АДАПТАЦІЯ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ДО РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

АДАПТАЦІЯ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ДО РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

21.12.2017 19:09

[Секція 3. Маркетинг]

Автор: Паламарчук Ілона Олегівна, студентка, Чернівецький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету


Сьогодні найважливішою умовою існування розвиненого суспільства являється інтелектуальний розвиток його учасників. Основу визначеного процесу складає функціонування дієвої системи освіти у країні, а як наслідок – розвиненої системи маркетингу освітніх послуг. За визначенням Д. Долженко «…маркетинг у сфері освіти розглядається як філософія (сукупність загальних принципів ринкових відносин як система поглядів), стратегія і тактика відносин і взаємин споживачів (користувачів), посередників і виробників, освітніх і супутніх послуг і продуктів в умовах ринку, вільного вибору пріоритетів і дій з обох сторін, обмін цінностями» [1].

Якщо раніше ринкові відносини не мали жодного відношення до освітніх послуг, то за відносно короткий проміжок часу у цій галузі сформувався справжній ринок, з великою кількістю конкурентів. Виходячи з цього можна стверджувати про суттєві відмінності від стандартного уявлення про ринок послуг, що зумовлено наступними особливостями:

1. Освіта, а відповідно й отримані знання, нині є однією з найбільш швидкозростаючих і перспективних сфер економіки.

2. Учасниками освітніх послуг є молоді люди, які зацікавлені у отриманні знань та навиків; навчальні заклади та їх співробітники; фірми та організації; посередники у вигляді служб зайнятості, бірж праці; держава. Проте головним суб’єктом залишається особистість учня, студента, адже лише він залишається кінцевим споживачем цих послуг.

3. Попит освітніх послуг формується не кінцевими, а проміжними споживачами у вигляді фірм та підприємств, які пред’являють свої вимоги на ринку освітніх послуг.

4. Конкуренція на ринку послуг за останні десять років зросла у декілька разів, через це у багатьох випадках пропозиція перевищує попит. 

5. «В маркетингу освіти є два основні правила: на освіті заробляють усі: і той, хто навчає, і той, хто вчиться; ціна фахівця залежить від його вміння себе продати» [2].

Зважаючи на визначені особливості ринку освітніх послуг України, можна стверджувати, що відповідно до них, сьогодні ВНЗ почали займатися діяльністю з формування стратегії та тактики маркетингової та комунікаційної діяльності. Важливими факторами та ресурсами успішного розвитку вищого навчального закладу є: професійний та продуманий підхід до засобів просування освітніх послуг, формування планів маркетингової та комунікаційної діяльності, ефективна організація рекламної діяльності [3].

Враховуючи загострення конкуренції на ринку освітніх послуг України, можна виокремити ряд маркетингових комунікацій, які можуть допомогти ВНЗ виділятися серед інших учбових закладів. Українські ВНЗ сьогодні використовують наступний перелік маркетингових комунікацій на ринку освітніх послуг:

1. Реклама на телебаченні. В залежності від територіального розміщення цільової аудиторії, реклама ВНЗ може транслюватися місцевими телеканалами, або ж на загальнонаціональних каналах.

2. Виставки, які можуть забезпечити безпосереднє спілкування з цільовою аудиторією, донесення необхідної інформації до усіх учасників процесу. Окрім цього, на виставках є можливість акцентування уваги відвідувачів на власних перевагах і особливостях, порівняти існуючі можливості з конкурентами, дослідження умов їх продажу, а також аналіз таких показників як ціна та якість.

3. Паблісіті – повідомлення у періодичних виданнях щодо умов прийому та переваг ВНЗ по відношенню до конкурентів.

4. Профорієнтаційна робота з потенційними споживачами – учнями, з приводу їх очікувань від ВНЗ та загалом від освітнього процесу.

5. Функціонування веб-сайту ВНЗ, на якому буде опублікована інформація щодо вимог вступу, список доступних спеціальностей, розташування гуртожитків, а також світлини зі студентського життя закладу.

6. Проведення інших спеціальних заходів (презентації, дні відкритих дверей, урочисті ювілеї) та випуск вузівських періодичних видань.

Отже, проаналізувавши існуючі особливості ринку освітніх послуг в Україні, ми виокремили наступні особливості його функціонування: учасники, умови формування попиту та пропозиції та конкуренцію. Відповідно до цих умов, на нашу думку, найоптимальнішими маркетинговими комунікаціями для ВНЗ на ринку освітніх послуг є реклама, виставки, паблісіті, проведення спеціальних заходів (дні відкритих дверей, профорієнтаційна робота з учнями), а також ведення веб-сайту. Лише користуючись сучасними маркетинговими комунікаціями, вищі навчальні заклади України матимуть змогу і надалі успішно функціонувати та залучати до навчального процесу велику кількість кмітливих студентів.

Література:

1. Долженко Д.С. Современные методы маркетинга образовательных услуг: динамика, перспективы // Стратегія маркетингу в управлінні регіоном та підприємництвом : [зб. наук. пр. ДонДАУ]. – Донецьк : ДонДАУ, 2001. – Вип. 7. - Т. 2. – С. 10-14. – Серія “Державне управління”.

2. Лісова Н.В. Маркетинг освітніх послуг / Н.В. Лісова [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://intkonf.org/lisova-nv-marketing-osvitnih-poslug/.

3. Баталова О.С. Специфика маркетинговых коммуникаций на рынке образовательных услуг / О.С. Баталова [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://moluch.ru/conf/econ/archive/14/1867/.

_____________________________

Науковий керівник: Нікульча Валентин Анатолійович, старший викладач, Чернівецький торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота