ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТОРГОВОЇ НАЦІНКИ В РОЗДРІБНІЙ ТОРГІВЛІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТОРГОВОЇ НАЦІНКИ В РОЗДРІБНІЙ ТОРГІВЛІ

24.05.2016 12:40

[Секція 3. Маркетинг]

Автор: Поривай Артем Олександрович, студент, Університет митної справи та фінансів; Бодня Дмитро Андрійович, студент, Університет митної справи та фінансів


Сьогодні важливе місце серед різних важелів економічного механізму господарської політики підприємства роздрібної торгівлі належить цінам та ціноутворенню, в яких відображаються всі сторони його економічної діяльності.. В ринкових умовах ціна виступає як сполучна ланка між виробником і споживачем, як механізм забезпечення рівноваги між попитом і пропозицією.

В процесі вибору того чи іншого рівня ціни керівництву підприємства слід спиратися на кілька цін, розрахованих для одного і того ж товару. Це дозволить оцінити можливості отримання прибутку з різних сторін (виходячи з попиту на товар, рівня витрат на виробництво і т.д.) і вибрати оптимальний рівень ціни, а також встановити торгову націнку, що посприяє зростанню попиту на продукцію [1, c. 74].

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про ціни і ціноутворення» [2] торговельна надбавка (націнка) – це сума витрат суб'єкта господарювання, що пов'язані з обігом товару та здійснюються у процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі та прибутку. Тобто, витрати, пов'язані зі збутом, вимірюються торговою націнкою лише як різницею між ціною продажу кінцевому користувачеві і ціною, сплаченою виробникові першим покупцем.

Найпростіший спосіб ціноутворення - це нарахування певної націнки на собівартість товару. Щоб не збанкрутувати, підприємство має приносити прибуток, тому стратегічно важливим є встановлення процентної націнки. Вибір моделі розрахунку рівня торгової націнки визначається конкретним цільовим орієнтиром, обраним для здійснення цінової політики за конкретною групою товарів [1, c. 75]:

а) при орієнтації цінової політики на покупця базовим елементом розрахунку рівня торгової націнки приймається рівень ціни товару, прийнятний для відповідних категорій покупців;

б) при орієнтації цінової політики на поточні витрати - сума витрат обігу, що припадає на одиницю товару, який реалізується;

в) при орієнтації цінової політики на прибуток - цільовий рівень рентабельності витрат обігу (відношення суми прибутку до планової суми витрат обігу підприємства).

Взагалі рівень торгових націнок встановлюється підприємствами самостійно і залежить від ринкових цін, рівня операційних витрат і прогнозованого рівня рентабельності. Та все ж кожне підприємство повинно обґрунтувати встановлену торгову націнку на свої товари, яка, у свою чергу, нівелює можливість збиткової діяльності, тому що ціни реалізації впливають не лише на результат діяльності, але й на вибір постачальників, які продають товари.

Обґрунтування оптимального рівня торгової націнки можна розділити на три етапи [3, c. 149]:

1. Визначення рівня витрат звітного періоду, які відносяться до однієї гривні реалізованих товарів.  Виручка від реалізації товарів, як основне джерело доходу підприємств торгівлі, повинна покривати не лише собівартість реалізованих товарів, але й інші витрати від операційної діяльності. Проте, не для всіх торгових підприємств реалізація товарів є основним джерелом отримання доходу. Витрати від іншої звичайної (інвестиційної і фінансової) діяльності та надзвичайних подій повинні покриватися доходами від цих видів діяльності і не враховуватися в розрахунку оптимальних торгових націнок.

2. Визначення питомої ваги витрат діяльності, які відносяться до однієї гривні реалізованих підприємством товарів і мають бути покриті при їх реалізації. Зі зростанням вартості реалізованих товарів збільшуватиметься і сума  витрат діяльності, які відноситься до однієї гривні реалізації. Але чим більше товарів реалізує підприємство в звітному періоді, тим дешевше вони йому коштуватимуть і, відповідно, тим більший прибуток буде отриманий.

3. Визначення рівня прибутковості, який, як правило, залежить від встановленого на ринку рівня цін на аналогічні товари та характеризує прибуток операційної діяльності. Згідно з цими етапами обов'язковими елементами встановлення торгової націнки на товари роздрібної торгівлі є середній відсоток транспортно-заготівельних витрат, які відносяться до реалізованих товарів, рівень змінних витрат, сума постійних витрат, податкове зобов'язання з ПДВ та сума прибутку.

Також на сьогоднішній день важливим є питання обліку торгової націнки, де існує багато недоліків та суперечностей. А від достовірності обліку торгової націнки залежить забезпечення своєчасного й точного виявлення фактичної собівартості реалізованих товарів і їх залишку, а також визначення та відображення в бухгалтерському обліку фінансових результатів торговельної діяльності. Тому підприємствам роздрібної торгівлі не слід поверхнево відноситися до процесу обліку торгових націнок.

Отже, встановлення оптимального, обґрунтованого рівня торгової націнки забезпечить підприємствам зростання обсягу товарообігу, оптимізації витрат обігу та збільшення чистого прибутку.  Також підприємствам слід приділяти особливу увагу тим недолікам і суперечностям, які виникають в процесі обліку торгової націнки, для того, щоб підвищити показник ефективності виробництва.




Література:

1. Ярмош О.В.  Встановлення торгової націнки на продукцію за ціновими групами  / О.В. Ярмош // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі. - 2014. - № 4. - С. 73–81.

2. Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 21.06.2012 № 5007-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/5007-17

3.  Циганова О.С. Обґрунтування рівня торгової націнки підприємствами роздрібної торгівлі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://conference.nuos.edu.ua/catalog//lectureDetail?conferenceId=12062&lectureId=13855

________________________

Науковий керівник: Сорока Катерина Олексіївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту та маркетингу, Університет митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота