ТРАНСФОРМАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ТРАНСФОРМАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

13.10.2014 12:57

[Секція 9. Логістика і транспорт]

Автор: Супрун Юлія Григорівна, студентка магістратури географічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка


У зв’язку з розширенням поля співробітництва України з Європейським союзом та поступовим підвищенням рівня інтегрованості її господарства в світову систему,  транспортна система нашої країни стоїть на порозі серйозних трансформацій, пов’язаних з узгодженням «офіційної» та «практичної» частини розвитку і функціонування українського транспортно-логістичного комплексу. З огляду на це, протягом останніх років державою та надурядовими міжнародними структурами впроваджується низка проектів, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності національного транспортного комплексу з метою його ефективного функціонування в цілях забезпечення відмінного транспортного сполучення та надання транзитних послуг іншим державам. Основні кроки робляться за підтримки рамкових програм Європейського Союзу та міжнародних проектів з розвитку регіональної та глобальної транспортної мережі. Їхній аналіз та оцінка ефективності є досить важливими для України, оскільки державі неодмінно треба розставляти пріоритети, враховуючи внутрішню нестабільність та обмежене, як зовнішнє, так і внутрішнє, фінансування подібних проектів. 

Важливе місце України в проектах Єврологістики визначається особливостями її транзитного положення, вигідність якого підтверджує найбільш високий серед країн Європи транзитний рейтинг (3,15 бали - розрахунки британського інституту Rendell) [1].Однак  в останні роки Україна зіткнулася з низкою проблем у сфері організації транспортно-логістичного процесу та завдань щодо реформування транспортної системи, оскільки важливою умовою на шляху до побудови дійсно цілісної, узгодженої та максимально ефективної транспортної мережі на регіональному рівні є уніфікація нормативно-правової бази України з Європейським законодавством, створення однорідних умов організації транспортно-логістичних потоків, оптимізація маршрутів, збільшення частки мультимодальних перевезень тощо. Такі кроки передбачаються зокрема пунктами Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом і його державами-членами, з іншої сторони, підписаної 21 березня 2014 року.

Однак, варто зазначити, що співпраця України та  європейських структур в контексті розвитку транспортної інфраструктури активно ведеться ще з початку 2000-х років, адже через Україну пролягають важливі транспортні магістралі, що сполучають Європу і Азію. Зокрема, це Третій, П’ятий, Дев’ятий Пан’європейські транспортні коридори, Сьомий Дунайський водний та транспортний коридор Європа–Кавказ–Азія (TRACECA), основні вантажопотоки якого формуються з одного боку в Західній і Центральній Європі, а з іншого – в Середній та Південно-Східній Азії [2].

На сьогодні  поетапно реалізується Стратегія з розвитку міжнародного транспортного коридору TRACECA (Європа-Кавказ-Азія) на період до 2015 року, де основний акцент робиться на створенні стійкого ланцюга мультимодальних перевезень з постійною інтеграцією коридору в Транс’європейські транспортні мережі (TENs). В межах проекту поліпшення стану автомобільних доріг, що належать до Пан'європейських транспортних коридорів, Європейським банком реконструкції і розвитку проводиться фінансування робіт, спрямованих на модернізацію  ділянок трас М05 (Київ – Одеса) та М01 (Київ – Чернігів), які формують частину Пан'європейського коридору IX.

Попри це, останнім часом маємо і низку негативних тенденцій, що стосуються транспортної галузі і являються наслідками політичної та економічної нестабільності в Україні останнім часом. Це  - тимчасове обмеження транспортної доступності деяких регіонів України; зниження пасажиропотоку повітряного транспорту внутрішнього та міжнародного сполучення, пов’язане із завищенням цін на квитки, що потягнуло за собою скорочення кількості рейсів чи і взагалі  закриття напрямків авіарейсів з обласних центрів України до європейських міст [3]. Крім цього, маємо ще багато «старих» проблем, на усунення яких спрямована українська транспортна політика, що знаходиться в безпосередньому зв’язку з основними європейськими принципами і здійснюється за підтримки Європейського Союзу. 

З метою забезпечення сумісності транспортних систем у контексті створення глобальної транспортної системи ЄС в Україні нині реалізуються проекти «Підтримка формування політики в галузі транспорту» та «Підтримка інтеграції транспортної системи України до Транс-Європейської транспортної мережі ТEN-Т».Також у відповідності до проекту Договору про Асоціацію між Україною та ЄС, фахівці проекту ТЄМ-Т сприяли Міністерству інфраструктури України у розробці «Транспортної стратегії України на період до 2020», що була затверджена розпорядженням Уряду України у жовтні 2010 року та передбачає: розвиток транспортної інфраструктури, оновлення рухомого складу транспорту, поліпшення інвестиційного клімату, забезпечення доступності та підвищення якості транспортних послуг, інтеграцію вітчизняної транспортної системи до європейської [4]. 

На основі Стратегії  була підписана Угода про фінансування програми «Підтримка впровадження транспортної стратегії України». Це – проект, який фінансується Європейським Союзом та запроваджений для надання допомоги Міністерству інфраструктури України у впровадженні Транспортної стратегії України та укріплення співробітництва між Україною та Європейським Союзом у транспортному секторі. За його умовами, Євросоюз має надати Україні фінансову підтримку, спрямовану на заходи зосереджені на п’яти основних сферах співробітництва, пов’язаних з інституційними реформами, безпекою, розвитком інфраструктури, управлінням транспортними потоками  і посиленням адміністративних можливостей. За цей час Міністерство інфраструктури України, Державна авіаційна адміністрація України при Міністерстві інфраструктури України в рамках співпраці «Twinning»(Twinning- особливий інструмент для співпраці між державними адміністративними органами держав-членів ЄС і державами-бенефіціарами, до складу яких відносять  кандидатів та потенційних кандидатів  на вступ до ЄС, та країни, охоплені Європейською політикою сусідства) впроваджує такі проекти[5]:

 «Гармонізація норм законодавства та стандартів України з нормами законодавства та стандартами ЄС в галузі цивільної авіації» (завершено);

 «Підтримка та посилення безпеки вантажних і пасажирських дорожніх перевезень в Україні» (завершено);

 «Підтримка розробки та впровадження транспортної політики в Україні» (завершено);

 «Підтримка реалізації норм та стандартів ЄС у сферах аеропортів,  аеродромів та обслуговування повітряного руху/аеронавігаційного обслуговування (ATM / ANS)» (завершено);

 «Координація і розвиток мультимодального транспорту та  логістичних процесів в Україні» (проект на стадії реалізації);

 «Інституційна підтримка Міністерства інфраструктури України  щодо підвищення ефективності та конкурентоспроможності  залізничного транспорту в Україні» (проект на стадії реалізації);

 «Надання підтримки Міністерству інфраструктури України з питань підвищення рівня безпеки дорожнього транспорту» (проект на стадії оголошення про відбір проектних пропозицій від країн-членів ЄС);

 «Впровадження європейського досвіду в Україні щодо імплементації основних міжнародно-правових актів стосовно  контролю суден державою порту та державою прапору» (проект на стадії підготовки детального технічного завдання);

Основними подіями, що мали місце останнім часом в рамках ініціативи ЄС «Підтримка транспортної стратегії України» стали:

 Підписання закону України «Про порти», який визначає особливості приватизації об'єктів портової інфраструктури та передбачає створення єдиного державного органу - Адміністрації морських портів, яка буде здійснювати державне регулювання портової галузі [6].

 Початок будівництва нового двоколійного залізничного Бескидського тунелю, що є частиною П’ятого транс’європейського залізничного коридору, який з’єднує Венецію та Київ і проходить через Копер, Любляну, Марібор, Будапешт, Ужгород та Львів [7].

 Вихід на новий  рівень співпраці між Литвою, Білоруссю та Україною в рамках залізничного проекту «Вікінг», що з’єднує Балтійське та Чорне моря (порти Клайпеда-Іллічівськ). 

 Підготовка до підписання угоди про єдиний авіаційний простір з Європейським Союзом.

 Розробка концепції Державної цільової економічної програми розвитку автомобільного транспорту до 2015 року.

Таким чином, як бачимо, міжнародна співпраця України допомагає нашій державі розвивати та модернізувати систему транспортно-логістичних комунікацій, що позитивно впливає на її авторитет на світовому ринку транспортних послуг. Як підтвердження цьому маємо позитивну динаміку національного індексу ефективності української логістики з 2007 року, що виводить державу на 61-у позицію серед 160-ти країн світу [8] та  вихід України з «чорного списку» Паризького Меморандуму про взаєморозуміння з питань контролю суден державою порту, що, до речі, було однією з умов вступу України до ЄС, поставлених Європейським Союзом. 

Отож, багато вже зроблено, та ще більше треба зробити для того, щоб «на виході» отримати досконалий механізм управління та розвитку  транспортної галузі, що працював би на основі високих технічних та екологічних стандартів та спрощеної процедури пересування логістичних потоків. В останніх ініціативах  вітчизняних аналітиків ідеться зокрема про створення спільних українсько-польсько-німецьких проектів; відновлення водного автобану Е40, який сполучає морські порти України і її річкові порти на Дніпрі, через Прип’ять і Західний Буг, з польською Віслою та балтійськими портами Гданськ, Гдиня і Ельбльонг; реформування системи морського та річкового транспорту України тощо.




Література:

1. Олійник Я.Б. Міжнародна логістика / Я.Б. Олійник, І.Г.Смирнов. – навч. посібник. - К.: Обрії, 2011. – 540 с.

2. Дацюк А. Український вектор геополітики США та ЄС/ А.Дацюк. – Електронний ресурс. – Режим доступу: - http://ua.112.ua/analityka/ukrayinskiy-vektor-geopolitiki-ssha-ta-yes-38658.html. 

3. Іщенко В. Україна - ЄС: що готує донеччанам європейська транспортна система/ В. Іщенко. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://ngo.donetsk.ua/articles/ukrayina-ies-shcho-gotuie-donechchanam-ievropeyska-transportna-sistema-foto. – Назва з екрану.

4. Транспортна стратегія України на період до 2020 року. – Електронна версія. – Режим доступу - http://www.transport-ukraine.eu/page/transportna-strategiya-ukrayini-na-period-do-2020-roku

5. Статус проектів Twinning в Україні станом на 1 березня 2014 року. –Центр адаптації державної служби  до стандартів Європейського Союзу. – Електронний ресурс. – Режим доступу - http://www.center.gov.ua

6. Закон про порти - платформа для стратегій і реформ. - Електронний ресурс. – Режим доступу - http://www.transport-ukraine.eu/news/zakon-pro-porti-platforma-dlya-strategiy-i-reform-rosiyskoyu-movoyu

7. На будівництві нового двоколійного Бескидського тунелю прохідники пройшли стометрову відмітку.- Всеукраїнська транспортна газета «Магістраль». Електронна версія - Режим доступу - http://www.magistral-uz.com.ua/news/na-budivnictvi-novogo-dvokolijnogo-beskidskogo-tunelju-prohidniki-projshli-stometrovu-vidmitku.html

8. В Україні росте ефективність логістики. - Електронний ресурс. – Режим доступу - http://agropalata.com.ua/v-ukrayini-roste-efektivnist-logistiki/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота