ОПТИМІЗАЦІЯ СИСТЕМИ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОПТИМІЗАЦІЯ СИСТЕМИ МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ

15.03.2017 18:12

[Секція 6. Банківська справа. Гроші, фінанси і кредит]

Автор: Серьогін Сергій Сергійович, кандидат наук з державного управління, доцент кафедри фінансів, Університет митної справи та фінансів; Поривай Артем Олександрович, студент, Університет митної справи та фінансів


Нині ефективна система міжбюджетних відносин, яка спрямована на оптимізацію бюджетної децентралізації та на визначення чітких повноважень органів місцевого самоврядування, відіграє важливу роль у збалансованості соціально-економічного розвитку держави.

Досить важливою передумовою розвитку міжбюджетних відносин на сучасному етапі в Україні є максимальне використання можливостей трансфертного механізму перерозподілу фінансових ресурсів, що має особливе значення для регіональної фінансової безпеки, сприяє збалансування місцевих бюджетів всіх рівнів й забезпеченню відповідності між повноваженнями на здійснення видатків, закріплених Бюджетним кодексом за місцевими бюджетами, та бюджетними ресурсами, які забезпечують виконання цих повноважень.

Трансферти - це узагальнюючий термін, яким у зарубіжних країнах називаються фінансові ресурси, що передаються з бюджету центрального уряду  до бюджетів місцевого самоврядування, а також із бюджетів територіальних одиниць вищого адміністративного рівня до бюджетів одиниць нижчого адміністративного рівня, а також у зворотному напрямку і і спрямовані на збалансування та вирівнювання фінансової спроможності відповідних бюджетів.

Звичайно ж, формування власних доходів місцевих бюджетів є важливим питанням у контексті децентралізації бюджетної системи, оскільки бюджети саме місцевого самоврядування є базовою ланкою бюджетної системи, а з другого боку, вони є її фундаментом, що потребує певного зміцнення у відповідності з функціями відповідного рівня влади. Для ефективного фінансування видатків, що здійснюються з місцевих бюджетів, необхідним є вагомий рівень доходів, але результати дослідження динаміки обсягу міжбюджетних трансфертів за останні п’ять років свідчать, що на сучасному етапі органи місцевого самоврядування не володіють такими ресурсами у достатній кількості, чим і зумовлюється висока частка дотацій та субвенцій для збалансування місцевих бюджетів, яка відображена на рисунку 1.




Рисунок 1. Динаміка обсягів міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету до місцевих

За даними Державного казначейства України [1] спостерігається щорічне зростання суми перерахованих коштів до місцевих бюджетів з Державного бюджету, крім 2013 року, у якому спостерігається зменшення суми трансфертів порівняно до попереднього 2012р на 8,97 млрд грн. або на 7,19 %.   Причиною цього є те, що у 2013 р. не вистачало коштів для перерахування міжбюджетних трансфертів. Загалом масштаби обсягів міжбюджетних трансфертів за останні  5 років (2012—2016 рр.) зросли на 54,69 %.

Для майбутнього тривалого і сталого стимулювання соціально-економічного розвитку кожної окремої території країни доцільним є зміцнення власної дохідної бази, разом з ефективним та доцільним використанням можливостей трансфертного механізму перерозподілу фінансових ресурсів, але тут слід зазначити, що сьогоднішня практика регулювання міжбюджетних стосунків в Україні не відповідає потребам місцевих органів влади у фінансових ресурсах, враховуючи покладені на них зобов'язання; не базується на місцевих фінансових потребах, не сприяє оптимізації системи міжбюджетних трансфертів та навпаки посилює залежність місцевих органів влади від обсягу міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету.

Тому першим важливим кроком для забезпечення сталого соціально-економічного розвитку регіонів є вирішення проблеми оптимізації системи міжбюджетних трансфертів в умовах розширення бюджетних прав, що базуватиметься на вивченні прогресивного досвіду розвинутих країн та включатиме такі основні положеннях [2, с. 10]:

— у процесі збалансування бюджетів не потрібно ставити за мету досягнення повного бюджетного вирівнювання, оскільки це знижує стимули місцевих органів щодо покращення свого фінансового стану;

— доцільно запровадити прямі розрахунки за міжбюджетними трансфертами між державним бюджетом та бюджетами територіальних громад всіх рівнів. Проте, даному заходу має передувати проведення реформи адміністративно_територіального устрою в нашій країні та оптимізація функціонування вітчизняної казначейської системи;

— покращення правового врегулювання основних аспектів взаємовідносин між учасниками процесу перерахування міжбюджетних трансфертів на місцевому рівні та ін.




Література:

1. Офіційний сайт державної казначейської служби України // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.treasury.gov.ua

2.Польова О.Л. Міжбюджетні відносини в контексті реформування регіональної політики держави / О. Л. Польова, М. Ю. Мироненко // Інвестиції: практика та досвід. - 2016. - № 10. - С. 5-10.456



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота