ПРАВОВІ ОСНОВИ МІЖМУНІЦИПАЛЬНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА: УКРАЇНСЬКИЙ ВИМІР - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВІ ОСНОВИ МІЖМУНІЦИПАЛЬНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА: УКРАЇНСЬКИЙ ВИМІР

03.06.2017 13:15

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Грушко Жанна Вячеславівна, аспірантка Інституту законодавства Верховної Ради України, асистент кафедри права ВТЕІ КНТЕУ


Міжмуніципальне співробітництво є ключовим інструментом для подолання проблем галузі житлово-комунального господарства та покращення якості муніципальних послуг. Тому вже сьогодні необхідне методологічне підґрунтя для забезпечення організаційних, правових і фінансових механізмів міжмуніципального співробітництва. Правові основи впровадження механізмів міжмуніципального співробітництва, які є основним аспектом даного дослідження, розробляються широким колом науковців. Зокрема, проблемам співробітництва територіальних громад, окремих регіонів присвячені роботи таких вчених як А. Авоян, О. Бурий, О. Гарнець, М. Куля, С. Маліков, О. Тертишна, В. Толкованов  та ін.

Правовими основами співробітництва територіальних громад виступають Закон України «Про співробітництво територіальних громад» (далі – Закон) і договори про співробітництво між його суб’єктами.

Закон визначає основні форми здійснення міжмуніципального співробітництва, порядок його здійснення, відповідальність сторін за порушення умов договору про співробітництва та інше. Та чи регламентує він усі важливі аспекти такої співпраці. Очевидно, що ні. З огляду на те, що з 2014 року, у якому прийнято Закон, діють не всіх форми співробітництва, а з п’яти лише три.  Так і не застосоване делегування повноважень одного суб’єкта співробітництва іншому щодо вирішення окремих завдань. Поза увагою залишилось співробітництво у формі створення спільного органу управління. Порядок його ініціювання є недосконалим. І це лише найочевидніші недоліки для кожного члена громади. 

Що ж стосується договору  про міжмуніципальне співробітництво, то такий є добровільною домовленістю, що не нав’язується законом, хоча в деяких випадках закон може невтомно рекомендувати або спонукати муніципалітети до пошуку напрямів ефективної та результативної співпраці. Користь для територіальних громад – партнерів доволі різна, однак, позитивна: формування ресурсів для надання якісних публічних послуг, які є недоступними для малих муніципалітетів, краща координація у плануванні майбутнього соціально-економічного та культурного розвитку, більш ефективна та прозора діяльність органів місцевого самоврядування щодо територіального розвитку [5, c. 29].

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про співробітництво територіальних громад» співробітництво здійснюється відповідно до договорів про співробітництво, укладених згідно із цим та іншими законами сільськими, селищними, міськими головами від імені сільської, селищної, міської ради після схвалення їх проектів сільськими, селищними, міськими радами [2].

Примірна форма договору про співробітництво визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування [4]. Сьогодні таким органом є Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі – Мінрегіон України). Крім типових форм договорів, Мінрегіон України є держателем Єдиного державного реєстру договорів про співробітництво територіальних громад [3]. Доступ до цього Реєстру має бути вільним. Однак, здебільшого його відкрити не вдається. Це стає одним із багатьох каменів перешкоди в активізації співробітництва між громадами. Усі зі слів знають про існування такого напрямку співпраці, однак можливість ознайомитися із юридичними підставами виникнення такого співробітництва відсутня.

Тому недивно, що укладення договорів про співробітництво наразі практикують лише 5 із 24 областей України. Великі міста взагалі не квапляться співробітничати із невеликими територіальними громадами.

Про те, що місцеві ради ще не готові ділитися власними повноваженнями та ресурсами, свідчить і те, що дві форми співробітництва, які надають таку можливість, так і не були застосовані.

Аналізувати ефективність Закону, як і самих договорів, напевне, ще зарано. Однак, слід зазначити, що можливості співробітництва, які несе цей закон для розвитку територіальних громад, особливо у період децентралізації влади та об’єднання громад, використані, на нашу думку, вкрай недостатньо.




Література:

1. Кращі практики муніципального розвитку в Україні: збірник / Уклад.: С. Маліков, О. Гарнець, О. Тертишна, О. Бурий, М. Куля, А. Авоян, Ю. Сак. – К.: Ніка Прінт, 2012. – 398 с.

2. Про співробітництво територіальних громад: закон України від 18 черв. 2014 р.: за станом на 01 травня 2015 р. [Електронний ресурс] // Офіц. сайт Верх. Ради України. – Режим доступу – Назва з екрана.

3. “Про затвердження Порядку формування та забезпечення функціонування реєстру про співробітництво територіальних громад”: наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.08.2014 р. № 225: за станом на 01 травня 2015 р. [Електронний ресурс] // Офіц. Сайт Мінрегіону – Режим доступу – Назва з екрана.

4. Про затвердження Примірних форм договорів про співробітництво територіальних громад: наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житловоBкомунального господарства України від 27 серпня 2014 р. № 233 : за станом на 01 травня 2015 р. [Електронний ресурс] // Офіц. Сайт Мінрегіону – Режим доступу – Назва з екрана.

5. Толкованов В. В. Міжмуніципальне співробітництво як інноваційний інструмент у розвитку місцевого самоврядування в Україні / В. В. Толкованов // Ефективність держ. упр.: зб. наук. праць Львів. регіон. ін.Bту держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. – Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2011. – Вип. 28. – c. 253–262.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота