АВТОМАТИЧНА ФІКСАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ - Наукова спільнота

Вас вітає Наукова спільнота!

Вітаємо на нашому сайті

АВТОМАТИЧНА ФІКСАЦІЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ

30.11.2017 11:58

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Римар Анастасія Олександрівна, магістрант, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»


В багатьох країнах світу успішно використовуються системи автоматичної фіксації правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, що дає змогу покращити рівень безпеки дорожнього руху та зменшити кількість дорожньо-транспортних пригод з тяжкими наслідками.

Автоматичну фіксацію адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху вперше було прийнято Верховною Радою України 24 вересня 2008 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху».

Цим Законом було внесено низку змін до законодавства України, зокрема внесли статтю 14-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) в якій зазначено що, якщо адміністративне правопорушення щодо забезпечення безпеки дорожнього руху було зафіксовано відповідними спеціальними технічними засобами в автоматичному режимі, то до адміністративної відповідальності притягуються власники або співвласники транспортних засобів.

Також було додано частину шосту статті 258 КУпАП в якій вказується, що протокол до цього адміністративного правопорушення не складається, а також без участі особи, яка притягується до відповідальності, вноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення. Особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, впродовж трьох днів з дня внесення постанови отримує копії постанови, матеріали, які були зафіксовані завдяки спеціальних технічних засобів в автоматичному режимі.

Згодом ці статті були визнані неконституційними відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010. Адже стаття 14-1 та 258 порушують статтю 61 та 62 Конституції України, а саме принцип індивідуальної юридичної відповідальності та презумпцію невинуватості, та статті 9, 248, 268 КУпАП.

Цим Законом в статті 14-1 по суті впроваджувалась презумпція винуватості, яка на противагу презумпції невинуватості, розуміється як правовий принцип, відповідно до якого особа вважається винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, доки не буде доведено протилежне; відповідна особа підлягає адміністративній відповідальності [1].

В свою чергу, стаття 258 КУпАП суперечить статті 268 цього ж Кодексу, в якій зазначаються права особи яка притягається до адміністративної відповідальності та саме ці права порушуються в більш новій статті 258.

Чергову спробу впровадити автоматичну фіксацію адміністративних правопорушень було здійснено Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 14.07.2015 №596-19. 

До КУпАП було додано статтю 14-2 в якій зазначено, що адміністративну відповідальність за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі (за допомогою технічних засобів, що дають змогу здійснювати фотозйомку або відеозапис та функціонують згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах), несуть юридичні та фізичні особи, за якими зареєстровано транспортний засіб [2].

В тому випадку, коли транспортний засіб зареєстрований поза межами території України та відповідно до чинного законодавства не підлягає державній реєстрації, то до адміністративної відповідальності притягують особу, яка ввезла відповідний транспортний засіб в Україну.

Власник транспортного засобу або особа яка ввезла його транспортний засіб на територію України визнається винною, поки не доведе протягом 10 днів з дня отримання постанови для сплати штрафу, що транспортним засобом керувала інша особа або транспортний засіб, або номерний знак вибули з володіння власника.

Утілення в життя ідеї автоматичної фото- та відеофіксації порушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху дасть змогу ефективно вирішити проблему суб'єктивних чинників при притягненні до адміністративної відповідальності за порушення правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху [3]. 

Але для успішного впровадження системи автоматичної фіксації правопорушень потрібно внести ряд змін. Одна з таких змін є притягнення до відповідальності осіб, які фактично керували транспортними засобами у момент вчинення правопорушення та виправити неконституційне положення, яке покладає на власника транспортного засобу, який було зафіксовано технічними засобами автоматичної фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, обов’язок доведення власної невинуватості. Також змінити норми, що позбавляють особу яка притягується до адміністративної відповідальності права на юридичну допомогу та прав що передбачається статтею 268 КУпАП.

Література:

1. Кравчук О.О. Презумпція винуватості у сучасному адміністративно-деліктному праві України // Бюлетень Міністерства юстиції України. – 2016. – №1. – С. 41–47.

2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 14.07.2015 №596-19.

3. Введенська В. Автоматична фото- та відеофіксація правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху як спосіб усунення суб'єктивних чинників при притягненні до адміністративної відповідальності / В. Введенська // Порівняльно-аналітичне право. - 2014.-№ 1.-С. 146-148.

_____________________

Науковий керівник: Голосніченко Дмитро Іванович, доктор юридичних наук, доцент, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014