НЕЗАКОННИЙ ВИДОБУТОК БУРШТИНУ: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОВІ АСПЕКТИ СЬОГОДЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НЕЗАКОННИЙ ВИДОБУТОК БУРШТИНУ: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОВІ АСПЕКТИ СЬОГОДЕННЯ

29.06.2017 16:33

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Козловець Анжела Анатоліївна, студентка факультету №2 Національної академії внутрішніх справ, м. Київ, Україна


Проблема незаконного видобутку бурштину в Україні є досить актуальною сьогодні, тому що в державі суспільні відносини, які склалися з цього приводу не достатньо врегульовані. Відсутні відповідні норми щодо видобутку, складна процедура отримання спеціального дозволу, заплутані зв’язки у провладних структурах – все це спричиняє систематичне незаконне видобування бурштину та отримання доходів від такої діяльності.

Україна посідає друге місце за запасами та за кількістю видобутку бурштину в світі, поступаючи тільки Росії.

Деякі аспекти адміністративних правовідносин у сфері незаконного видобутку бурштину висвітлено в працях О.О. Бандурка, О.Ю. Волкович, О.Ю. Дрозд, О.М. Єщук та інших. 

Кодекс України про адміністративні правопорушення містить статтю 189-1 «Порушення порядку видобутку, виробництва, використання та реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та на півдорогоцінного каміння», дія якої поширюється і на незаконний видобуток бурштину [1].

Об’єктом даного адміністративного правопорушення є суспільні відносини у сфері державного регулювання видобутку, виробництва, використання та реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. Предметом даного правопорушення є дорогоцінне каміння оргоногенного утворення – перли і бурштин в сировині, необробленому та обробленому вигляді. Об’єктивною стороною є порушення порядку видобутку, виробництва, використання та реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

Відповідно до санкції за порушення норми ст. 189-1 КУпАП настає відповідальність у вигляді накладення штрафу від восьми до двадцяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Але розміри такого адміністративного стягнення, як показує практика, є малими, оскільки не співвідносяться з тими доходами, які отримують від видобутку бурштину. В результаті такого видобутку вдається отримувати мільйони гривень через систему налагоджених корупційних схем. Тому для посилення адміністративної відповідальності за таке правопорушення, потрібно збільшувати розмір адміністративного штрафу, що є співрозмірним завданій шкоді.

Зокрема законодавцями був розроблений проект Закону України «Про видобування та реалізацію бурштину» [2] для удосконалення законодавства в сфері регулювання порядку видобутку бурштину.

Цей закон пропонує комплексний підхід до розв’язання зазначених вище проблем. На думку авторів законопроекту стратегічним завданням є створення в Україні цивілізованого ринку бурштину з чіткими правилами участі в ньому. Розв’язати проблему зайнятості нелегальних старателів пропонується шляхом стимулювання їх до об’єднання в старательські артілі, для яких відкриваються можливості для спрощеного надрокористування згідно з договором, що укладається з первинним надрокористувачем [3].

Проект закону декілька разів не набирав достатньої кількості голосів у Верховній Раді України. Оскільки парламентарі вважають, що в результаті прийняття закону призведе до правової колізій та ускладнення отримання спеціальних дозволів для користування надрами для видобування бурштину, а також створить суперечливу практику реалізації норм запропонованих законопроектом [4].

Посилення юридичної відповідальності за порушення правил видобутку у поєднанні зі стимулюванням правомірної поведінки має на меті урегулювати кримінальну роботу злочинних організацій, що покривають нелегальний видобуток і контрабанду бурштину.




Література:

1. Кодекс України про адміністративні правопорушення. –Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР). – 1984, додаток до № 51, ст.1122.

2. Офіційний веб-портал Верховної Ради України. Про видобування та реалізацію бурштину: проект Закону України № 1351-1 від 26.12.2014. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2

3. Перелік корисних копалин загальнодержавного значення: постанова Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 р. № 827. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws.

4. Висновок (ІІ читання). Проект Закону про видобування та реалізацію бурштину № 1351-1 від 26.12.2014. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vysnovky.com.ua/%E2%84%96-1351-1/.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота