РОЛЬ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В ЕКОНОМІЦІ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РОЛЬ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В ЕКОНОМІЦІ ДЕРЖАВИ

24.05.2016 11:59

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Козинець Аліна Валеріївна, студентка IV курсу ФММ, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"


Малий та середній бізнес (МСБ) складає основу ринкової економіки. У розвинених країнах світу 50-90% всіх працюючих зайняті саме у малому та середньому бізнесі, а вироблена ним частка всього національного продукту складає – 30-60%.[3] МСБ формує стійкий середній клас як основу для формування фінансової еліти, в якій влада повинна бути зацікавлена. Також МСБ є двигуном створення та впровадження інновацій, світова практика свідчить, що саме він зробив чимало ключових винаходів: літаки, гелікоптери, персональні комп’ютери і т.д.

Головні стимули для розвитку малого та середнього бізнесу є те, що по-перше невеликі компанії мають більший обсяг реалізації, ніж великі; по-друге суми податків, які сплачують суб’єкти МСБ, також більші; по-третє МСБ створює значну кількість робочих місць у порівнянні з великим.

Для прикладу, в країнах Європи малі та середні підприємства становлять 99% від всіх підприємств ЄС, а за останні п’ять років вони створили близько 85% нових робочих місць[2].

Розглянемо стан малого та середнього бізнесу в Україні. До недавнього часу держава стримувала та обмежувала його розвиток. Перш за все, здійснювався тиск з боку законодавства. Низка законів не те, що заохочувала до розвитку малого бізнесу, а навпаки – його обмежувала. 

Насамперед, основним бар’єром розвитку малого підприємництва в Україні є надмірний податковий тиск. Особливо гостро ця проблема постала, коли було прийнято новий податковий кодекс, за умовами якого, в деяких випадках, малі підприємства повинні були сплачувати податки такому ж розмірі, як і великі. Це призвело до того, що більшість малих підприємств закривалися, адже, іноді, розмір податку перевищував розміри прибутку підприємства. На мою думку, така політика наповнення бюджету є нераціональною в умовах економічної ситуації нашої країни, адже вона не те, що не вирішить проблему тінізації, а навпаки її поглибить.

Ще однією причиною, через яку обмежувався розвиток МСБ, була відсутність фінансової політики, яка б його підтримувала. А саме, малим підприємства було дуже важко отримати банківські кредити, і це призвело до того, що вони опинилися в борговій залежності. Адже, зазвичай, банки здійснюють кредитування під заставу, яка значно перевищує надану позику, а та допомога, яку надає Український фонд підтримки підприємництва є зовсім малою. Саме тому, важливим заходом державної підтримки має бути надання малим підприємцям пільгових кредитів та їх державне гарантування.

Все це призвело до того, що економіка стала України вискомонополізованю, адже умови податкового законодавства були спрямовані більшою мірою на підтримку великого бізнесу. Монополізація в свою чергу знищує конкуренцію, без якої не може йти мова про ринкову економіку.




Рис.1. Темпи змін кількості зареєстрованих суб’єктів господарювання [1].

Як видно з рис.1. кількість зареєстрованих підприємств за 15 років загалом має негативну динаміку. З кожним роком відсоток, на який збільшується кількість зареєстрованих суб’єктів господарювання стає все меншим. Це пояснюється вищеперерахованими причинами.

Ситуація почала змінюватися, коли Україна прийняла курс на євроінтеграцію і почала впроваджувати реформи, зокрема у секторі оподаткування. Наприклад, у 2015 році було проведено дерегуляцію бізнесу, а саме Мінекономрозвитку скасувало 41% дозвільних документів, зняло 100 регуляторних бар’єрів та скоротило строк реєстрації бізнесу до 2 днів. За останній рік Україна покращила позиції у рейтингу Doing Business на  пункти: з 87 місця піднялась на 83. А покращення позиції хоча б на один пункт – це мільярди інвестицій [1].

Також наприкінці 2015 року було підписано законопроект, який звільняє малий та середній бізнес від перевірок терміном на 8 місяців. Таким чиномдо червня 2016 року МСБ звільняється відтягара перевірок, що є для нього сприятливим фактором[4].

Щодо ставки податку вона залишається на рівні 18%.

Тому, враховуючи все вище зазначене, я вважаю, що нашій країні необхідно переймати досвід розвитку малого та середнього бізнесу країн Європи і застосовувати засоби підтримки його розвитку. А саме[5]: 

1. Необхідне створення сприятливих умов ведення бізнесу та розвитку підприємництва, тобто підтримання навчання підприємництву, а також надання засобів підтримки для підприємців-початківців.

2.Полегшення доступу до нових ринків.

3. Полегшення доступу до фінансів (доступ до фінансів є найбільш актуальною проблемою для багатьох малих підприємств. Необхідно поліпшувати фінансовий клімат для МСБ).

4. Підтримка конкурентоспроможності та інновацій малого та середнього бізнесу.

5. Забезпечення ключових мереж підтримки та інформації для малих і середніх підприємств, надання їм консультативної допомоги.

Тому, можна зробити загальний висновок, що розвиток малого та середнього підприємства повинен бути ключовим у плані розвитку економіки України, адже це є безпосереднім шляхом до становлення ринково-інноваційної економіки, створення великої кількості робочих місць, зростання використання інформаційних технологій і т.д. Як наслідок, це забезпечить наповнення бюджету та пенсійного фонду країни.




Література:

1. Малий та середній бізнес – основа економіки  [Електронний ресурс] /– Електронні дані. – [Business views].– Режим доступу: http://businessviews.com.ua/ru/business/id/ukrajina-dosjagla-maksimalnoji-kilkosti-malih-ta-serednih-kompanij-dali-lishe-dereguljacija-1002/ (дата звернення 19.05.2016 р.). – Назва з екрана.

2. Entrepreneurship small and medium-sized enterprises (SMEs) [Electronic resourse] / – Electronic data. – [European Commission]. – Mode of access: World Wide Web http://ec.europa.eu/growth/smes/ (viewed onMay 19, 2016). – Titlefromthescreen. 

3. Малий та середній бізнес [Електронний ресурс] /– Електронні дані. – [Вголос]. – Режим доступу: http://vgolos.com.ua/blogs/malyy_ta_seredniy_biznes_

nevelychkyy_likbez_dlya_mozhnovladtsiv_112967.html?print(дата звернення 19.05.2016 р.). – Назва з екрана.

4. Проект Закону про особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності [Електронний ресурс] /– Електронні дані. – [Верховна Рада України, офіційний веб-портал]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=56558 (дата звернення 19.05.2016 р.). – Назва з екрана.

5. Невинна В. Стан та перспективи розвитку малого бізнесу в Україні [Електронний ресурс] /– Електронні дані. – [Київ: КНЕУ ім. Вадима Гетьмана]. – Режим доступу: https://kneu.edu.ua/ua/confere_nce/conf_social_dev_ukr_12

/section4/nevinna/(дата звернення 19.05.2016 р.). – Назва з екрана.

___________________


Науковий керівник: Шкробот Маріна Володимирівна, кандидат економічних наук, доцент, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота