ОСОБЛИВОСТІ ІНСТРУМЕНТАРІЮ ПОДАТКОВОГО ПЛАНУВАННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОСОБЛИВОСТІ ІНСТРУМЕНТАРІЮ ПОДАТКОВОГО ПЛАНУВАННЯ

17.07.2018 17:18

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Кушнір Ірина Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку і аудиту, професор кафедри економіки та підприємництва МКА, Представництво ПрАТ «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна академія управління персоналом» «ЦДН «Донецький інститут» м. Покровськ, радник директора


Одним з найважливіших інструментів податкового контролінгу та податкового менеджменту визнано податкове планування, легітимність якого полягає в тому, що кожен платник податків має право використовувати передбачені  податковим законодавством можливості для максимального скорочення своїх податкових платежів. 

До числа зловживань у сплаті податків традиційно відносять такі способи нелегальної або напівлегальної «податкової оптимізації», як: ухилення від сплати податків (tax evasion); уникнення податків (tax avoidance).

Хоча в термінології російської мови принципових відмінностей між ухиленням від сплати податків і уникненням податків не простежується, юридичні поняття «ухилення від сплати податків» та «уникнення податків» в міжнародному податковому праві істотно розрізняються. 

Під ухиленням від сплати податків у країнах з англосаксонською правовою системою маються на увазі такі дії платника податків, які так чи інакше пов'язані з порушенням чинного законодавства, тобто наслідки подібної діяльності носять яскраво виражений кримінальний характер. 

Уникнення податків передбачає можливості використання податкового законодавства для цілком легальних операцій з мінімізації та оптимізації податкових платежів.

Таким чином, уникнення податків відбувається на основі податкового планування, що представляє собою використання платниками податків своїх законних прав для мінімізації податкових платежів. 

Податкове планування може бути засноване на використанні наданих законом пільг; суперечностей, недосконалості й неузгодженості законодавства. Формами податкового планування є: вибір організаційно-правової форми юридичної особи; використання спеціальних податкових режимів, вибір місця розташування або реєстрації компанії в офшорних юрисдикціях й ін.

У літературі, виданій на французькою мовою зазначені вище терміни мають принципово інше смислове навантаження; і  «навіть англосаксонські фахівці з податкового права можуть дати вичерпну відповідь на те, чим відрізняється tax avoidance від tax evasion» [1, c. 111].

При дослідженні інструментарію податкового планування застосовуються поняття «оптимізація податків» і «мінімізація податків». Оптимізація стосується всієї системи податків, зборів та обов'язкових платежів, сплачуваних організацією. Мінімізація податків, зазвичай, проводиться стосовно будь-якого окремого податку. Вона може і не призвести до оптимізації всіх податків, що сплачуються організацією. 

Етапами податкового планування є: аналіз наявних проблем і постановка задач; визначення напрямів та принципів оптимізації; вибір інструментарію і методик, які може використовувати організація; складання деталізованого плану дій; реалізація плану.

В якості основних інструментів податкової оптимізації організації використовують: податкові пільги, передбачені податковим законодавством; форми договірних відносин; ціни угод; спеціальні податкові режими, передбачені НК; систему оподаткування у вільних економічних зонах; угоди про уникнення подвійного оподаткування; схеми міжнародного податкового планування; облікову політику в цілях оподаткування. 

Стан податкового законодавства України такий, що навіть при використанні досить продуманих і «чистих» в законодавчому сенсі варіантів податкової оптимізації, практично неможливо уникнути податкових спорів з податковими органами, в яких часто платники податків заздалегідь поставлені в нерівні умови, оскільки податкові органи наділені державою владними повноваженнями.

Тому заходи податкового планування часто бувають пов'язані з певними ризиками. Однак знизити податкові ризики при оптимізації можна. Цьому значною мірою сприяє розвиток податкового консультування в системі аудиторських послуг та податкового консалтингу. 

На сьогоднішній день реалістичним видається середньострокове податкове планування на фірмі, що охоплює період до п'яти років. При такому періоді з певним ступенем наближення можна прогнозувати зовнішні для фірми і внутрішні фактори.

В рамках впровадження державного податкового менеджменту слід удосконалювати засади податкового адміністрування відносно великих, а також середніх і дрібних платників податків. Абстрактний принцип їх рівності перед податковим законодавством не спрацьовує в сучасних умовах зростання впливу великого капіталу на економічне та соціальне життя в суспільстві. В умовах зрощення інституту влади і бізнесу державі все важче диктувати великому бізнесу умови оподаткування, тому, щоб не впадати в жорстку конфронтацію, держава змушена шукати варіанти партнерства, в тому числі у сфері оподаткування та податкового контролю. В нових умовах повинні змінитися і види податкового контролю; замість камеральних і виїзних – документальні перевірки з залученням необхідних первинних і звітних документів, періодичність і терміни проведення яких повинна узгоджуватися сторонами.

Література:

1. Погорлецкий А.И. Принципы международного налогообложения и международного налогового планирования/ А.И. Погорлецкий. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. гос.ун-та, 2005. – 386 с.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота