ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ МАЙНОВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇХ РОЗВ’ЯЗКУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ МАЙНОВОГО ОПОДАТКУВАННЯ В УКРАЇНІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ЇХ РОЗВ’ЯЗКУ

28.09.2015 20:29

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Мельник Анастасія Миколаївна, аспірантка кафедри фінансів Національного університету ДПС України, м. Ірпінь


Оподаткування нерухомого майна у багатьох країнах світу має потужний фіскальний потенціал, реалізація якого забезпечує наповнення місцевих бюджетів на необхідному місцевим громадам рівні. В Україні запровадження податку на нерухоме майно не забезпечило вагомого зростання доходів місцевих бюджетів. Це обумовило необхідність розробки змін до порядку справляння податку на нерухоме майно у перший рік його функціонування. Однак навіть після ряду змін, внесених у механізм функціонування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не варто очікувати значного підвищення його фіскальної ефективності. Це обумовлено такими ключовими проблемами:

1. Не врегульованим є питання щодо оподаткування нерухомості, розташованої на території АР Крим, Луганської та Донецької області. Більшість осіб, у т.ч. тих, які були змушені стати внутрішніми переселенцями, фактично позбавлені права володіти нерухомістю, а у багатьох вона знищена. Відповідно до чинного законодавства внутрішньо переміщеним особам податок доведеться сплачувати за новим місцем реєстрації на основі даних Реєстру речових прав на нерухоме майно. Найбільш ймовірним є звернення таких громадян з позовами до судів на предмет доведення фактів знищення майна.

2. Дискусійним є порядок визначення обсягу площі нерухомості, яка не оподатковується. Виходячи із чинного порядку, чим більше об’єктів нерухомості у власності однієї особи, тим більшим буде обсяг пільги.

При цьому навіть в тих країнах, де використовують аналогічний спосіб нарахування податку, ставки значно ліберальніші. Приміром, у Польщі власники платять 0,17 євро за кв.м, у Словаччині – 0,033 євро за кв.м, в Чехії – максимум 0,4 євро за кв.м на рік. Також незрозуміло, чому використовується пільговий підхід до власників кількох об’єктів нерухомості. Адже 740 кв. метрів сумарної житлової площі – це дуже велика цифра, і значна кількість заможних власників декількох квартир та будинків будуть платити той само 1%, що й власники будинку, де проживає багатодітна сім’я або декілька родин одночасно. Соціально виправданим було б залишити ставку податку розміром у 2,7% від мінімальної зарплати за кожен «зайвий» метр без усяких поправок на володіння декількома об’єктами оподаткування [1].

3. Найбільш серйозною, на наш погляд, проблемою є база для нарахування податку. На жаль зміни, які вносилися у порядок оподаткування нерухомого майна, залишили цю норму без змін, базою для нарахування податку залишається площа об’єкту нерухомого майна. На наш погляд, такий підхід ставить у нерівні умови платників податків, які володіють новою нерухомістю, або об’єктами, які розташовані у престижних регіонах.

Таким чином, для вирішення окреслених проблем необхідно продовжити роботу над визначенням бази і ставок оподаткування. На наш погляд, розрахунок податку на нерухоме майно залежно від розміру площі об’єкта оподаткування можна застосовувати протягом перехідного періоду. При цьому перехідний період має бути обмежений у часі (максимум три роки), за цей час необхідно провести інвентаризацію об’єктів нерухомого майна та здійснити оцінку їх справедливої вартості. У подальшому розмір податку необхідно поставити у залежність від справедливої вартості об’єкта нерухомого майна, яка має переглядатися кожні 5 років. Це дасть можливість наблизити оподаткування нерухомого майна до європейських правил та забезпечити дотримання принципу справедливості в оподаткуванні.




Література:

1. Ямпольський В. Податок на нерухомість – 2014. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://blog.liga.net/user/vyampolskyy/article/13293.aspx



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота