ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ НА СХОДІ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ НА СХОДІ УКРАЇНИ

30.11.2014 17:31

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Соловій Каріна Василівна, студентка юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету


Питання введення воєнного стану зараз гостро піднімається громадянами України. Фактично вже декілька місяців наша країна перебуває у стані так званої “гібридної” війни, проте воєнний стан досі не було запроваджено. Багато фахівців вважають, що проведення антитерористичної операції цілком вистачає аби позбутися агресора і забезпечити територіальну цілісність, суверенітет та незалежність України. На противагу їм, інші спеціалісти впевнено стверджують, що введення воєнного стану на сході державі є крайньою необхідністю.  Однак жодних гарантій того, що після запровадження воєнного стану хід подій, що відбуваються на сході зміниться. Вартим уваги залишається питання, що ж необхідно запроваджувати і як може змінитися життя громадян у випадку скасування антитерористичної операції та заміни її воєнним станом?

Проведення антитерористичної операції це по своїй сутті важкий процес боротьби з терроризмом. Незважаючи на те, що проведення антитерористичної операції на сході України проводиться не зовсім ефективно, на теоретичному рівні, всі заходи вкладенні у поняття АТО виконуються.  Неефективність перш за все зумовленна відсутністю чіткого, організованого керівництва, належної взаємодії сил та засобів, необхідністю підготовленого резерву, відсутністю техніки і тд. Проте, антитерористична операція має низку суттєвих переваг над воєнним станом. По перше, це можливість військово-технічної допомоги  з-за кордону, у разі ж введення воєнного стану надання такої допомоги є неможливим, оскільки тоді  Україна фактично перебувала б  у стані  відкритої війни з супротивником. Другим позитивним аспектом АТО можна визначити відсутність повного примусового призову, за умовами воєнного стану абсолютно всі б чоловіки придатні до несення військової служби були б мобілізовані. По третє, сьогодення визначає зацікавленість населення подіями, які відбуваються в Україні, у разі контролю за ЗМІ, обмеженням доступу до інтернету, що передбачаються умовами воєнного стану, право людини на вільний та повний доступ до інформацій фактично порушується. Тому АТО дає можливість населенню володіти і користуватися необхідною інформацією. Наступною перевагою АТО є те, що під час  її  проведення іноземні держави можуть здійснювати фінансову допомогу Україні та надавати кредити, в умовах воєнного стану це неможливо. У випадку оголошення воєнного стану  встановлюється комендантська година, обмежується пересування громадян, можуть проводитися обшуки, забороняються певні організації та політичні партії, забороняються страйки і мітинги, тобто за своєю суттю обмежуться конституційно закріплення права людини та громадянина.[1] У зв’язку з нестабільною ситуацією в Україні, курс національної валюти є досить крихким, долар підріс до неймовірно високого курсу, проте це ще не найгірша ситуація, адже в разі запровадження воєнного стану  Україна взагалі може дійти до дефолту. Слід врахувати, що після введення воєнного стану події на Сході можуть отримати дещо інше обґрунтування, тобто  це дасть можливість Росії легалізувати і здійснити повноцінне вторгнення  на територію нашої держави. 

Проте, чи хвилюють якісь формулювання та обґрунтування простих людей, котрі опинилися на межі війни та миру? Невже введення воєнного стану поліпшить нашу ситуацію, невже завдяки йому армія зміцніє, стане більш кваліфікованою, з’явиться сучасна новітня техніка та зброя? Відповідь на це питання досить таки проста – ні, ситуація не поліпшиться і в значній міри погіршить загальне становище військовослужбовців та мирного населення. 

Не враховуючи вище перелічені переваги антитерористичної операції над воєнним станом, існує і інший бік медалі. Зокрема воєнний стан закріплює декілька вкрай важливих аспектів пов’язаних з підвищенням ефективності у боротьбі України проти агресора: Закон України «Про правовий режим надзвичайного стану» визначає надзвичайний стан як особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров'ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров'я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.[3,Ст.1] Відповідно до цього визначення,  стає зрозумілим, що введення воєнного стану на сході країни є цілком розумним рішенням. 

По перше, у разі  введення воєнного стану врешті буде здійснюватися централізоване керівництво військовим командуванням, задля мобілізації всіх необхідних ресурсів для протидії агресору. Фактично армія зможе віддавати накази виконавчій гілці влади. Всі органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства установи, організації повинні сприяти військовому командуванню у запроваджені та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на сході країни.[3,Ст. 16] Тобто, армії та владі будуть наданні необхідні повноваження для контролю і ефективності боротьби з агресором. По друге, відповідно до статті  9 Закону України  «Про правовий режим воєнного стану» − Президент України здійснює керівництво стратегічним плануванням застосування Збройних Сил України та інших військових формувань, запровадженням та здійсненням заходів правового режиму воєнного стану через робочий орган – Ставку Верховного Головнокомандувача – Генеральний штаб Збройних Сил України. Отож , у разі запровадження воєнного стану передбачається персональна відповідальність Президента України.[3, Ст.9] Безумовно,відповідальність за дії та операції,що відбуваються на сході врешті будуть закріпленні за конкретною особою. По третє, буде офіційно закріплено використання потужності та трудових ресурсів підприємств, установ, організацій всіх форм власності задля потреб у сфері оборони.[4]

Проаналізувавши вище перелічене можна дійти до висновку, що сьогодні українське суспільство і політична верхівка повинні збагнути просту істину, боротися проти агресора та зберегти територіальну цілісність та суверенітет України можна і без введення воєнного стану. Необхідно перш за все врахувати яким методом ця боротьба буде здійснюватися ефективніше, та при цьому охоронятиме інтереси всіх громадян України. Слід визнати та усвідомити, що проведення антитерористичної операції це шлях котрий ми повинні підтримувати. Адже антитерористична операція − це аргумент України, як держави котра не бажає війни, таким чином українська держава підкреслює. що на її території відбувається боротьба з тероризмом, міжнародним тероризмом. А міжнародний тероризм це в свою чергу чума всього світу XXI століття. Воєнний стан це вже досить таки застаріле поняття і досить застарілі методи боротьби з зовнішнім агресором, тому Україна як країна, що стала на новий європейський шлях повинна намагатися зберігати тверезий розум і боротися з небезпекою сучасними ефективнішими засобами, і врешті перемогти і викорінити небезпеку з своєї території.




Список використаних джерел:

1. Воєнний стан чи АТО? Інфографіка від РНБО [Електронний ресурс]. – Режим доступу:. http://uapress.info/uk/news/show/37736.

2. АТО чи воєнний стан? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://newlife.rv.ua/holovna/9-%D1%80%D1%96%D0%B7%D0%BD%D0%B5/4484-%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D1%87%D0%B8-%D0%B2%D0%BE%D1%94%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD.html

3. Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 6 квітня 2000 року № 1647-III // Відомості Верховної Ради України.- 2000.-№ 28.- Ст.9- 16

4. Правовий режим воєнного стану[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pidruchniki.com/1821071245192/pravo/pravoviy_rezhim_voyennogo_stanu

______________________

Науковий керівник: Цимбалістий Тарас Олегович, кандидат юридичних наук, Тернопільський національний економічний університет

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота