка недоліків через які виникають певні складності. Важливим є проект закону "Про ринок земель", в якому є сподівання, де узгодяться усі недосконалості щодо набуття земель державної та комунальної власності.




Джерела:

1. Хаустов Д.В. Публично-правовые договоры в природопользовании // Экологическое право. – 2003. - №4. – С.22.

2. Ріпенко А. Регулювання земельних відносин у містобудівному законодавстві України: тенденції та перспективи [Текст] / Артем Ріпенко // Землевпорядний вісник : Науково-виробничий журнал. - 2011. - № 5. - С. 24-30.

3. Земельний кодекс України: Закон України від 25 жовтня 2001р. //Відомості Верховної Ради України. - 2002. - №3-4.

4. Козырь О.М. Особенности регулирования сделок с землей земельным законодательством // Экологическое право.– 2003. - №4. – С.11.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота