ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ЛІКВІДАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ЛІКВІДАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ

29.06.2017 10:13

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Семак Оксана Валеріївна, ЧНТУ, група МППРп-161


Актуальність проблеми ліквідації юридичних осіб обумовлена суспільною значимістю цього правового інституту. Про це свідчить постійне вдосконалення відповідних норм господарського та цивільного законодавства шляхом внесення змін і доповнень до чинного Господарського та Цивільного Кодексів. Мета даної статті дослідити правові проблеми ліквідації підприємств та запропонувати шляхи їх вирішення. 

На законодавчому рівні поняття «ліквідація підприємства» чітко не визначено. Науковці ведуть з цього приводу дискусії. М.І Брагінський зазначає, що ліквідація означає припинення юридичної особи, але без переказу прав та обов’язків [6, с.105]. А. В. Коровайко звертає увагу на економічну сутність ліквідації, яка є процедурою, що опосередковує економічні процеси, мобілізує та консолідує майно (бізнес) учасників процедури на основі суб’єктивних інтересів кредиторів [7, с.54]. Деякі автори акцентують увагу на досягненні мети створення підприємства та зміни цілей у його власників. Отже, ліквідацію підприємства можна визначити, як одну із форм припинення діяльності юридичної особи, що здійснюється у добровільному (за рішенням власників) або примусовому порядку (за рішенням суду).

У статті 110 Цивільний Кодекс передбачає підстави ліквідації підприємств, зокрема, воно може бути ліквідовано за: рішенням його учасників або органу, уповноваженого на це установчими документами; за рішенням суду, якщо під час створення юридичної особи були здійснені порушення, які неможна усунути; за рішенням суду про ліквідацію юридичної особи в інших випадках, встановлених законом, - за позовом відповідного органу державної влади. [2].

Як влучно зазначає Апанасенко К.І логічніше було би визначити відповідні підстави у профільних законах (кодексах), які визначають статус цих суб'єктів, – наприклад, вичерпно в ГК охарактеризувати засади правового статусу суб'єктів господарювання включно з підставами їх припинення (в т. ч. примусової ліквідації), або в ЦК максимально повно розкрити загальні підстави припинення юридичних осіб незалежно від їх виду та організаційно-правової форми [5].

Ліквідацією займається спеціально уповноважений на це орган – ліквідаційна комісія. Вона створюється власником чи уповноваженою ним особою. При цьому, за рішенням таких осіб функції комісії можуть покладатися на орган управління такої юридичної особи (п. 2 ст. 105 ЦКУ). Бажано, щоб кількість осіб, які входять до складу ліквідаційної комісії, була непарною і становила не менше трьох чоловік, що зручно при підрахунку голосів з метою прийняття будь-яких рішень. Звичайно, це не стосується випадків, коли ліквідація здійснюється однією особою – ліквідатором.

У ст. 105 Цивільного кодексу зазначено, що від дня призначення ліквідаційної комісії до неї переходять усі повноваження щодо управління справами підприємства. Ліквідаційна комісія або орган, який проводить ліквідацію, оцінює наявне майно підприємства, що ліквідується і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс і подає його власнику або органу, який призначив цю комісію. Необхідно звернути увагу на те, що на законодавчому рівні не закріплено статус ліквідаційної комісій. Виникає питання: Яким чином тоді оскаржити рішення комісії, що проводить ліквідацію? Відповідь надав Вищий Арбітражний суд у постанові  «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов’язаних із створенням, реорганізацією та ліквідацією підприємств» де вказується, що кредитору надається право звернення з позовом до підприємства, що ліквідується (до виключення останнього з державного реєстру), якщо кредитор вважає, що комісія, яка проводить ліквідацію необґрунтовано відхилила вимогу кредитора до такого підприємства [4].

Так, законодавчо визначено перелік процедур, які повинен здійснити ліквідатор (ліквідаційна комісія) в процесі ліквідації юридичної особи за загальною процедурою, але яким чином необхідно це зробити і черговість таких дій законом не передбачена. Сучасний механізм ліквідації містить багато проблем. Зокрема, серед них: приховування майна або інформації про майно, порушення законодавства під час провадження у справах про банкрутство; штучне збільшення заборгованості; непрозорість процедури оцінки та реалізації майна, тощо. Трапляються випадки, коли суд господарської юрисдикції приймає рішення про ліквідацію суб’єкта господарювання. Але, постає питання: яким чином виконати рішення про ліквідацію? Найчастіше власники не хочуть виконувати рішення про ліквідацію, а на виконавча служба не має повноважень, які б дозволили їй проводити ліквідацію підприємства. Національне законодавство не надало повноважень державній виконавчій службі щодо рішень та від імені ліквідаційних комісій. Також нормативно не передбачено можливості ліквідації підприємства ніякому іншому органу крім ліквідаційної комісії, яка в свою чергу створюється власником. , якщо рішення про ліквідацію приймається у судовому порядку, то необхідно щоб процесом ліквідації займалася виконавча служба. Треба наділити її відповідними повноваженнями у даній сфері, оскільки застосування такого ж самого порядку до примусової ліквідації, як і до добровільної не є доцільним. 

В законодавстві не існує досить чіткої і повної регламентації порядку ліквідації суб’єктів господарювання. Тому потрібно передбачати дану процедури в установчих документах. У Законі «Про господарські товариства» чітко міститься вимога про те, шо установчі документи господарського товариства обов’язково мають визначити порядок ліквідації та реорганізації товариства. [3].

Отже, ліквідація підприємства вимагає дуже багато часу і зусиль. Тривалість цього процесу може затягнутися на рік і навіть більше. Враховуючи все вищезазначене слід зробити висновок, що перш за все треба на законодавчому рівні закріпити поняття «ліквідація» для чіткого і повного розуміння даного процесу. Слід прописати підстави ліквідації суб’єктів господарювання у спеціалізованому нормативному акті, тобто у Господарському Кодексі, а не у Цивільному. Закріпити на законодавчому рівні черговість заходів, які повинен здійснити ліквідатор та визначити яким чином він повинен їх здійснити. Для того, щоб підприємства виконували рішення про ліквідацію необхідно надати виконавчій службі повноваження ліквідатора. Це дозволить перешкодити незаконній діяльності підприємств стосовно яких рішення про ліквідацію вже прийнято, але вони продовжують свою діяльність. Для того, щоб зробити процес ліквідації прозорим і зрозумілим необхідно звернути увагу та відреагувати на вищевказані проблеми.




Література:

1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 Електронний ресурс: [режим доступу] http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/436-15

2. 6. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 Електронний ресурс [режим доступу]: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/435-15

3. Закон України. Про господарські товариства. Від 19.09.1991 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1991. – Електронний ресурс: [режим доступу]: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1576-12

4. Роз’яснення Вищого арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов’язаних із створенням, реорганізацією та ліквідацією підприємств" від 12.09.1996 р. № 02-5/334

5. Апанасенко К.І До питання про примусову ліквідацію господарських організацій за рішенням суду. «Молодий вчений» № 8 (11) серпень, 2014р.

6. Брагинский М. И. Юридические лица // Хозяйство и право. – 1998. – № 3.

7. Коровайко А. В. Реорганизация хозяйственных обществ. Теория, законодательство, практика.

______________________________

Науковий керівник: Шпомер А.І

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота