ДО ПИТАННЯ МІЖНАРОДНО-ПРАВОВОГО РЕГЛУЮВАННЯ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ У СУДВІЙ СИСТЕМІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДО ПИТАННЯ МІЖНАРОДНО-ПРАВОВОГО РЕГЛУЮВАННЯ ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ У СУДВІЙ СИСТЕМІ

22.12.2018 15:53

[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]

Автор: Калюжна Уляна Олегівна, студентка, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Актуальність вибраної тематики наукового пошуку зумовлена складною соціально-політичною структурою корупції, якатак чи інакше зачіпає всі сфери суспільного життя. Корупція нівелює значення демократичних цінностей, негативно впливає на розвиток економіки і підриває засади державотворення, знижуючи ефективність правозастосування через зловживання наданими законом повноваженнями. 

На світовому рівні поширюється усвідомлення того, що боротьба з корупцією є необхідною передумовою для забезпечення належного публічного управління. Значна частина учасникв міжнародних відносин переконані в тому, що корупція і фаворитизм гальмують їх розвиток, та звертаються до Організації Об'єднаних Націй з проханнями допомогти їм придбати інструментарій для боротьби з цими явищами. Тому Україні корисно мати на уваз міжнародно-правові стандарти боротьби із корупцією на дослідження яких спрямована ця робота.

Загальновідомим фактом є те що корумпованість органів державної влади завжди призводить до зниження легітимності такої влади в очах її підданих [1]. Судова влада займає особливе місце у протидії корупції – за її допомогою можливо притягнути до юридичної відповідальності учасників корупційних відносин. Саме через це на міжнародному рівні особливо велику увагу приділено нормативному регулюванню запобігання корупції в судових органах – адже без цієї ланки не можна нівелювати вказане явище в цілому [2]. 

Навіть якщо всі інші механізми захисту не діють, судова система слугує для суспільства гарантом захисту порушених через корупцію прав та свобод [3]. Міжнародна спільнота приділяє суттєву увагу означеній проблематиці. Так, у Бангалорських принципах поведінки суддів 2002 року проголошено, що головними умовами доступу до суддівської посади є чесність і непідкупність самих суддів. Образ дій і поведінки судді повинні підтримувати впевненість суспільства в чесності і непідкупності судових органів (принцип 3) [2.]. Суддя повинен зберігати внутрішню неупередженість- не мати власного інтересу у вирішенні справи через конфліткт інтересів а також відповідати вимогам зовнішньої неупередженості –створювати враження бесторонності. 

Не можна не звернути увагу на приписи Дохінської декларації про включення питань попередження злочинності та кримінального правосуддя в більш широкий порядок дня Організації Об'єднаних Націй шодо попередження злочинності і кримінального правосуддя, де підкреслено прагнення підвищувати рівень суспільної довіри до кримінального правосуддя у вигляді попередження корупції та заохочення поваги до прав людини. Не менш важливим кроком для боротьби із корупцією за Дохінською декларацією є підвищення професіоналізму і посилення нагляду в усіх секторах системи кримінального правосуддя, тим самим гарантуючи, що вона буде відкрита для доступу і враховуватиме потреби і права всіх людей (п. 10 (е)). 

Правове регулвання проблемних питань протидії корупції викладено в Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції. Конвенція, будучи першим глобальним інструментом у сфері боротьби з корупцією, закріплює заходи щодо попередження корупції, зокрема щодо судових органів. За статтею 11 Конвенції вказано, що, враховуючи незалежність судової влади та її вирішальну роль в боротьбі з корупцією кожна держава-учасниця повинна здійснювати, відповідно до основоположних принципів своєї правової системи й без шкоди для незалежності судових органів, заходи зміцнення чесності й непідкупності представників судової влади та запобігання можливостей для корупції серед них. Такі заходи можуть включати правила, що стосуються поведінки представників судових органів [3]. Наприклад в Україні питання запобігання корупції додатково прописуються в правилах суддівської етики. 

У Керівництві для законодавчих органів щодо реалізації Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти корупції 2012 року деталізуються заходи з попередження корупції, викладені у статті 11 Конвенції. Зокрема, передбачено, що такі заходи повинні включати у себе спеціальні правила поведнки працівників суд та апарату суду у всіх сферах відправлення правосуддя та певною мірою в особистому житті. У зв'язку з цим, необхідно в першу чергу підлаштовувати вищенаведені міжнародно-правові стандарти під особливості кожної конкретної правової системи. 

Крім цього, зазначено, що деякі держави, в рамках своєї конституції та / або законодавства, надають працівникам судових органів (і в деяких випадках органів прокуратури) імунітет від розслідування і/або кримінального переслідування. Такий імунітет надається головним чином для того, щоб зміцнити незалежність судових органів, захистивши їх працівників від зловмисного кримінального переслідування і зазвичай поширюється на дії, вчинені при виконанні службових обов'язків (функціональний імунітет) або стосуватися посадового статусу судді ( особистий імунітет) (п. 104-105) [1]. 

Список використаних джерел: 

1. Руководство для законодательных органов по осуществлению Конвенции Организации Объединенных Наций против коррупции Второе исправленное и дополненное издание. – Организация Объединенных Наций: Нью-Йорк, 2012. – 278 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/Publications/LegislativeGuide/UNCAC_Legisl ative_Guide_R.pdf. 

2. Бангалорские принципы поведения судей (Гаага, 26 ноября 2002 года) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/bangalore_principles.shtml.

3. Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти коррупції  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/corruption.shtml.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота