БЛАГОДІЙНІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЇХ ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

БЛАГОДІЙНІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЇХ ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

14.11.2019 17:09

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Зарецька Зоряна Максимівна, студентка 3-го курсу юридичного факультету, Навчально-науковий інститут заочного навчання Національна академія внутрішніх справ (Миколаївське відділення), м. Миколаїв Україна


Надання можливостей молоді для зростання у всіх сферах, їх участь у соціально-економічних проектах, створення основного базису для функціонування інфраструктури культури та спорту, розвиток науки, захист громадян, які потребують покращення життєвого рівня – це далеко не повний перелік сфер і питань на розв’язання яких направлена діяльність благодійних організацій та їх діяльності. Україна визначила пріоритетним напрямок удосконалення державного управління благодійництва на території всієї держави, а також приведення вітчизняного законодавства у відповідність із законодавством Європейської спільноти. 

Указом Президента України від 26.02.2016 року,  затверджено Національну стратегію розвитку громадянського суспільства, в якому зокрема зазначається недостатня узгодженість законодавства України й законодавства Європейського союзу, що призводить до створення штучних бар’єрів в сфері реалізації громадянських ініціатив з благодійництва, а також благодійних програм та внесків [1].

На сьогоднішній день тенденції сучасності пророкують Україні дорогу до благодійництва та впорядкування даного виду діяльності в правовій сфері. На даний момент вже існує Закон України «Про благодійництво та благодійні організації», , створено Раду меценатів України. 

В Конституції України, декламується те, що «держава заохочує і підтримує благодійницьку діяльність щодо дітей» [2]. 

Окрім вищезазначених нормативно-правових актів можна також згадати Господарський кодекс України, в якому вказується, що «у соціально-економічній сфері держава здійснює соціальну політику захисту прав споживачів, політику заробітної плати і доходів населення, політику зайнятості, політику соціального захисту та соціального забезпечення [3, ст. 10], а також особливості статусу благодійних та інших неприбуткових організацій у сфері господарювання [3, ст. 131].

І так, розглянемо питання, що ж таке благодійництво, дане визначення існує в Законі України «Про благодійництво та благодійні організації». Благодійництво – це добровільна безкорислива пожертва фізичних та юридичних осіб у поданні набувачем матеріальної, фінансової, організаційної та іншої благодійної допомоги [4, ст. 1]. Можна сказати, що це є специфічним видом діяльності, а самі благодійні організації, які є юридичними особами створюються без мети отримання прибутку. Благодійні організації можуть утворюватися у таких організаційно-правових формах:

- Членська благодійна організація; 

- Благодійний фонд; 

- Благодійна установа;

- Інші благодійні організації [4, ст. 6].

Благодійні організації діють на підставі статуту, або в деяких випадках положення, що складаються самими учасниками відповідно до норм чинного цивільного та господарського законодавства та мають відповідати їм й структурно; також в цьому установчому документі обов’язково має бути вичерпний перелік видів діяльності даної організації, без права реорганізації у прибуткову організацію; вищими органами управління благодійних організацій є загальні збори, з’їзд, конференція; виконавчим – правління, або іншими словами комітет; також така діяльність може мати й розпорядчо-контролюючі – наглядова рада [4].

Відповідно до закону майновий комплекс благодійних організацій формують зокрема з: внесків засновників, надходжень від проведення благодійних компаній по збору благодійних пожертвувань, доходи від депозитів та цінних паперів, внески від підприємств та організацій, що перебувають у власності таких благодійних організацій та безпосередньо інших джерел, що не заборонені законом. Окрім цього, хочу зазначити, що майно благодійних організацій не може бути предметом застави, а також воно не може формуватися за рахунок кредитів [4,ст.19].

Правоздатність юридичної особи благодійна організація набуває з моменту її державної реєстрації. 

Також, однією з особливостей діяльності благодійних організацій є те, що кошти передані їм на підставі цільової благодійної компанії, благодійна організація зобов’язана надати повний звіт особі, яка здійснила такий внесок, в іншу ж чергу, ті суб’єкти, кому надходять благодійні гранти також повинні звітувати вже перед благодійною організацією.

Територіальна самостійність є також однією з нових віх розвитку законодавства у сфері організації діяльності благодійних організацій, це означає, що вони можуть діяти незалежно від місця реєстрації.

Відповідно до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» благодійники можуть здійснювати наступні види діяльності: безоплатна передача  бенефіціарам коштів у власність; передача права користування та інших речових прав; безоплатна передача доходів від майна; безоплатне надання послуг та виконання робіт на користь бенефіціара; спільна благодійна діяльність; публічний збір благодійних пожертв; виконання заповітів, заповідальних відказів для благодійної організації; проведення благодійних аукціонів, не грошових лотерей, конкурсів та інших заходів не заборонених законом [4, ст. 5].

Відповідно до даних Державної служби статистики України, станом на 1 січня 2018 року було зареєстровано 17 726 благодійних організацій. Більшість з них існують лише «на папері», за оцінками аналітиків Українського форуму благодійників, весь основний благодійний бюджет України складають 500-1000 організацій. За оцінками аналітиків Українського форуму благодійників в 2015 році витрати ТОП-100 благодійних фондів складали близько 2/3  благодійних витрат країни, а близько третини всіх офіційних благодійних витрат в Україні у 2015 році складали витрати першої п`ятірки списку: МБФ «Альянс громадського здоров`я», БФ Ріната Ахметова «Розвиток України», БО «Мережа», БО БФ «Квітучий край», МФ «Відродження». За регіонами головний офіс відносної більшості ТОП-100 благодійних організацій розташований в Києві (36%), найменше їх на Сході (7%). У 2015-2016 роках найбільше витрати благодійників були спрямовані на охорону здоров`я  та сферу соціального захисту [5].

Підводячи підсумки усієї наведеної інформації хочу зазначити, що на даний момент в нашій державі спостерігається прогресивний ритм розвитку благодійництва, уніфікація та визначення прав та обов’язків благодійників та інше. Окрім цього хочеться наголосити на негативні моменти та пропозиції, щодо вирішення проблемних питань. У сфері благодійної діяльності зараз процвітає шахрайська діяльність пов’язана з відсутністю реального та дієвого контролю під час здійснення такої діяльності. Як приклад – нецільове використання пожертви, вирішити подібну ситуацію можна шляхом накладення обов’язку на набувача пожертви повернути кошти через відповідний строк з дня пред’явлення вимоги. Також нормативно закріпити адміністративну та кримінальну відповідальність за привласнення благодійних коштів. Цілісно впровадити принцип прозорості та публічності благодійних організацій, які стануть пріоритетними в такій діяльності. Для ліквідації зловживань з боку державних органів та органів місцевого самоврядування необхідно закріпити таке правило: отримувати та набувати меценатську допомогу органи державної влади та місцеве самоврядування, а також зокрема політичні партії не можуть.

Список використаних джерел:

1.Указ Президента України «Про сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні» від 26.02.2016 р. № 68/2016. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/68/2016.

2. Конституція України від 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної ради України. – 1996. – № 30. – 141 с.   

3. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. // Відомості Верховної ради України. – 2003. – 436-IV. – 418 c. (Поточна редакція від 21.10.2019)

4. Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 р. // Відомості Верховної ради України. – 2012. – 5073-VI. – 27c. (Поточна редакція від 06.11.2016)

5. Дослідження благодійних організацій та участі населення у благодійних і волонтерських проектах. – [Електронне джерело].  – Режим доступу:http://www.ngoforum.org.ua/wpcontent/uploads/2016/07/Charity_report_2017_Zagoriy_Foundation.pdf.


________________

Науковий керівник: Співак Марина Вікторівна, доктор політичних наук, доцент, доцент кафедри політичного управління та адміністрування, Національна академія внутрішніх справ




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота