АНАЛІЗ ДИНАМІКИ ОПОДАТКУВАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

АНАЛІЗ ДИНАМІКИ ОПОДАТКУВАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ

24.06.2019 16:20

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Загорельська Тетяна Юріївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку, економіки та управління персоналом підприємства Придніпровської державної академії будівництва та архітектури; Ніколаєва Софія Сергіївна, магістрант Придніпровської державної академії будівництва та архітектури


Податок на прибуток організацій - один з найбільш значущих в податковій системі України. Це прямий податок, його оподатковувана база зачіпає всі численні аспекти господарської діяльності підприємств. Пряме оподаткування є найбільш справедливим способом вилучення частини коштів економічних суб'єктів для формування доходів бюджету, так як прямі податки (податок на прибуток, податок на нерухомість) стягуються безпосередньо з доходів або майна юридичних осіб. Отже, чим ефективніше працюватимуть підприємства, чим більше віддачі від вкладених коштів вони будуть отримувати, тим вище буде рівень доходів господарюючих суб'єктів, і величина їх прибутку. В результаті цього підприємства будуть мати засоби для розширення і модернізації виробництва, покупки або будівництва капітальних будівель, споруд і т.п. Все це, внаслідок поліпшення матеріального становища економічних суб'єктів, призведе до збільшення бази для оподаткування прямими податками, і тим самим відбудеться зростання їх надходжень до бюджету. За останні роки величина надходжень податку на прибуток в Україні демонструє неоднозначну динаміку, за попередній рік ця динаміка позитивна [1].




Найбільше зростання податку на прибуток в 2018 році задекларували підприємства-виробники тютюнових виробів, електроустаткування і компанії, що займаються фінансовим посередництвом і видобутком нафти. За даними Державної фіскальної служби, найбільші підприємства - платники податків в Україні - це АТ «Укргазвидобування», ПАТ «А/Т Тютюнова компанія «В.А.Т.-Прилуки», ЗАТ «Філіп Морріс», АТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз Україна», ПАТ« Укрнафта ». Аналіз структур податкових платежів підприємств за 2018 рік свідчить про те, що найбільша кількість великих платників податків - серед підприємств переробної (24 підприємства) та добувної промисловості (17 підприємств) [2]. А це означає, що економіка України на сьогодні в основному ґрунтується на видобутку і переробці природних ресурсів (зокрема, корисних копалин). Інша частина економіки країни перебуває в тяжкому стані, що супроводжується зростанням кількості збиткових підприємств та погіршенням фінансового стану платників. Фактично в Україні немає просування інформаційних технологій на належному рівні і це необхідно виправляти. У такій ситуації завдання держави полягає в стимулюванні розвитку інформаційних сфер економіки шляхом введення податкових пільг у відповідних високотехнологічних сферах виробництва і створення спеціальних податкових режимів для компаній, основним видом діяльності яких є інформаційне і нанотехнологічне виробництво.

У першому кварталі цього року в порівнянні з аналогічним періодом 2018 року прибуток великих і середніх підприємств скоротилася на 7,1% - до 111,089 млрд грн. Результат прибуткових підприємств скоротився на 6,8% - до 152,462 млрд грн, результат збиткових - виріс на 1,7%, до мінус 41,373 млрд грн. Частка збиткових підприємств в Україні за перший квартал цього року зросла до 27,2% з 26,3% роком раніше [2].

Причина ситуації, що склалася, криється не в рівні ставки податку на прибуток (18%) [3], величина якої знаходиться нижче середньоєвропейського рівня (21,9%), що навпаки має сприяти зростанню інвестицій, розвитку бізнесу, а в низькій рентабельності та ефективності діяльності підприємств, що обумовлено недостатнім попитом на їхню продукцію. Якщо розглядати подальше зниження ставки податку на прибуток, наприклад, до рівня Латвії (15%) [4] або Литви (15%) [5] то, без сумніву, це стане певним інвестиційним стимулом і навіть допоможе вивести деякий бізнес із «тіні» але, на жаль, дана міра навряд чи вирішить проблему конкурентоспроможності вітчизняних підприємств і приведе до ускладнення у формуванні доходів бюджету України. З іншого боку, збільшення ставки податку ще більше посилить фінансовий становище підприємств, а не забезпечить зростання надходжень прямих податків. 

Саме тому для підвищення надходжень податку на прибуток до бюджету країни буде доцільно не змінювати його ставку, а створювати комфортні умови для роботи, розвитку і поліпшення фінансових результатів платників податків. В країні повинна бути стабільна податкова система. Вона не повинна зазнавати змін щороку або з приходом нового уряду або президента. Повинна бути впевненість, що навіть в разі кардинальних змін в країні, податкова система буде залишатися непорушною. для цього, наприклад можна прописати в Конституції спеціальну норму про стабільність податкової системи, як раніше було зроблено в Грузії і Швейцарії.

Сприсок використаних джерел:

1. Доходи держбюджету України [Електронний ресурс]: Міністерство фінансів України. – Режим доступу: https://index.minfin.com.ua/finance/budget/gov/income/2018/

2. Статистичні дані з рентабельності діяльності українських підприємств у 2018 році[Електронний ресурс]: Державна служба статистики України. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/

3. Податковий кодекс України (розділ ІІІ. Податок на прибуток підприємств) [Електронний ресурс]: Державна фіскальна служба України. – Режим доступу: http://sfs.gov.ua/nk/spisok3/

4. Закон про податок на прибуток Латвії (вступив в силу з 01.01.2018 р)[Електронний ресурс]: Податкове законодавство Латвії. – Режим доступу: https://www.baltikon.lv/taxes/zakon-o-podohodnom-naloge-s-predpriyatij/

5. Державний податковий інспекторат Литовської Республіки. – Режим доступу:http://www.vmi.lt/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота