ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАНДАРТИЗАЦІЇ У СФЕРІ ОБОРОНИ НАТО ТА ЙОГО ВПРОВАДЖЕННЯ У ВІТЧИЗНЯНЕ ЗАКОНОДАВСТВО - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАНДАРТИЗАЦІЇ У СФЕРІ ОБОРОНИ НАТО ТА ЙОГО ВПРОВАДЖЕННЯ У ВІТЧИЗНЯНЕ ЗАКОНОДАВСТВО

11.09.2018 10:58

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Подойніцин Валерій Михайлович, старший науковий співробітник, Державний науково-дослідний інститут Міністерства Внутрішніх Справ України


В умовах прагнення України до Європейського Союзу (далі ‒ ЄС) та організації Північноатлантичного Альянсу (далі ‒ НАТО або Альянс) з метою підвищення обороноздатності України доречним, на нашу думку, є дослідження досвіду адміністративно-правового забезпечення стандартизації у сфері оборони деяких провідних країн світу, що входять до складу НАТО. 

Слід зазначити, що жодна держава не може побудувати свою оборонну політику і цивілізовані взаємовигідні відносини з іншими країнами без створення національного адміністративно-правового законодавства зі стандартизації у сфері оборони.

Фактично, створення Альянсу було частиною більш широких завдань, щоб служити трьом цілям: стримувати східний експансіонізм, запобігти відродженню націоналістичного мілітаризму в Європі через сильну присутність на континенті та заохочення європейської політичної інтеграції [1]. 

З огляду на домінування НАТО у глобальному безпековому просторі ми розглянемо основні положення та напрями діяльності Альянсу у сфері стандартизації. Основні напрями діяльності у сфері стандартизації Альянсу викладено у  Розділі 48 інформаційного видання відділу громадської дипломатії НАТО «Довідник НАТО». Зокрема там зазначене наступне: «Стандартизація робить надзвичайно важливий внесок у спільну оперативну ефективність збройних сил Альянсу і дає можливість краще використовувати економічні ресурси. Значні зусилля докладаються до вдосконалення співпраці та уникнення дублювання при науковому, технологічному, виробничому, матеріально-технічному забезпеченні та закупівлі оборонних систем. Це досягається головним чином через підтримку  угод зі стандартизації НАТО (далі ‒ STANAG). Впровадження цих угод допомагає країнам досягти потрібного рівня оперативної сумісності й краще виконувати спільні стратегічні, оперативні і тактичні завдання, розуміти і виконувати командні процедури та ефективніше користуватися матеріально-технічною базою, озброєнням та оснащенням» [2]. 

В рамках Програми «Партнерство заради миру», НАТО відкрило для України доступ до всіх нормативних документів Альянсу, крім документів які мають гриф обмеження доступу, тому що відповідно до процедур НАТО для можливості надання цих документів державам, які не є членами НАТО, а є Країнами-Партнерами, потребується згода всіх держав ‒ членів Альянсу, що є вкрай складною процедурою.

Позитивним, на нашу думку, є також те, що адміністративно-правові акти та їх пояснення стосовно діяльності всіх структур та підрозділів НАТО зведені в публікації НАТО «NАТО legal deskbook» (Правове керівництво НАТО) [3]. Ця публікація не пропонує всеохоплюючої формули про те, які правові рішення приймати командуванню НАТО стосовно будь-якого конкретного аспекту, а також не має на меті замінити національні законодавства країн-членів Альянсу. Натомість це керівництво передбачає, що зазначений документ буде надавати конкретну юридичну підтримку при плануванні та здійсненні операцій і місій в різних обставинах, середовищах і місцях. Тому керівництво та його вміст є гнучкими та географічно універсальними у застосуванні. 

Беручи до уваги позитивний ефект від видання та впровадження «Правового керівництва НАТО», українське адміністративно-правове законодавство, яке регулює систему стандартизації у сфері оборони України потребує створення подібного документа. 

Сучасне адміністративно-правове регулювання зі стандартизації у сфері оборони зарубіжних країн, НАТО є головним  фактором  створення та функціонування систем стандартизації у сфері оборони і має прямий вплив на захист суверенітету, територіальної цілісності та безпеки, захищеності суспільства і держав що входять до міжнародних та регіональних оборонних організацій від внутрішніх і зовнішніх загроз.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Офіційний сайт НАТО. (NORTH ATLANTIC TREATY ORGANIZATION) [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: ‒ https://www.nato.int/cps/su/natohq/declassified_139339.htm.

2. Довідник НАТО.  Відділ громадської дипломатії НАТО. 1110 Брюссель, Бельгія. НАТО 2006. (NATO HANDBOOK) [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: https://www.nato.int/docu/handbook/2006/hb-ukr-2006.pdf.

3. Правове керівництво НАТО. Nato legal deskbook. [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: https://info.publicintelligence.net/NATO-LegalDeskbook.pdf.

____________________

Науковий керівник: Смерницький Дем'ян Вікторович, кандидат юридичних наук, Державний науково-дослідний інститут Міністерства Внутрішніх Справ України

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота