НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ

30.11.2018 13:54

[Секція 2. Менеджмент]

Автор: Буката Яна Вікторівна, студентка, Навчально-науковий інститут фінансів, банківської справи, Університет державної фіскальної служби України; Янчук Тетяна Романівна, студентка, Навчально-науковий інститут фінансів, банківської справи, Університет державної фіскальної служби України


В умовах євроінтеграційних процесів ефективність діяльності вітчизняних підприємств на зовнішніх та внутрішніх ринках безпосередньо залежить від якості виробленої продукції, оскільки тільки високоякісна продукція може бути конкурентоспроможною на ринку. “Сучасні складні економічні та політичні процеси в Україні не дозволяють вітчизняним підприємствам у повній мірі боротися за розширення внутрішнього та зовнішнього ринку збуту” [1]. У результаті питання вдосконалення системи якості продукції підприємств в Україні при виході на зовнішні ринки набуває актуальності.

Розробці проблематики, пов’язаної з управлінням якістю продукції присвячено ряд наукових праць відомих українських та зарубіжних вчених, зокрема: Н.В. Геліч, К.Л. Лучишина, В.М. Мишина, А.П. Наливайка, В.В. Решетова, А.Ю. Юданова та інші.

Науковці зосереджували свою увагу на аналізі та оцінці якості продукції підприємств, висвітленні організаційних аспектів функціонування діючої системи управління якістю продукції. Проте окремі її аспекти, зокрема ті, що пов’язані з стратегічними напрямами удосконалення системи управління якістю продукції в Україні, ще не отримали належного висвітлення в існуючій літературі та потребують подальшого дослідження.

Якість є важливим інструментом у боротьбі за ринки збуту, впливаючи на конкурентноздатність товарів і послуг. Вона формується за рахунок технічного рівня продукції і їх корисності для споживача через функціональні, соціальні, естетичні, екологічні властивості.Головною умовою підвищення конкурентоспроможності продукції та послуг при виході на іноземний ринок є впровадження системи управління якістю на базі міжнародних стандартів ISO[2].

В сучасному бізнесі конкурентоспроможність компанії багато в чому залежить від якості менеджменту організації. Розвиток міжнародної торгівлі і споріднених їй видів діяльності, жорстка конкурентна боротьба на внутрішньому та зовнішньому ринках та інші умови спонукають підприємства до пошуку нових, більш ефективних підходів до управління організацією. Багаторічний досвід провідних компаній розвинених країн світу свідчить, що здобути успіх на ринку можна шляхом вдосконалення системи управління якістю. Тому сьогодні, говорячи про якість, мають на увазі не стільки ґатунок самої продукції, скільки якість функціонування підприємств і організацій, досконалість їх системи управління якістю, націленої на постійне самовдосконалення. В сучасних умовах більшість фірм світу використовують міжнародні стандарти 150 серії 9000 та похідні від них 05 9000, 150 14000 тощо. Але найкращих результатів досягають ті підприємства, які постійно вдосконалюють систему управління якістю на засадах концепцій загального управління якістю (Total Quality Management-TQM), якими передбачено безперервне вдосконалення організації, поліпшення якості продукції і задоволення потреб усіх зацікавлених сторін: споживачів, постачальників, персоналу, власників та суспільства.

Загальне управління якістю є прогресивним підходом до управління організацією, який об’єднує основні існуючі методи управління та технічні засоби в науково обґрунтовану систему, метою якої є постійне поліпшення виробничої діяльності та результатів цієї діяльності. Концепція ТQМ охоплює всі структури підприємства, всі види виробничої діяльності і спрямована на використання матеріальних (технічних) та людських ресурсів для найбільш ефективного задоволення потреб споживачів та співробітників підприємства [3].

“На даний момент більшість вітчизняних підприємств не мають можливостей упровадження систем управління якістю та обмежуються контролем якості продукції, яку вони виробляють. Також можна виділити ще низку проблем, які пов'язані з упровадженням систем управління якістю продукції на підприємствах, а саме: відсутність необхідної теоретико-методологічної та практичної бази у сфері управління якістю; нестача кваліфікованих спеціалістів в області забезпечення якості продукції; недостатня мотивація персоналу для виготовлення якісної продукції; відсутність повної та чіткої відповідальності керівництва підприємства за належне виконання норм та стандартів під час виробництва продукції тощо” [4].

Для функціонування ефективної системи управління якістю продукції в Україні доцільно: розробити інструментарій прийняття управлінських рішень при обґрунтуванні рівня витрат у собівартості продукції при певному рівні її якості на засадах визначення економічного зиску системи управління якістю на підприємстві; впровадити на підприємствах відділ якості; на підприємствах проводити спеціальні тренінги, створювати умови розвитку персоналу, підвищення його кваліфікації відповідно до вимог ринку; для контролю якості продукції необхідно розробити організаційну систему внутрішньої логістики, яка відстежуватиме товар на всіх його етапах; забезпечити відповідальність персоналу за якість продукції на основі розробки та впровадження їх культурно-ціннісної мотивації; застосовувати класифікацію витрат на якість, яка дозволяє більш виважено сформувати вимоги до частки певних видів витрат у собівартості продукції при її плануванні та прогнозуванні залежно від вимог до продукції з боку споживачів та ринку; покращити організаційно-методичний підхід до визначення місця системи управління якістю на підприємстві на базі розробки типової організаційної структури управління та адміністративних методів формування документообігу у системі якості на базі піраміди документації у системі якості підприємства; покращити методичні підходи до моделювання та прогнозування потреб фінансування систем забезпечення якості продукції підприємств з урахуванням вимог споживачів до продукції та частки витрат на якість у її собівартості для прийняття та обґрунтування рішення стосовно потреб фінансування систем якості підприємства.

Розробка та впровадження системи управління якістю продукції відіграє надзвичайно важливу роль у процесі підвищення конкурентоспроможності продукції та підприємства. В умовах євроінтеграції врахування міжнародних стандартів та світового досвіду забезпечення високої якості є критично необхідними заходами, що дадуть змогу використовувати якість як ефективний інструмент виживання в конкурентній боротьбі на міжнародному ринку.

Список використаних джерел:

1. Галунець Н.І., Грицьків І.Б., Ілляшова Ю.А. Удосконалення системи управління якістю та конкурентоспроможністю продукції аграрних підприємств на зовнішньому ринку / Глобальні та національні проблеми економіки. Вип. 7. 2015. С. 294-298.

2. Тесля В., Гевко О. Управління якістю послуг підприємств сфери автосервісу / Актуальні задачі сучасних технологій: міжнар. наук.-техн. конф. молодих учених та студентів: 17–18 листоп. 2016 р.: зб. тез доп. Тернопіль: ТНТУ, 2016. C. 275.

3. Шаповал М. І. Менеджмент якості: навч . посіб. К.: Знання, КОО, 2007. 471 с. URL: http://www.info-library.com.ua/books-book-178.html.

4. Обруч Г. В. Удосконалення системи управління якістю продукції вітчизняних вагонобудівних підприємств / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 9. 2016. С. 113-117. (Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство).

_______________________

Науковий керівник: Самойлова Ірина Іванівна, Кандидат наук з державного управління, доцент кафедри менеджменту, Університет державної фіскальної служби України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота