РЕФОРМА СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

РЕФОРМА СУДОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ

30.11.2018 20:43

[Секція 1. Теорія та історія держави і права. Філософія права. Історія політичних і правових вчень]

Автор: Корольова Олена Анатоліївна, студентка, Київський національний торговельно-економічний університет; Бондаренко Наталія Олександрівна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри загальноправових дисциплін Київський національний торговельно-економічний університет


На сьогодні одним із важливих завдань державотворення постало відпрацювання дієвого механізму захисту прав громадян. Суд є єдиним органом в державі, на якій покладено здійснення функції правосуддя, розв’язуючи конфлікти в усіх сферах суспільних відносин та між усіма суб’єктами права. Значну важливість являє судова система для розвитку громадянського суспільства і правової держави, як це задекларовано в статтях 1 і 3 Конституції України [1]. Варто відзначити, що система правосуддя в Україні від моменту набуття державою незалежності фактично перебуває у стані постійного реформування. Як правило, кожен реформаторський захід у цій сфері запроваджується під гаслами забезпечення незалежності судової влади, наближення національної судової системи та судочинства до міжнародних і європейських норм і стандартів [2, с. 99].

Законодавчим підґрунтям основних змін в цій інституціональній системі стала затверджена Президентом України Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 – 2020 роки, на підставі якої були внесені зміни до розділу «Правосуддя» Конституції України в червні 2016 року, ухвалено Закони України «Про судоустрій та статус суддів», «Про Вищу раду правосуддя» [3; с 17]. Ці нормативно-правові акти внесли функціональні зміни в діяльність судових та суміжних правових інститутів наступного змісту:

- запроваджено інститут конституційної скарги новим Законом України «Про Конституційний суд»;

- проведено кваліфікаційний конкурс на посаду судді Верховного Суду, внаслідок якого Президент України призначив 113 суддів;

- оголошено Вищою кваліфікаційною комісією України добір кандидатів на посади суддів місцевих судів: 700 осіб вже успішно подолали стадію іспиту. Варто відзначити, що враховуючи загальну чисельності суддів (близько 5000 осіб), цей конкурс, передбачений Законом України «Про забезпечення права на справедливий суд», продемонстрував необхідність оптимізації процедури (надмірна тривалість  затягує терміни перезавантаження судової системи;

- впроваджено систему «електронного правосуддя» на підставі ухвалення Закону України «Про внесення змін до Господарсько-процесуального кодексу України, Цивільно-процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України»;

- Указом Президента України від 29 вересня 2017 року був утворений Вищий суд з питань інтелектуальної власності, до якого оголошено конкурс на обіймання 21 вакантної посади;

- завершено конкурс для приватних виконавців у рамках впровадження реформи системи виконання судових рішень;

- обрано Раду прокурорів України та кваліфікаційно-дисциплінарну комісію прокурорів;

- замість чинних 663 районних, міськрайонних районних у містах судів планується утворити 266 окружних судів. Недоліком цього процесу може стати плутанина в офіційних документах, бюджетних витратах, проблеми дотримання процесуальних строків. Це можна подолати за умови належної інформаційної політики серед населення, налагодження внутрішньої і зовнішньої міжсудової логістики;

- для підтримання громадського порядку в суді, виконання функцій щодо державного забезпечення безпеки суддів та учасників судового процесу запроваджено службу судової охорони.

Основними засадами нової судової реформи стало: повернення до трьохрівневої судової системи, яка діяла до 2010 року (суди першої інстанції, апеляційні та Верховний Суд України, а система спеціальних судів ліквідується; Вищої ради юстиції трансформується у Вищу раду правосуддя (з 21 особи) для відбору усіх суддів України на конкурсній основі; обов’язкова переатестація всіх суддів (суддею може стати громадянин України, який володіє державною мовою, не молодший 30-ти років і не старший 65-ти, з вищою юридичною освітою та зі стажем професійної діяльності у сфері права не менш як 5 років (для ВС – 10 років); зобов’язання для усіх суддів подавати дві декларації (свою та членів сім’ї); позбавлення недоторканності суддів; згоду на арешт судді буде подавати ВРП, а не Верховна Рада [4 - 5].

Отже, 2018 рік можна назвати роком реалізації починань, які мали місце у 2016 – 2017 роках, а від вправності її виконавців цілком залежатиме чи відчують українці якісні зміни в судовій системі на краще, адже справедливий та неупереджений суд є обов'язковою ознакою соціальної розвинутої країни. 

Список використаної літератури:

1) Конституція України від 28.06.1996 – Режим доступу – Електронний варіант: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1 %80

2) Необхідність підвищувати авторитет судової влади // Судова реформа в Україні: поточні результати та найближчі перспективи: інформу. -аналіт. Матеріали до дискусії «Судова реформа» 2010 р.: чи наближає вона правосуддя в Україні до європейських норм і стандартів» (м. Київ, 4 квіт. 2013р.). – К.,2013. –101 с.  

3) Ковалів М. В., Єсімов С. С., Назар Ю. С., Гаврильців М. Т., Лук’янова Г. Ю., Годяк А. І., Бліхар М. М. Судові та правоохоронні органи: навч. посібник. Львів: ЛДУВС, 2016.-374 с.

4) Яновська О. Ефективність судової влади в Україні: виклики сьогодення / О. Яновська, М. Іванов // Юридичний вісник. – 2014. – № 4. – С. 53–57.

5) Необхідність підвищувати авторитет судової влади // Судова реформа в Україні: поточні результати та найближчі перспективи: інформу. -аналіт. Матеріали до дискусії «Судова реформа» 2010 р.: чи наближає вона правосуддя в Україні до європейських норм і стандартів» (м. Київ, 4 квіт. 2013р.). – К.,2013. –101 с.  



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота