ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВА - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВА

18.01.2019 14:46

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Черняєва Олександра Олександрівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та управління підприємством, Навчально-науковий інститут менеджменту, економіки та фінансів Президентського університету «Приватного акціонерного товариства» Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом»


Однією з важливіших умов підтримки або посилення конкурентних переваг та динамічних здібностей сучасного підприємства у майбутньому є визначення потенціалу та напрямів оптимізації його витрат у довгостроковому періоді. Така умова вимагає від підприємств покращення якісних параметрів інформації, що забезпечує процеси управління витратами, підвищення рівня інформаційної активності підприємств в інформаційному просторі, а також раціоналізації інформаційних ресурсів та потоків у стратегічній перспективі. У межах такої філософії бізнесу, інформацію можна розглядати як головний, вирішальний стратегічний актив і фактор виробництва, ефективне використання якого зумовлює успішність досягнення підприємством стратегічних цілей стосовно оптимізації витрат. За таких вимог виникає об’єктивна необхідність формування підприємствами інформаційної стратегії управління витратами, впровадження якої є запорукою їх довгострокового прогресивного функціонування та розвитку у майбутньому.

Проблемі ефективного використання інформації для цілей стратегічного управління приділяли увагу багато зарубіжних та вітчизняних вчених, які наголошують на тому, що у ключовим джерелом формування конкурентних переваг сучасних підприємств виступають знання, інформація та час. 

Велику кількість наукових праць, як зарубіжних так і вітчизняних вчених, присвячено проблемам стратегічного управління витратами підприємства. Однак питання поєднання та інтеграції інформаційної складової в систему стратегічного управління витратами підприємства залишаються відкритими та дискусійними. 

Для розуміння сутності та змістовного наповнення інформаційної стратегії управління витратами підприємства доцільно окремо розглянути сутність та місце таких стратегій, як «інформаційна стратегія підприємства» та «стратегія управління витратами» серед інших стратегій підприємства.

Дослідження сучасної літератури показали, що у сучасній теорії та практиці ведення бізнесу термін «інформаційна стратегія» є відносно новим, але вже досить розповсюдженим у різноманітних сферах суспільно-економічного життя та економічних дослідженнях господарської діяльності підприємств внаслідок розвитку активних процесів інформатизації економіки та суспільства. 

У наукових працях спостерігається різноспрямованість у дослідженні сутності інформаційної стратегії підприємства. Найчастіше виділяють такі напрямки її трактування: як складова загально-корпоративної стратегії; складова бізнесової стратегії; різновид специфічних функціональних стратегій підприємства; частина ресурсної стратегії; складова інноваційної стратегії; різновид виробничої стратегії; складова маркетингової стратегії [1, c. 239; 2, с. 128-129; 3, с. 125-126; 4, с. 256]. Виходячи з наведених теоретичних підходів, можна виділити наступні ключові ознаки інформаційної стратегії підприємства, представлені на рис. 1.




Таким чином, з урахуванням теоретичного надбання та виділених ключових ознак, інформаційну стратегію пропонується розглядати як специфічну функціональну стратегію підприємства, яка інтегрується з іншими функціональними стратегіями підприємства для досягнення різних цільових орієнтирів стратегічного розвитку, що формуються в межах корпоративної та бізнес-стратегії підприємства, на основі ефективних способів управління інформацією та застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

Інтегруючи управління витратами підприємства із сучасною концепцією стратегічного управління, доцільно відзначити, що система управління витратами є однією із найважливіших складових загальної системи управління підприємством, яка визначає стратегічні орієнтири підвищення конкурентоспроможності та ефективності його діяльності у майбутньому, тобто в межах якої формується загальна корпоративна стратегія розвитку підприємства [5, c. 175-176; 6, с. 124].

В залежності від поставлених стратегічних цілей та відповідної стратегії розвитку визначається і стратегія управління витратами підприємства, яка орієнтована на розробку альтернативних рішень щодо оптимізації витрат у довгостроковій перспективі для досягнення стійких конкурентних переваг. А оскільки, оптимізація витрат підприємства можлива за умови економії та раціонального використання матеріальних, фінансових, трудових, інформаційних та інших ресурсів підприємства, то стратегія управління витратами тісно пов’язана з усіма функціональними стратегіями підприємства у межах чіткого підпорядкування загальній стратегії розвитку та конкретним стратегічним завданням діяльності підприємства в цілому [5, c. 179].

Таким чином, застосування базових положень стратегічного управління до системи управління витратами дозволяє визначити її наступним чином: це визначений згідно із цілями загальної стратегії розвитку підприємства довгостроковий план реалізації альтернативних рішень щодо формування оптимального рівня витрат та вибору найефективніших методів та напрямів їх оптимізації у довгостроковій перспективі для досягнення стійких конкурентних переваг підприємства. Тобто в даному випадку стратегію управління витратами пропонується розглядати як цільову стратегію підприємства, яка забезпечує реалізацію цілей корпоративної, бізнесової та всіх функціональних стратегій підприємства. На основі вищевикладеного, взаємозв’язок стратегії управління витратами з інформаційною стратегією, а також їх місце в ієрархічній структурі стратегій підприємства можна представити у вигляді рис. 2.




На основі запропонованої схеми можна зробити висновок, що інформаційна стратегія управління витратами являє собою інтегровану цільову стратегію підприємства, яка визначає довгострокові напрями та способи управління інформаційними процесами та ресурсами, які сприяють формуванню та реалізації альтернативних рішень щодо оптимізації витрат підприємства у межах загальних стратегічних цілей його розвитку за допомогою відповідних інформаційно-комунікаційних технологій.

Інформаційна стратегія управління витратами, як і будь-яка інші стратегія підприємства, виконує певні функції, в рамках яких генерується сукупність завдань, принципів та дій з управління інформацією про витрати, взаємоузгоджених з місією й стратегічними цілями підприємства різних рівнів. 

Так, пропонується виділяти такі функції інформаційної стратегії управління витратами підприємства [1, c. 240; 3, с. 126]: 

цільова функція - сприяння досягненню стратегічних цілей, встановлених корпоративною, бізнес-стратегію, функціональними та операційними стратегіями;

взаємоузгоджувальна функція - гармонізація інформаційно-комунікаційних технологій з організаційною структурою підприємства;

генеруюча функція - генерування інформаційних продуктів, ідентифікація й оцінювання наявних і необхідних інформаційних ресурсів;

забезпечуюча функція - створення та підтримка процедур забезпечення якісною інформацією процесів прийняття стратегічних рішень щодо оптимізації витрат;

підтримуюча функція - підтримка та розвиток існуючих інформаційних технологій та систем управління витратами підприємства;

збалансовуюча функція - синхронізація напрямів, способів та методів оптимізації витрат з інформаційною стратегією підприємства.

Таким чином, розглянуті теоретичні зачади інформаційної стратегії управління витратами дозволять підприємствам визначити напрями та масштаби перетворення системи управління витратами за рахунок розвитку існуючих чи впровадження нових інформаційних технологій, продуктів, програм, модулів та автоматизованих систем. Це сприятиме визначенню відповідних напрямів оптимізації витрат підприємств на кожному етапі та рівні управління ними.

Література:

1. Гребешков О. М. Типологія інформаційної стратегії підприємства / О. М. Гребешков // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. Економіка підприємства: теорія і практика. — Ч. 2. — К.: КНЕУ, 2010. — С. 238—245.

2. Захожай В.Б. Інформаційно-аналітичне забезпечення  маркетингової діяльності: теорія, методологія і практика: монографія / В.Б. Захожай. – Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017.  – 632с.

3. Омельяненко Т. В. Ракурси інформаційної стратегії підприємства / Т. В. Омельяненко // Вчені записки : зб. наук. праць. — К. : КНЕУ, 2010. — Вип. 12. — С. 124—130.

4. Galliers R. D., Leidner D. E. Strategic Information Management: Challenges and Strategies in Managing Information Systems [Paperback] / R.. D. Galliers, D. E. Leidner. - Routledge; 4 edition, 2009. — 584 p.

5. Козаченко Г. В. Управління затратами підприємства : монографія / Г. В. Козаченко, Ю. С. Погорелов, Л.Ю. Хлапьонов, Г. А. Макухін. – К. : Лібра, 2007. – 320 с.

6. Садєков А. А. Стратегічне управління підприємством. Управління змінами : навч. посіб. / А. А. Садєков, О. Ю. Гусєва. - Донецьк : ДонНУЕТ, 2012. - 414 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота