ЕКОНОМЕТРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ НАЛЕЖНОСТІ ОБЛАДНАННЯ ДО ПЕВНОЇ МАРКИ НА ЦІНУ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЕКОНОМЕТРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ НАЛЕЖНОСТІ ОБЛАДНАННЯ ДО ПЕВНОЇ МАРКИ НА ЦІНУ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ

19.06.2019 13:56

[Секція 5. Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці]

Автор: Гаркуша Юрій Андрійович, студент факультету управління, Університет митної справи та фінансів


Підприємствам часто продають власні основні засоби, і ціна їх реалізації може бути відмінною від залишкової вартості. При визначенні ціни реалізації таких засобів важливим є питання визначення впливу найбільш вагомих факторів виробництва. Метою дослідження є виявлення впливу належності обладнання до певної марки на ціну реалізації обладнання, яке вже експлуатується певну кількість років.

Розглядається економетрична модель залежності ціни реалізації продукції підприємства за певний проміжок часу від обладнання певних марок, при цьому досліджується модель як з фіктивною змінною (належність до певної марки обладнання), так і модель без врахування її. Результатом дослідження є визначення кращої моделі та доцільності використання фіктивної змінної.

Зазвичай в моделях вплив якісного фактору виражається у вигляді фіктивної змінної, які можуть приймати лише два значення – одиниця і нуль. У лінійну модель регресії фіктивні змінні вводяться для того, щоб відобразити вплив на показник y супровідних якісних змінних, якщо присутні неоднорідні початкові дані. У нашому випадку, висунуте припущення про різну цінність обладнання для різних марок товару. Тоді кожній марці, що досліджується, буде відповідати відповідне значення фіктивної бінарної (булевої) змінної.

Статистичною основою побудови моделі є інформація про обладнання ПАТ "Дніпровський металургійний завод", які наведено в таблиці 1.[1]




де x – кількість років експлуатації обладнання, y – ціна реалізації продукції, ε – випадкова складова, z – фіктивна змінна, a0, a1– параметри моделі, які необхідно оцінити.

Для розрахунку параметрів та статистики моделі використовуємо табличний процесор MS EXCEL. Лінійна регресійна модель має вигляд: 




Перевіримо адекватність прийнятої моделі реальній дійсності за критерієм Фішера з надійністю 95 %: Fr = 129,35 –  розрахункове значення критерія Фішера. Fкp = 4,256 – критичне значення критерію. В моделі Fr > Fкp, тому ми відкидається нуль-гіпотезу Н0 з ризиком помилки не більше ніж 5 %.

Для оцінки значущості коефіцієнтів регресії а0, а1, а2 використовуємо t-тест. Для цього порівняємо фактичне значення t – критерія Стьюдента та його критичне значення:

t0 = 54,951, │t1 = -14,148│> tкр= 2,262 – параметри а0, а1 є статистично значимими з рівнем значимості 5 %; t2 = 1,060893637 < tкр = 2,262 – параметр а2 є статистично незначимим з рівнем значимості 5 %.

Розраховано середні значення коефіцієнтів еластичності:

Kxc = – 0,216 – при зміні кількості років в експлуатації обладнання типу FLOWSIC на 1%, ціна реалізації зменшиться на 0,216 %, Kzc = 0,0093 – в середньому при зміні кількості років в експлуатації обладнання типу CHIEFTAIN на 1% ціна реалізації збільшиться на 0,0093 %.

Для порівняння дослідимо модель, в якій належність до марки не враховується. Лінійна регресійна модель має вигляд: 




Fr = 254,382 – розрахункове значення критерія Фішера, Fкp = 4,965 – критичне значення Fr. У моделі Fr > Fкp, тому ми відкидається нуль-гіпотезу Н0 з ризиком помилки не більше ніж в 5 %.

Порівняння показників моделей наведено в таблиці 2.




Скоригований коефіцієнт детермінації більше у моделі з фіктивною змінною. Порівняння показує, що модель з фіктивної змінною краще описує статистичну залежність між обраними показниками.

На основі проведеного порівняння, робимо висновок, що фіктивна зміна, яка описує якісний показник, сприяє більш точному поясненню дисперсії. Дослідження вказує на те, що конкретна марка обладнання має прямий, хоча й відносно невеликий, вплив на ціну реалізації обладнання, яке знаходилось в експлуатації. Наприклад, в середньому належність до марки CHIEFTAIN підіймає ціну реалізації з врахуванням кількості років експлуатації обладнання на 14041,5 грн. Це можна враховувати для подальшої маркетингової політики щодо доцільності придбання обладнання саме цієї марки. 

Список використаних джерел:

1. Основні фонди та обладнання Дніпровського металургійного заводу. – Режим доступу: http://dmz-petrovka.dp.ua/index.php?page=auto.

2. Економетрія: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. Л. Лещинський, В. В. Рязанцева, О. О. Юнькова. ‒ К. : МАУП, 2003. ‒ 208 с.

_________________________

Науковий керівник: Рудянова Тетяна Миколаївна, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри прикладної математики та інформатики, Університет митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота