ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РЕСУРС СУЧАСНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ РЕСУРС СУЧАСНОГО ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

23.05.2016 13:58

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Щербатюк Анна Іванівна, асистент кафедри Управління проектами та прикладної статистики Cхідноукраїнський національний університет ім. В. Даля


Постановка проблеми. Одним з елементів освітньої системи є вищий навчальний заклад (ВНЗ), що забезпечує отримання вищої, післядипломної освіти та підготовку науковців (кандидатів та докторів наук). Швидкоплинність, висока технологічність,  знаннємісткість усіх процесів соціально-економічного простору сьогодення потребує відповідного рівня професійної підготовки інтелектуального ресурсу, що в змозі забезпечити лише конкуренто спроможний, інноваційно спрямований вищий навчальний заклад.  В основі будь-якого розвитку лежить ефективне та якісне нагромадження людського ресурсу. Необхідність інноваційної спрямованості сучасного ВНЗ породжує високу інтелектуалізацію усіх процесів кожного з видів діяльності. Це дає змогу визначення людського ресурсу через інтелектуальний ресурс. 

Викладення основного матеріалу. Відмінністю інтелектуального ресурсу від людського є його головна призначеність – забезпечення безперервного розвитку ВНЗ. Так вважає і Швиданенко Г.О. [1], яка пише: «Інтелектуальні ресурси» функціонують у різних формах індивідуального, організаційного і кодифікованого знання. Це багатогранна категорія, яка відображає частину ресурсів підприємства, що не мають матеріально-уречевленої форми. Це ресурси довготривалого використання як результат взаємодії знань, умінь, накопиченого досвіду персоналу, результатів науково-технічної діяльності та організаційно-методичних рішень. Вони формують потенційні можливості підприємства та виступають джерелом створення стійких конкурентних переваг [1]. 

У роботі [2] інтелектуальний ресурс розглядається саме на рівні підприємства, та визначається наступним чином: інтелектуальні ресурси компанії - це сукупні розумові здібності всіх її співробітників, які вони використовують для вироблення найбільш адекватних складним ринковим умовам рішень, що дозволяють компанії зберігати сталий розвиток.  Дещо по-іншому розглядає інтелектуальні ресурси Надтока Т.Б. визначає інтелектуальні ресурси не виділяючи їх рівень: інтелектуальні ресурси - це наявні у окремої людини або організації запаси у вигляді знань (загальних, спеціальних, виключних), накопиченого досвіду, зв’язків, засобів і мереж комунікації, інформаційних технологій, які можуть бути використані як джерела засобів і доходів [3].

Досить глибоко змістовно визначається інтелектуальний ресурс для виробничого підприємства у роботі [4]: це фактор виробництва, що знаходиться в розпорядженні організації. Робота [5] висвітлює інтелектуальний ресурс значно ширше за людський, автор вважає що: інтелектуальні ресурси складаються з: людського капіталу (природна розумова діяльність людини), штучного інтелекту (машинне відтворення певних інтелектуальних дій людини) та інтелектуальних продуктів (представлена на матеріальних носіях інформація). Проаналізуємо наведені визначення шляхом виділення головних дефініцій (табл. 1).

Табл. 1. Аналіз змістовного навантаження категорії «інтелектуальний ресурс»




Таблиця 1 відображає різні за рівнем дефініції визначення інтелектуального ресурсу. Більша частина з них визначає його ширше людського ресурсу, включаючи в склад цієї категорії продукти його діяльності.  

Висновки. Приймаючи до уваги першочерговість особистості, та специфіку діяльності ВНЗ, що базується саме на рівневі компетентності його фахівця (одиниці людського ресурсу), визначимо інтелектуальний ресурс ВНЗ наступним чином: це розумова здатність та вміння людського ресурсу, які він має бажання та доцільність використовувати, маючи на це потребу та мотив,  задля забезпечення безперервного та підтримки сталого розвитку ВНЗ. 




Література:

1. Швиданенко Г.О. Інтелектуальні ресурси: визначення та систематизація [Електронний ресурс] / Г.О. Швиданенко . – Режим доступу: kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/2/Svidanenko.doc.

2. Ахтямов М.К., Кузнецова Н.А., Саакова Л.В. Обоснование критерия эффективности использования интеллектуальных ресурсов // Креативная экономика. — 2011. — № 5 (53). — c. 17-25. 

3. Надтока Т. Б. Соціальний розвиток промислового підприємства та механізми його управління // Управлінські технології у рішенні сучасних проблем розвитку соціально-економічних систем : монографія / Т. Б. Надтока, Г. А. Какуніна, О. В. Мартякова та ін. / за заг. ред. О. В. Мартякової. – Донецьк : Вид-во ДонНТУ, 2011. – 744 с. – С. 564-569.

4. Подмазко Н.О., Бірюкова Т.Л. Інтелектуальний ресурс інформаційного менеджменту: забезпечення інформаційно-аналітичних процесів в організації [Електронний ресурс] / Н.О. Подмазко, Т.Л. Бірюкова. – Режим доступу: http://storage.library.opu.ua/online/periodic/iopktXXI/163-168.pdf.

5. Базилевич, В. Д.Інтелектуальна власність [Текст] : підручник / В. Д. Базилевич. – 2 вид., стер. – К. : Знання, 2008. – 431c.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота