ОСОБЛИВОСТІ ЦІНОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ПІДПРИЄМСТВІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ЦІНОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ПІДПРИЄМСТВІ

01.12.2014 22:32

[Секція 3. Маркетинг]

Автор: Курченко Юлія Петрівна, студентка, ДВНЗ «Українська академія банківської справи НБУ»


Важливим елементом маркетингового комплексу є ціна, яка займає провідне місце в механізмі формування ринкових відносин між суб’єктами економіки. На думку Ф. Котлера, ціна – це сукупність всіх цінностей, які споживач обмінює на можливість володіти або використовувати товар або послугу[1]. Ціна i цінова політика є ключовими елементами маркетингу підприємства. Від ціни залежать комерційні результати i ринкове становище підприємства. Водночас, цінова політика має вирішальний вплив на всю діяльність виробничо-збутового комплексу підприємства i спрямована на досягнення його головної мети – встановлення «прийнятної для ринку» ціни.

Визначити головну мету цінової політики складно. У сучасних умовах підприємства використовують різні підходи до визначення мети i завдань своєї цінової політики, адже це зумовлено особливостями його маркетингової діяльності. Виділяють три основні завдання, які підприємства прагнуть досягти, реалізуючи цінову політику:

˗ забезпечення  об’ємів збуту;

˗ забезпечення зростання прибутку;

˗ заняття стійкої позицій на ринку[2].

Вибір мети визначає сутність цінової стратегії підприємства на певний період. Першочерговою метою підприємства, що має конкуренцію на ринку, є забезпечення збуту виробленої продукції. Це дуже важливо в умовах, коли на ринку все більше з'являється схожої продукції, запропонованої іншими виробниками, або якщо дана мета обумовлена прагненням підприємства максимізувати збут i збільшити сукупний прибуток через зниження доходу з кожної проданої одиниці продукції. Якщо підприємство впроваджує зниження ціни, то це сприятиме розширенню збуту та захопленню більшої території на ринку. Якщо підприємство прагне до максимізації прибутку, то воно повинно максимізувати перш за все поточний прибуток, а це можливо лише після детальної оцінки попиту i витрат, на підставі якої можна вибрати ціну, яка здатна покрити всі сукупні витрати[3]. До основних чинників, що впливають на процес формування ціни, відносять: 

˗ власні витрати підприємства, тобто собівартість виготовлення продукції;

˗ витрати на управління підприємством;

˗ ринковий попит, який формують покупці (споживачі);

˗ ринкова пропозиція, яку формують виробники аналогічного товару.

Проаналізувавши всі чинники, що впливають на вибір конкретної цінової політики,  можна виділити дві їх основні групи: внутрішні або виробничі та зовнішні або ринкові. Внутрішні чинники впливу на ціну є фактично даними бухгалтерського обліку та індивідуальними для кожного підприємства, в той час як зовнішні – є загальними для всіх і не залежать від підприємства. За ринкових умов господарювання можуть застосовуватися різні методи ціноутворення. Вибір методу визначення оптимальної ціни залежить в першу чергу від форми ринку і ринкової ситуації, в якій функціонує підприємство, а також від обраної ним цінової політики.Існують різні методи ціноутворення, які поєднуються у дві групи: витратні методи та маркетингові.  При витратних (бухгалтерських) методах ціна встановлюється на основі додавання до виробничої собівартості інших витрат. До таких методів відносяться: метод «середні витрати плюс прибуток», розрахунок ціни на основі аналізу без збитковості і забезпечення цільового прибутку, метод мінімальних витрат, метод ціноутворення із підвищенням ціни шляхом надбавки до неї, метод цільового ціноутворення. При маркетингових (ринкових) методах –відштовхуються від ціни і в залежності від її розміру, формують собівартість. До основних маркетингових методів належать такі як: визначення ціни із орієнтацією на попит, визначення ціни на основі аналізу мінімальних прибутків і збитків, визначення ціни з орієнтацією на конкурентів, визначення ціни з орієнтацією на ринкові ціни, встановлення ціни шляхом слідування за цінами офіційних лідерів на ринку, метод визначення престижних цін, суперницький метод встановлення цін, встановлення цін на основі відчутної цінності товару[4].

Вибір методу ціноутворення є лише початковим етапом розробки цінової політики підприємства. Для здійснення процесу ціноутворення на підприємстві необхідно виділити наступні умови:

˗ економічна самостійність підприємства;

˗ захищеність підприємства;

˗ конкуренція на ринку;

˗ урахування коню’крути ринку;

˗ рівновага на ринку.

Існує декілька підходів щодо вивчення основних етапів розвитку цінової політики підприємства. Деякі вчені розглядають ринкове ціноутворення в умовах маркетингу, акцентуючи увагу на виборі конкурентного напрямку цінової політики підприємства, визначенні методичного підходу до формування ціни та розробки заходів, спрямованих на досягнення кола визначених завдань. Цінова політика повинна мати циклічний характер, її необхідно розглядати як сукупність основних елементів процесу прийняття управлінських рішень щодо цін.

Отже, основними етапами цінової політики можуть слугувати:

˗ постановка завдань ціноутворення;

˗ визначення попиту;

˗ оцінка витрат підприємства;

˗ проведення аналізу цін i товарів конкурентів;

˗ вибір методу встановлення цін;

˗ визначення остаточної ціни й правил її майбутніх змін;

˗ врахування додаткових міркувань;

˗ встановлення кінцевої ціни[4].

Вирішальна роль і значення цінової політики в діяльності підприємства суттєво залежить від типу ринку. Проведення аналізу типу ринкового середовища є необхідним для визначення загальних підходів до формування цінової політики в умовах ринку.

Таким чином, досліджувати цінову політику підприємства слід лише у взаємозв’язку з тими завданнями, які загалом ставить перед собою фірма.  Цінова політика є важливою складовою маркетинг-мікс та економічної політики в цілому, яка підвищує рівень конкурентоспроможності підприємства та розвитку в умовах нестабільної економіки і світової кризи.




Список використаних джерел:

1. Котлер, Ф.О. Основы маркетигна[Текст]/ Ф.О Котлер. – Издательский дом «Вильямс», 2003. – 528 с.

2. Балабанова, Л.В., Цінова політика торговельного підприємства в умовах маркетингової орієнтації [Текст] / Л.В Балабанова, О.В.  Сардак − К.: Професіонал. − 2004. − 200 с.

3. Ценовая политика предприятия [Електронний ресурс]: / Creating communities. –Режим доступу:  http://fb.ru/article/2728/tsenovaya-politika-predpriyatiya

4. Римар, Г.А. Ціноутворення в Україні: стан та перспективи розвитку / Г.А. Римар [Електронний ресурс] // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку. Збірник наукових праць. – Режим доступу: http://eztuir.ztu.edu.ua/3221/1/32.pdf

____________________________

Науковий керівник: Бондаренко Алла Федорівна, кандидат технічних наук, доцент кафедри управління та фінансово-економічної безпеки ДВНЗ "Української академії банківської справи НБУ"

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота