ПРАВОВИЙ ЗАХИСТ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВИЙ ЗАХИСТ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ В УКРАЇНІ

26.10.2017 23:12

[Секція 8. Інтелектуальна власність та його захист. Інформаційне право]

Автор: Кудра Ірина Андріївна, студентка, Національний авіаційний університет


Сьогодні у зв’язку з інтенсивним розвитком засобів збору, обробки, зберігання, передачі інформації, з розвитком віртуального простору та мереж комунікаційних систем, коли збільшуються можливості несанкціонованого доступу до інформації про особу, використання якої може спричинити шкоду законним інтересам конкретної людини, все більш актуальною стає проблема захисту конфіденційної, приватної інформації про фізичну особу – персональних даних. Тому право на захист персональних даних є одним з основних прав людини. 

Аналізуючи чинне законодавство України в частині врегулювання суспільних відносин щодо захисту персональних даних, можна дійти висновку, що формування законодавчої бази з питань захисту персональних даних, насамперед законів України «Про захист персональних даних» [1] та «Про доступ до публічної інформації» [2], загалом відбувалось з урахуванням досвіду провідних європейських країн та вцілому ЄС. Але насьогодні правове забезпечення суспільних відносин в Україні щодо персональних даних у частині їх правового захисту є недостатнім. 

Закон України «Про захист персональних даних» має загальносистемний характер і передбачає реалізацію його як системи взаємопов'язаних та взаємопогоджених норм права та механізмів, що забезпечують загальні умови для законності обробки персональних даних, регулювання діяльності суб'єктів у сфері персональних даних. Згідно із законодавством більшості європейських держав персональні дані розділяються за критерієм «чутливості» на дані загального характеру (прізвище, ім'я, по батькові, дата і місце народження, громадянство, місце проживання) і «чутливі» (вразливі) персональні дані (дані про стан здоров'я (історія хвороби, діагнози, етнічна належність, ставлення до релігії, ідентифікаційні коди чи номери, відбитки пальців, записи голосу, фотографії, кредитна історія, дані про судимість тощо). Для чутливих персональних даних передбачений більш високий ступінь захисту. Так, забороняється збирання, зберігання, використання та передавання без згоди суб'єкта даних саме чутливих, а не всіх персональних даних. У Законі України «Про захист персональних даних» така класифікація відсутня. У результаті цього розповсюдження всіх без винятку персональних даних, у тому числі навіть прізвища, ім'я, по батькові особи, може здійснюватися тільки за попередньою згодою цієї особи[3].

Вітчизняним законодавством не повністю визначено режим збирання, зберігання, використання та поширення інформації про особу. Закон України «Про інформацію» [4]закріплює лише загальні принципи доступу громадян до інформації, що стосується їх особисто. Механізм реалізації зазначеного права належним чином не визначений. Під час розгляду основних переліків персональних даних прослідковуються різні принципи формування відомостей про особу. Різноманітність персональної інформації зумовлює різну значущість цих відомостей для людини. Цим зумовлюються різні підходи і вимоги правового захисту персональних даних. Законом України «Про захист персональних даних» установлено детальний порядок реєстрації баз даних. Нажаль, цим Законом регулюються відносини, пов'язані із захистом персональних даних під час їх обробки, але жодною статтею не визначають переліки персональних даних, які мають бути з обмеженим доступом, а які можуть бути відкритими [3].

Іншим проблемним моментом, що потребує надійної системи захисту персональних даних в процесі їх обробки є розміщення їх в мережі Інтернет. Оскільки персональні дані кожного з нас чи то медичного, фінансового характеру можуть бути об'єктом використання в автоматизованій системі обробки, ми, користуючись Інтернетом там залишаємо велику кількість своїх персональних даних. І що головне використання наших даних нічим не обмежене і не врегульоване тобто фактично, такі дані залишаються не захищеними. І вони безперешкодно можуть використовуватися з метою впливу на наш вибір чи то економічний, чи то політичний, можуть впливати на наші переконання і думки або використовуватись якимось іншим чином. Такі бази даних постійно вдосконалюються, уніфікуються і з кожним разом зачіпають приватне життя кожної людини все сильніше і сильніше. Відповідно, існує потреба правового регулювання зазначених відносин[5].

Отже, дослідження законодавства з питань захисту персональних даних свідчить, що на сьогодні правове забезпечення суспільних відносин в Україні з цього питання є недостатнім; законодавству з питань захисту персональних даних України притаманна велика кількість таких недоліків, як: фрагментарність, неузгодженість законодавчих актів між собою, недостатня чіткість, конкретність та відповідність європейському законодавству тощо. Основними напрямами вдосконалення національного законодавства має бути його систематизація, конкретизація та деталізація.

Література:

1. Про захист персональних даних: Закон України від 01.06.2010 р. // Відомості Верховної Ради України. – 2010 – №34 – ст. 481.

2. Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.01.2011 р. // Відомості Верховної Ради України. ¬¬– 2011. – № 32. – ст. 314.

3. Обуховська Т. І. Захист персональних даних в умовах розвитку інформаційного суспільства: передумови, принципи та міжнародне законодавство / Т. І. Обуховська. // Вісник НАДУ. – 2014. – №1. – С. 95–103.

4. Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – № 48. – Ст.650. 

__________________________________

Науковий керівник: Гусар О. А., доцент кафедри конституційного і адміністративного права, кандидат юридичних наук, Національний авіаційний університет

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота