СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ В УКРАЇНІ

26.02.2019 11:49

[Секція 6. Банківська справа. Гроші, фінанси і кредит]

Автор: Коваль І. А., аспірант, Національний університет державної фіскальної служби України


В умовах тотальних глобалізаційних процесів у світовій економіці країна не може ефективно розвиватись, якщо не слідуватиме сучасним тенденціям та викликам. Протягом останніх 25 років здавався непорушним Декрет Кабінету Міністрів «Про систему валютного регулювання і валютного контролю». Вищезазначений Декрет не давав ніякої економічної свободи, а лише забороняв усе та був побудований виключно на радянській системі регулювання валютного ринку.

Ще нещодавно валютне законодавство України було однією з найбільш законодавчо зарегульованих сфер. Кількість нормативно-правових актів була настільки велика, що тільки досвідчені спеціалісти могли розібратись з усіма нюансами. Вже давно назріла потреба систематизації та спрощення валютного законодавства, а також внесення змін до принципів валютного регулювання. 

Президент України П. Порошенко особливо підкреслив значення прийняття нового Закону «Про валюту і валютні операції», який довго обговорювався. Він додав, що цей документ можна порівняти з ратифікацією Угоди про Асоціацію та запровадженням безвізового режиму. «Якщо угода про Асоціацію та всеохоплюючу зону вільної торгівлі забезпечує вільний рух товарів і послуг, безвізовий режим - це вільні контакти між людьми, то дуже важливо, що і вільний рух капіталів буде забезпечений саме цим Законом», - додав Президент. [1]

З прийняттям нового Закону із 7 лютого введені в дію більше 20 послаблень:

- вдвічі збільшений граничний строк здійснення розрахунків за експортно-імпортними контрактами з 180 до 365 днів;

- скасований валютний нагляд за експортно-імпортними операціями до 150 тис. грн;

- дозволяється вільне використання рахунків юридичних осіб за кордоном;

- скасовуються індивідуальні ліцензії на валютні операції - їх замінить система е-лімітів;

- скасовуються санкції у вигляді припинення зовнішньоекономічної діяльності за порушення строків;

- скасовується обмеження на дострокове погашення зовнішніх зобов’язань;

- дозволяється укладання валютних форвардів для хеджування експортно-імпортних та боргових операцій;

- дозволяється здійснення операцій за рахунками юридичних осіб-нерезидентів у банках України;

- дозволяється он-лайн-купівля іноземної валюти фізичним особами;

- дозволяється банкам продавати своїм клієнтам державні цінні папери, номіновані в іноземній валюті, за іноземну валюту;

- дозволяється укладання банками валютних свопів з резидентами та нерезидентами;

- дозволяються безлімітні інвестиції банків в цінні папери інвестиційного класу;

- збільшується ліміт на перекази іноземної валюти за кордон без відкриття рахунку для фізичних осіб - з 15 до 150 тис. грн/рік;

- збільшується ліміт на купівлю банківських металів фізичними та юридичними особами з 3,21 тройської унції на тиждень (100 г) до еквіваленту 150 тис. грн/день. [2]

Крім того НБУ вирішив знизити 1 березня норму обов`язкового продажу валюти експортерами з 50% до 30%. [3]

Національний банк Укарїни затвердив усі нормативно-правові акти, які є основою нової системи валютного регулювання, передбаченої Законом України «Про валюту і валютні операції». Нова система складається всього з восьми основних постанов, які замінили попередню базу з 56 нормативно-правових актів у сфері валютного регулювання.

Зміна моделі валютного регулювання – одне із зобов'язань, узятих Україною у зв'язку з ратифікацією Угоди про асоціацію з ЄС, положення ст. 145 якої передбачають створення в Україні умов вільного руху капіталу, пов'язаного з надходженнями від прямих інвестицій, наданням кредитів, які стосуються торговельних операцій, а також з портфельними інвестиціями та фінансовими позиками. [4]

Варто зауважити, що нова модель валютного нагляду є не лише більш ліберальною порівняно з попередньою, але й відповідає міжнародній практиці та зобов’язанням України, зокрема Директиві ЄС 88/361/ЄЕС, а саме має забезпечення необхідних умов для створення вільного руху капіталів, зокрема для: реалізації прямих інвестицій; інвестицій у нерухомість; операцій з купівлі-продажу цінних паперів (включаючи форвардні, ф'ючерсні та своп-контракти); операції з відкриття поточних та депозитних рахунків у національних та іноземних фінансових установах; операції з надання кредитів, пов'язаних з комерційними операціями, операцій з фінансовими послугами (гарантування, страхування та кредитування). [5]

Проаналізувавши новий Закон України «Про валюту і валютні операції», можна зазначити, що здійснення таких операцій буде спрощено у кілька разів. У випадку коли економічна ситуація в Україні стала більш стійкою країна отримала новий ліберальний режим, що значно полегшить життя та господарську діяльність. Попередній Декрет діяв за принципом: «Дозволено все, що прямо передбачено законом». Новим законом змінився принцим на: «Дозволено все, що прямо не заборонено законом». 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. В УКРАЇНІ ВАЛЮТНИЙ КОНТРОЛЬ ЗАМІНЮЄТЬСЯ ВАЛЮТНИМ НАГЛЯДОМ [Електронний ресурс] // FinPost. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://finpost.com.ua/news/9062.

2. Про валюту і валютні операції: Закон України від 21 черв. 2018 р. No 2473-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2473-19

3. Зниження норми обов'язкового продажу валюти до 30% не позначиться на курсі гривні - банкіри [Електронний ресурс] // finance.ua. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://news.finance.ua/ua/news/-/443487/znyzhennya-normy-obovyazkovogo-prodazhu-valyuty-do-30-ne-poznachytsya-na-kursi-gryvni-bankiry.

4. Угода про Асоціацію [Електронний ресурс] // Урядовий портал. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu.

5. Стрілець Б. В. СВОБОДА РУХУ КАПІТАЛУ ТА ІНВЕСТИЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ / Богдан Васильович Стрілець. // Часопис Київського університету права. – 2015. – №1. – С. 299–303.

__________________________

Науковий керівник: Коваленко Юлія Михайлівна, доктор економічних наук, професор, Національний університет державної фіскальної служби України



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота