ТОП-5 ПОРУШЕНЬ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ МІЖНАРОДНОГО ПУБЛІЧНОГО ПРАВА - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ТОП-5 ПОРУШЕНЬ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ МІЖНАРОДНОГО ПУБЛІЧНОГО ПРАВА

28.10.2019 11:52

[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]

Автор: Бровкіна Марія Іванівна, студентка ІІІ курсу Університету митної справи та фінансів


В войне не бывает выигравших — только проигравшие. 

Артур Невіл Чемберлен

Принципи міжнародного права є керівними правилами, що були встановлені внаслідок співпраці суб’єктів міжнародного права на міжнародній арені. Вони виникли внаслідок довгого історичного шляху, яке пройшло людство у процесі взаємовідносин, та стали загальнообов’язковими. 

У міжнародному публічному праві основні принципи виконують дві головні функції:

1. сприяють унормуванню міжнародних відносин, встановлюючи певні нормативні рамки;

2. закріплюють усі нововведення, які з’являються у практиці суб’єктів міжнародного права, та слугують для їх розвитку. 

Основні принципи були закріплені у ст. 2 Статуту ООН, а також у Заключному акті Наради з безпеки та співпраці у Європі від 01.08.1975 року. 

І хоча вони є обов’язковими до виконання, не всі держави дотримуються цих правил поведінки.

1. Окупація Криму Російською Федерацією

Вранці 27 лютого 2014 року будівля парламенту Автономної республіки Крим була захоплена озброєною групою людей. Так звані «Зелені чоловічки» безперешкодно увійшли до приміщення.

Вони були у повному бойовому спорядженні та не мали жодних знаків розпізнавання. Однак, розмовляли російською мовою, використовували російську зброю та бронетранспортери з російськими номерами. Пізніше Президент Російської Федерації, Володимир Володимирович Путін, особисто зазначив, що це була заздалегідь спланована операція Міністерства оборони РФ, доки вся Україна оговтувалась від Революції Гідності та оплакувала усіх на ній загиблих.

Це була безпрецедентна подія світового масштабу – окупація постійним членом Ради Безпеки ООН, Російською Федерацією, частини території держави-засновниці ООН, України, що згодом трансформувалась у незаконну анексію.

Таким чином, Російська Федерація порушила майже всі основні принципи міжнародного права, а саме: суверенної рівності всіх членів ООН; сумлінного виконання прийнятих на себе зобов’язань; вирішення своїх міжнародних спорів мирними шляхами; утримуватись у міжнародних відносинах від погрози силою чи застосування сили; співробітництва держав; не втручання у внутрішні справи держави; непорушності державних кордонів; територіальної цілісності; поваги прав людини.

2. Російсько-грузинська війна

Напередодні 8 серпня 2008 року, армія Грузії та збройні сили самопроголошеної республіки Південна Осетія вступили у відкритий збройний конфлікт. Південна Осетія повідомила, що Російська Федерація ввела свої бронетанкові підрозділи у зону конфлікту. Тбілісі звинуватило Росію у порушенні кордонів та вторгненні на територію суверенної держави. 

Втручання війська РФ у бойові дії одномоментно перетворило грузино-осетинський конфлікт на грузино-російський. Прямолінійність політичного розуму РФ призвела до того, що він потрапив у пастку. Захопившись військовими успіхами, російські військові погнались за військом Грузії, яке відступало у напрямку до Тбілісі, не роздумуючи про наслідки зі сторони міжнародної спільноти, та зупинились лише за 30 км від столиці Грузії. 

Росія порушила норми міжнародного права, коли ввела на територію суверенної держави свої війська і розпочала проти Грузії воєнну агресію. Мова йде про порушення таких принципів, як: суверенної рівності держав; вирішення своїх міжнародних спорів мирними шляхами; утримуватись у міжнародних відносинах від погрози силою чи застосування сили; співробітництва держав; не втручання у внутрішні справи держави; непорушності державних кордонів; територіальної цілісності; поваги прав людини.

3. Війна Сполучених Штатів Америки проти Іраку

Початок XXI ст. характеризувався активною зовнішньою політикою США в державах арабо-мусульманського ареалу. Однак відносини між США та Іраком мали найвагоміший внесок. 

Окупувавши Ірак впродовж двох тижнів у березні-квітні 2003 p., уряд США створив прецедент військового втручання у внутрішні справи суверенної держави.

20 лютого 2003 року Президент США Джордж Буш висунув ультиматум до уряду Саддама Хусейна, в якому останньому пропонувалось скласти усю зброю добровільно або бути роззброєним насильно, незважаючи на те, що на той момент зброю масового ураження на території Іраку знайдено не було. Враховуючи події 11 вересня 2001 року, міжнародна спільнота майже не протестувала, коли 20 березня 2003 року американо-британські війська без дозволу Ради Безпеки ООН вторгайся до Іраку і вже 9 квітня ввійшли до Багдада. Враховуючи, що війська завдали шкоди мирному населенню Іраку та не мали прямих доказів причетності уряду Іраку до подій 11 вересня, даний випадок визначається як порушення міжнародного права.

Таким чином, своїми діями Сполучені Штати Америки порушили такі принципи - суверенної рівності всіх держав; вирішення своїх міжнародних спорів мирними шляхами; утримуватись у міжнародних відносинах від погрози силою чи застосування сили; співробітництва держав; не втручання у внутрішні справи держави; непорушності державних кордонів; територіальної цілісності; поваги прав людини.

4. Корейська війна

Вранці 25 червня 1950 року під прикриттям артилерії війська Корейської Народної Армії перейшли державний кордон із Південною Кореєю. Чисельність Корейської Народної Армії склала 135.000 солдатів і офіцерів.

Корейська війна 1950- 1953 рр., стала найбільшою трагедією в історії Південної Кореї. Вона вже остаточно закріпила поділ Кореї на дві ворожих держави, яким так і не вдалося подолати протягом наступних майже семи десятиліть, цей складний конфлікт.

Таким чином, своїми діями КНДР порушили такі принципи міжнародного права - суверенної рівності всіх членів ООН; сумлінного виконання прийнятих на себе зобов’язань; вирішення своїх міжнародних спорів мирними шляхами; утримуватись у міжнародних відносинах від погрози силою чи застосування сили; співробітництва держав; не втручання у внутрішні справи держави; непорушності державних кордонів; територіальної цілісності; поваги прав людини; рівності й самовизначення народів.

5. Китайсько-в’єтнамська війна

17 лютого 1979 року, після кількох місяців прикордонних конфліктів, війська Китайської Народної Республіки перейшли в'єтнамський кордон і розпочали «обмежену каральну акцію», котра була здійснена після втручання В'єтнаму у внутрішні справи Камбоджі. За перші три дні війни китайцям вдалося захопити Лаокай і просунутися подекуди на 15 км вглиб території В'єтнаму.

Таким чином, Китай порушив принципи суверенної рівності держав; вирішення своїх міжнародних спорів мирними шляхами; утримуватись у міжнародних відносинах від погрози силою чи застосування сили; співробітництва держав; не втручання у внутрішні справи держави; непорушності державних кордонів; територіальної цілісності; поваги прав людини; рівності й самовизначення народів.

У підсумок можна зазначити, що принципи міжнародного публічного права порушуються майже з моменту їх прийняття. Закономірно постає питання про розвиток міжнародних відносин та міжнародного співтовариства, адже зазначені військові конфлікти не є прихованими, вони не становлять таємниці, а є загальновідомими фактами. Тому, якщо міжнародне співтовариство знає та розуміє, що основні принципи порушуються, то є необхідність більш жорсткого реагування на дії країни-порушниці задля забезпечення миру. Разом з тим, доцільно застосовувати найновіші технології для запобігання виникнення даних конфліктів; розвивати навички дипломатичного спілкування і гуманного ставлення до людей. 

У решті решт, принципи міжнародного права покликані врегулювати конфлікти та підтримувати мирні відносини між суб’єктами міжнародного права, адже в першу чергу завжди страждають люди. А людське життя є найціннішим.

Література:

1.Статут Організації Об’єднаних Націй. Ред. від 16.09.2005 року. [Електронний ресурс] - [Режим доступу]: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_010

2. Міжнародне публічне право: Навч. посіб. / За заг. ред. Теліпко В. Е. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 608 c.

3. Заключний акт Наради з безпеки та співпраці у Європі. Ред. від 01.08.1975 року. [Електронний ресурс] - [Режим доступу]: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_055


_________________________


Науковий керівник: Філяніна Людмила Анатоліївна, кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри міжнародного права Університету митної справи та фінансів





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота