ДЕРЖАВНИЙ БОРГ УКРАЇНИ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ФІНАНСОВУ БЕЗПЕКУ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ДЕРЖАВНИЙ БОРГ УКРАЇНИ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ФІНАНСОВУ БЕЗПЕКУ ДЕРЖАВИ

02.08.2019 17:49

[Секція 6. Банківська справа. Гроші, фінанси і кредит]

Автор: Борисенко Наталія Вікторівна, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури; Галушко Олена Ігорівна, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури


Під державним боргом розуміють сукупність усіх боргових зобов’язань держави перед своїми кредиторами - юридичними та фізичними особами, іноземними державами, організаціями та ін. Валовий зовнішній борг - це загальний обсяг заборгованості за всіма існуючими зобов'язаннями (зовнішніми позиками та невиплаченими за ними процентами) резидентів економіки країни перед нерезидентами. Слід відрізняти валовий зовнішній борг від державного зовнішнього боргу. Валовий зовнішній борг містить в собі як державний зовнішній борг (уряду та Нацбанку), так і недержавний (банків, національних та акціонерних компаній тощо) [1].

До основних причин виникнення і збільшення державного боргу можна віднести [2]: хронічний дефіцит Державного бюджету; перевищення темпів зростання державних видатків над темпами зростання державних доходів; дискреційна фіскальна політика, що направлена на зменшення податкового навантаження без відповідного скорочення державних витрат; розширення економічної функції держави; залучення коштів нерезидентів з метою підтримки стабільності національної валюти; вплив політичних бізнес-циклів (наприклад, надмірне збільшення державних видатків напередодні виборів, та інші). Тобто зростання державного богу може мати конструктивний характер, якщо національна економіка знаходиться у стадії зростання, та держава фінансує розвиток масштабних інфраструктурних та інноваційних проектів, які призведуть до створення нових робочих місць та генеруватимуть податки до бюджету. Але найчастіше зростання державного боргу має деструктивний характер та трапляється у випадках, коли держава не в змозі фінансувати видатки за рахунок запланованих надходжень. Зростання державного боргу за рахунок зовнішніх запозичень (тобто зростання зовнішнього державного боргу) пов’язано з високими валютними ризиками, особливо в періоди різких коливань курсів валют. 

Аналіз динаміки валового зовнішнього боргу України (рис. 1) свідчить про сталу тенденцію його зростання у період 2004-2013 рр., та про його стабілізацію у 2014-2018 рр. У той же час зовнішній борг сектору державного управління має стійку тенденцію зростання протягом всього періоду, що досліджувався. Тобто стабілізація валового зовнішнього боргу у 2014-2018 рр. відбулась переважно за рахунок скорочення зовнішнього боргу недержавного сектору, що свідчить про бюджетні диспропорції та неефективне управління державними фінансами. 




Шляхами зниження державного боргу та покращення фінансової безпеки мають бути [4]: розробка законодавчого забезпечення формування державного та гарантованого державою боргу; збільшення частки боргу в національній валюті у загальній сумі державного і гарантованого державою боргу України; надання переваги довгостроковому залученню позик; здійснення планування державної заборгованості на часовому інтервалі у декілька років; здійснення жорсткого контролю цільового використання коштів суб’єктів господарювання, отриманих під державні гарантії; переорієнтація державної боргової політики на фінансування розвитку експортних та високотехнологічних галузей національної економіки; запровадження фіскальної децентралізації. 

Таким чином, за рахунок пропонованих заходів можливе вдосконалення боргової політики держави та її переорієнтація на фінансування розвитку економіки, формування нових підходів до управління державним боргом та поступове наближення боргового навантаження до економічно безпечного рівня. Тільки ефективна боргова політика може підвищити рівень боргової безпеки, дозволить знизити розмір дефіциту державного бюджету та сприяти економічній міцності країни.

Література:

1. Валовий зовнішній борг України [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Київ: ТОВ «МiнфiнМедiа», 2008–2019. – Режим доступу: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/foreigndebt/ – Назва з екрана. 

2. Федосов В. М., Вигівська Ю. П. Вплив державного боргу на фінансову безпеку України // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2012. – № 1. – С. 408–412.

3. Офіційний сайт Національного банку України: Статистика [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. – Електронні дані. – НБУ, 2008–2019. – Режим доступу: https://bank.gov.ua/statistic/ – Назва з екрана.

4. Марків Г., Синявська Л., Рубай О. Вплив державного боргу на боргову безпеку України // Аграрна економіка. – 2015 – Т. 8. – № 3–4. – С. 29–37.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота