ЕЛЕКТРОННЕ СУДОЧИНСТВО В ДОКУМЕНТАХ КОМІТЕТУ МІНІСТРІВ РАДИ ЄВРОПИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЕЛЕКТРОННЕ СУДОЧИНСТВО В ДОКУМЕНТАХ КОМІТЕТУ МІНІСТРІВ РАДИ ЄВРОПИ

27.01.2016 18:42

[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Судоустрій. Правоохоронні органи, прокуратура та адвокатура]

Автор: Сердюк Лариса Рудольфівна, викладач Міжнародного науково-технічного університету ім. академіка Юрія Бугая


Інформаційні технології у сучасному суспільстві дозволяють автоматизувати судові процедури та спростити процес інформування заінтересованих осіб засобами мережі Інтернет про час, місце і результати розгляду будь-якої справи у будь-якому суді. Водночас такий підхід повинен ґрунтуватися на відповідному правовому фундаменті і перш за все – з боку європейських інституцій. 

Після Другої світової війни гостро постало питання про необхідність покращення культурного, соціального, політичного життя Європи. Виконання цих завдань сприяло утворенню європейської спільноти, базисом якої є засади демократії, свободи, верховенства права та визнання і захист прав людини. З метою реалізації зазначених засад було створено Раду Європи, діяльність якої спрямована на усунення порушень і захист прав людини та вироблення державами-учасницями єдиної правозастосовної практики з цих питань. 

Структурною складовою Ради Європи є Комітет Міністрів, який вправі приймати рішення рекомендаційного характеру. Початком правового забезпечення електронного судочинства на теренах європейського континенту слід визнати Рекомендацію Rec (2001) 2 щодо побудови та перебудови судових систем і правової інформації в економічний спосіб та Рекомендацію Rec (2001) 3 щодо надання громадянам судових та інших юридичних послуг з використанням новітніх інформаційних технологій, які були ухвалені Комітетом Міністрів Ради Європи 28 лютого 2001 року [1], [2]. Так, Рекомендація Rec (2001) 2 має на меті визначити сприяння інформаційно-комунікаційних технологій на функціонуванню судових і юридичних інформаційних систем. Основною зазначеної Рекомендації є Доповідь щодо рентабельності розробки й зміни судових і юридичних інформаційних систем. Рекомендація складається з двох основних частин – проблеми стратегії розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та керування проектами. При цьому зауважено, що стратегія розвитку таких технологій у судах має ґрунтовно враховувати особливі вимоги й очікування судової системи, а порядок прийняття рішень слід також фундаментувати на чітких принципах-цілях, які наведені в Рекомендації, зокрема щодо судових систем: контекстуалізація, рентабельність, швидкість правосуддя, якість здійснення правосуддя та якість надання судових послуг, уніфікованість судових послуг, прозорість процедур, перевірка рішень – забезпечення більшої відповідальності й обґрунтованості рішень, розстановка кадрів, керування робочим навантаженням персоналу, простота і стандартизованість систем, відповідність стандартам, доброчесність.

Рекомендація № R (2001) 3 державам-членам щодо надання громадянам судових та інших юридичних послуг з використанням новітніх технологій ґрунтується на необхідності доведення до держав-членів настанов і керівних принципів до відома осіб і служб, які відповідають за здійснення правосуддя, з урахуванням Рекомендації № R (95) 11 щодо відбору, обробки, представлення та архівації судових рішень у правових інформаційно-пошукових системах, прийнятої Комітетом Міністрів Ради Європи 11 вересня 1995 року.

У цій Рекомендації акцентовано увагу на важливому для судової діяльності аспекті. Зокрема, вказано про взаємодію судових установ із громадськістю та зауважено про спрощення із використанням новітніх технологій засобів зв’язку із судами й іншими юридичними установами. Наведене передбачає такі можливості: 1) відкриття провадження за допомогою електронних засобів; 2) здійснення подальших процесуальних дій у рамках провадження у середовищі електронного документообігу; 3) одержання відомостей про хід розгляду справи шляхом одержання доступу до судової інформаційної системи; 4) одержання інформації  про результати провадження в електронній формі; 5) одержання доступу до будь-якої інформації, що має відношення до ефективного провадження (статутне право, судові прецеденти, судові процедури). На наш погляд, у цій Рекомендації визначені основні елементи електронного судочинства, які підлягають імплементації у судовий процес України. 

Рекомендація Rес (2009) 1 Комітету Міністрів державам-учасницям Ради Європи з електронної демократії від 18 лютого 2009 року дає визначення електронного судочинства, під яким розуміється використання інформаційно-комунікаційних технологій у реалізації права на правосуддя усіма заінтересованими сторонами в юридичній сфері з метою підвищення ефективності та якості державних служб, зокрема для приватних осіб і підприємств. Електронне судочинство включає в себе електронне спілкування та обмін даними, а також доступ до інформації судового характеру. Оскільки судова влада є ключовим компонентом демократії, електронне судочинство є найважливішою гранню електронної демократії, а його головна мета полягає в підвищенні ефективності судової системи та якості здійснення правосуддя. Доступ до правосуддя – це один із аспектів доступу до демократичних інститутів і процесів [3, с. 50].       




Література:

1. Рекомендація Rec (2001) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо побудови та перебудови судових систем та правової інформації в економічний спосіб : від 28 лютого 2001 року / Комітет Міністрів Ради Європи. – Окреме видання. – 16 с.

2. Рекомендація № R (2000) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо надання громадянам судових та інших юридичних послуг з використанням новітніх технологій : від 28 лютого 2001 року / Комітет Міністрів Ради Європи. – Окреме видання. – 2 с. 

3. Riley T. B. Electronic Governance & Electronic Democracy / Т. В. Riley. – SI 1 Publishing, 2010. – Р. 47-55.

_____________________________

Науковий керівник: Сердюк Валентин Васильович, доктор юридичних наук, професор

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота