КЛАСТЕРНИЙ МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ ФРАНЦІЄЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КЛАСТЕРНИЙ МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ ФРАНЦІЄЮ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІННОВАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ

25.05.2016 11:16

[Секція 10. Світова економіка та міжнародні економічні відносини]

Автор: Звіргзде Катерина Ігорівна, здобувач кафедри європейської інтеграції Київського національного економічного університету ім. В. Гетьмана


Особливої уваги заслуговує кластерний механізм реалізації Францією національної інноваційної політики. В останнє десятиліття він став ефективним інструментом підвищення регіональної інноваційної спроможності; зростання продуктивності праці, рівня заробітної плати та добробуту населення; а також покращенням умов національного бізнес-середовища, що у кінцевому підсумку забезпечує зміцнення міжнародних конкурентних позицій як окремих регіонів держави, так і національної економіки в цілому. Саме кластерна модель організації виробничої діяльності завдяки консолідації ключових продуцентів креативних ідей та виробництву високоякісної інноваційної продукції є базисом своєрідного «діалогового інноваційного процесу», до якого залучені висококваліфіковані кадри (наукові, інженерні, управлінські), інфраструктура фундаментальних досліджень, венчурний капітал та високоякісна інформаційно-комунікаційна інфраструктура. Так, здійснений експертами «Європейської кластерної обсерваторії» (European Cluster Observatory) аналіз конкурентоспроможності реґіональних кластерів, що діють на території Франції, підтверджують позитивну кореляцію між їх функціонуванням та інноваційним розвитком французьких регіонів [1].

На сьогодні у Франції функціонують 96 індустріальних кластерів інноваційної діяльності, сформованих у вигляді мережевої периферії компаній, що згруповані навколо єдиного центру – великої компанії, університету або наукової лабораторії [2]. Їх діяльність охоплює нині переважну більшість галузей і секторів французької економіки – автомобільну промисловість і транспорт, АПК і харчову промисловість, ІТ-сектор і авіаційно-космічну галузь, біофармацевтику і хімічну промисловість, комунікації і медичну сферу та ін. 

Динаміка розвитку французьких кластерів напряму залежить від державної політики, яка охоплює комплекс заходів: від вибору пріоритетних напрямів фінансування програм до цільового створення ключових факторів їх успішного розвитку. Як свідчать дані, представлені у табл. 1, тільки у період з 2006 р. до 2011 р. загальні обсяги фінансування конкурентоспроможних кластерів у Франції зросли з 626 до 4897 млн євро. 

Таблиця 1

ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНИХ КЛАСТЕРІВ ФРАНЦІЇ ПРОТЯГОМ 2006-2011 рр., млн. євро [3]




Основними інституціями, що фінансують нині процеси кластеризації французької економіки є Міжвідомчий фонд – 24,7% (1,2 млрд євро) загального фінансування протягом 2006-2011 рр.; OSEO – 22,4% (1,1 млрд) та ANR – 21,9% (1,1 млрд) відповідно. Далі йдуть місцеві органи влади – 19,4% (0,9 млрд); європейські фонди – 8,1% (0,4 млрд) та Агентство з охорони навколишнього середовища і енергоресурсів (ADEME) – 3,5% (0,2 млрд).   

У французьких індустріальних кластерах активно використовується на сьогодні весь інноваційний ланцюг: від генерування наукових знань і формування на їх основі бізнес-ідей до реалізації продукції на традиційних або нових сегментах ринку. При високу ефективність такого ланцюга свідчить, зокрема, той факт, що у період з 2008 р. до 2012 р. 58% усіх компаній французьких кластерів співпрацювали з новоствореними компаніями неіндустріального сектору, а 59% – з новоствореними індустріальними фірмами [4]. 

Особливостями французьких кластерів є також те, що тут суттєво прискорюється процес розробки і впровадження нововведень, а у їх учасників динамічно розвиваються такі конкурентні переваги, як сприйняття до інновацій, раціоналізація бізнесу, випереджальний розвиток нових інноваційних напрямів науково-технічного розвитку. Найбільш успішні інноваційні кластери формуються у тих галузях французької економіки, в яких очікується прорив в області науки, техніки і технології виробництва з подальшим виходом на нові сегменти ринку, а наявність гнучких структур управління дає змогу оперативно реалізовувати інноваційні ідеї. Достатньо сказати, що протягом 2008-2011 рр. французькі кластери згенерували понад 2,5 тис інноваційних розробок, 6,5 тис наукових статей, тут було зареєстровано понад 1 тис. патентів на інновації у сфері ІКТ, біотехнологій, охорони здоров’я й енергетики, причому глобально орієнтовані кластери Франції продукують в середньому утричі більше інновацій, ніж національно орієнтовані [4]. 

Підбиваючи підсумок, слід відзначити, що подібно усім країнам-лідерам світового господарства, які претендують на глобальне конкурентне лідерство, в сучасних умовах глобальної нестійкості у реалізації національної стратегії економічного розвитку Франція вживає рішучих кроків з адаптації своєї науково-дослідної й інноваційної систему до вимог суспільного прогресу і викликів техноглобалізму. Досягнення цієї стратегічної мети передбачає в якості першочергового завдання підвищення рівня міжнародної конкуренто-спроможності економіки Франції насамперед на основі вдосконалення системи організації державного сектору науки і техніки, зміцнення взаємозв’язків між наукою і бізнес-сектором, формування національних центрів конкурентоспроможності та кластерів світового рівня, посилення державно-приватного партнерства у сфері НДДКР та комерціалізації їх результатів, створення стратегічних альянсів наука-промисловість та ін. 




Література:

1. Cluster Programmes in Europe. European Cluster Observatory Report, April 2015.

2. Королев В. И. Инновационные территориальные кластеры: зарубежный опыт и российские условия // Российский внешнеэкономический вестник. – 2013. – № 11. – С. 21 (с. 20-27).

3. OECD Reviews of Innovation Policy: France 2014. –  OECD, 2014. – Р. 195.

4. OECD Reviews of Innovation Policy: France. – OECD, 2014. – P. 23.

____________________

Науковий керівник: Татаренко Наталія Олексіївна, професор, Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота