АКТИВІЗАЦІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

АКТИВІЗАЦІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

07.12.2018 23:36

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Гейдор Алла Петрівна, кандидат економічних наук, Київський національний торговельно–економічний університет; Калашник Тетяна Олександрівна, студентка, Київський національний торговельно–економічний університет


Ефективний розвиток економіки будь-якої країні неможливий без розвитку підприємництва, адже воно сприяє розширенню структури пропозицій на внутрішньому ринку товарів та послуг, створює ефективне конкурентне середовище, збільшує кількість робочих місць тощо. Сучасне політичне та економічне становище в Україні свідчить про недостатню підтримку розвитку підприємницької діяльності. Відповідно, вважаємо за доцільне дослідити сучасний стан підприємницької діяльності, зробити аналіз її складових, дослідити проблеми та шляхи вирішення у сфері підприємництва.

Розглянемо розвиток підприємницької діяльності в Україні за останні роки, проаналізувавши такі показники економічної діяльності, як кількість підприємств загалом та за регіонами, фінансові результати, обсяг реалізованої продукції та кількість зайнятих працівників на підприємствах. 

Результати аналізу офіційних статистичних даних [1] свідчать про те, що під впливом фінансово-економічної кризи починаючи з 2015 року кількість суб’єктів господарювання в Україні щороку знижується, а саме: протягом 2016 р. на 5,5%, 2017 р. – 3,2%. У структурі підприємництва країни незмінно найбільша частка припадає фізичних осіб-підприємців (близько 83%), а серед юридичних осіб – на малі підприємства. 

Цікава тенденція спостерігається в регіональному аспекті наявності підприємств середнього та малого бізнесу. Так, за загальною кількістю підприємств у 2017 році п’ятірку лідерів становлять: м. Київ (85163), Дніпропетровська (27892), Одеська (24023), Харківська (22597) та Київська (19339) області. В інших областях загальна кількість підприємств менше, ніж 20 тисяч одиниць. Лідери змінюють свою позицію в розрізі кількості великих, середніх та малих підприємств за регіонами. 

Що стосується обсягу реалізації продукції, продукованого суб’єктами підприємництва України, то протягом аналізованого періоду найбільша частка його (близько 93%) належала підприємствам – юридичним особам. Крім того,  у період з 2015 – 2016 рр. найбільший обсяг реалізації продукції припадав на середні та великі підприємства. А у 2017 році частка продукції реалізованої на середніх підприємствах складала майже 40%. Протягом 2015-2017 років обсяг реалізації мав стійку тенденцію до зростання, що свідчить про ефективну роботу цих підприємств.

Сфера підприємництва забезпечує велику кількість робочих місць для українських громадян, близько 90% з який надають саме підприємства. Відповідно до статичних даних, за результатами господарювання у 2017 році, найбільша частка найманих працівників припадає на середні підприємства – 44,6%, друге місце посідають малі підприємства країни – 28,5%. У 2017 році порівняно з 2016 кількість працівників у середніх підприємствах зменшилась на 29,7 тис. осіб, у великих – на 25,7 тис. осіб. Що може бути спричинено скороченням чисельності працівників цими підприємствами з метою скорочення витрат, або ж впровадженням певних технологічних нововведень, які зменшують необхідність у робочому персоналі.

Для того, щоб підсумувати ефективність роботи підприємництва, розглянемо фінансові результати діяльності підприємств – юридичних осіб. За даними Державного комітету статистики, за 2017 рік більша частина з них були прибутковими. Найбільший фінансовий результат був по великим підприємствам – 156906,3 млн. грн. Малі підприємства сумарно отримали збиток у розмірі 10724,8 млн. грн.

Таким чином, статистичні дані підтверджують наявність в Україні ряду проблем, що перешкоджають розвитку підприємництва, вирішення яких забезпечить підвищення ефективності підприємницької діяльності та розширення підприємницького сектора. Зокрема, до проблем вітчизняного підприємництва на макрорівні можна віднести: 

- нетривалість життєвого циклу підприємств, що обумовлено відсутністю їх державної підтримки; 

- відтік інвестицій та інших коштів за кордон; 

- низька конкурентоспроможність вітчизняних підприємств; 

- посилення тінізації економіки внаслідок неефективної регуляторної політики держави [2].

На мікрорівні можна виділити такі проблеми сфери підприємництва: 

- низька продуктивність праці та мотивованість працівників; 

- ухилення від оподаткування;

- неефективний менеджмент, що спричиняє зниження конкурентоспроможності підприємств; 

- високі відсоткові ставки за користування банківськими кредитами [2].

Для активізації підприємницької діяльності необхідне ефективне вирішення цих проблем, головна роль у якому, безумовно відводиться державній підтримці. Також не менш важливим є посилення конкурентоспроможності. Для її підвищення потрібне вивчення потреб споживачів, аналіз конкурентів, створення нової продукції та покращення якості старої, розвиток реклами, проведення маркетингу організації тощо. Для активізації діяльності працівників, покращення продуктивності їх праці потрібно проводити певні мотиваційні заходи. Не менше уваги необхідно приділяти й підвищенню кваліфікації працівників, що дозволить впроваджувати нові наукові, технічні та економічні ідеї в діяльність підприємств. Важливою також є організація управління на підприємстві, вся діяльність повинна бути зосереджена у руках відповідального керівника, який в змозі тримати під контролем весь колектив та все підприємство. Подолавши всі ці проблеми, підприємство України вийде на новий рівень.  

Отже, довгострокова нестабільність політичного середовища наносить значну шкоду економічному розвитку нашої країни. На негативний вплив дестабілізаційних факторів зреагувало, у першу чергу, підприємництво, що проявилося у скороченні кількості суб’єктів господарювання, у т.ч. підприємств та зниженні чисельності найманих ними працівників. На разі, активізація підприємницької діяльності можлива лише за наявності сприятливих умов , забезпечених вдосконаленням правової та організаційної бази.

Література:

1. Сайт Державного комітету статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua;

2. Кравченко М.С. Сучасні проблеми розвитку підприємництва в Україні // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – 2017. – С.204 – 205.

3. Бутенко Д.С., Довгопола Ю.С. Шляхи розвитку підприємницької діяльності в Україні // Молодий вчений. – 2016. –№12. – С.682-685.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота