ЕФЕКТИВНИЙ МИТНИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЕЛЕМЕНТ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЕФЕКТИВНИЙ МИТНИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЕЛЕМЕНТ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ

19.11.2019 11:55

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Каландей Вероніка Олександрівна, бакалавр, Університет державної фіскальної служби України; Клименко Альона Андріївна, бакалавр, Університет державної фіскальної служби України


На сьогоднішній день, митний контроль є важливим та ефективним засобом забезпечення митної політики держави. Митні органи відповідальні за своєчасність та ефективність здійснення митного контролю, виявлення порушень митного законодавства України та міжнародних договорів та забезпечення дотримання юридичними та фізичними особами митних процедур і правил. 

Згідно з Митним кодексом України, митний контроль - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм Митного кодексу України, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку [1].

Митний контроль займає провідне місце в системі інструментів здійснення митної справи. Від ефективності застосованих процедур митного контролю до товарів, що переміщуються через митний кордон України, залежить повнота використання всього комплексу завдань, покладених на митні органи [2, c.26].

В умовах становлення та розвитку ринкових відносин в Україні, глобалізації економічних відносин, а також інтеграції української економіки до світової економічної та фінансової системи, проблема організації та проведення митного контролю в системі фінансового контролю України набула особливої актуальності. 

Одним із головних питань є наближення митного законодавства до міжнародних норм, правил та стандартів, у тому числі визначення рівня довіри митного органу до підприємств-резидентів, до яких під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності митними органами можуть бути встановлені форми й обсяги митного контролю, які сприятимуть спрощенню та прискоренню митних процедур.

Важливою системою економічних і правових заходів забезпечення економічної безпеки та національних інтересів України виступає система митного контролю, яка відіграє важливу роль у формуванні митної системи країни. 

Митний контроль необхідно розуміти як специфічну діяльність митних органів України, що спрямована на реалізацію передбачених чинним законодавством завдань і функцій з метою дотримання юридичними і фізичними особами митного законодавства України, міжнародних угод України та інших нормативно-правових актів. 

Митний контроль можна також визначати як одну з складових управлінської діяльності держави, яка має комплексний характер, та забезпечує національну безпеку. Серед багатоваріантності підходів до визначення сутності митного контролю можна виділити одну спільну рису: це система або сукупність заходів, дія яких направлена на запобігання переміщенню товарів через митний кордон із порушенням вимог митного законодавства. 

Основна мета митного контролю – це забезпечення законного переміщення осіб, товарів та транспортних засобів через митний кордон, в тому числі повне та своєчасне адміністрування митних платежів. При цьому, варто зазначити, що державний фінансовий контроль у системі митних органів – це комплексний процес, у рамках якого на основі ризико-орієнтованого підходу державні контрольні органи здійснюють комплекс заходів, спрямованих на досягнення стійкості, повноти та своєчасності надходжень митних платежів до державного бюджету, а також забезпечують ефективність і результативність використання коштів бюджетного фінансування на утримання митних органів [3, с.258].

Митний контроль, який займає особливе місце в системі державного фінансового контролю, реалізується органами Державної фіскальної служби України на етапі переміщення товарів і транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, здійснення митних процедур щодо об’єктів контролю у процесі їх випуску у вільний обіг на митну територію країни і реалізація контрольно-перевірочних заходів після випуску товарів у вільний обіг.

Посадові особи при здійсненні митного контролю наділені державно-владними повноваженнями при виконанні посадових обов’язків і керуються Митним кодексом України та митним законодавством України. 

Головними їх функціями у сфері фінансового контролю є: адміністрування бюджетних надходжень у вигляді податкових та митних платежів; забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства України справи; створення сприятливих умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, забезпечення справляння митних платежів, контроль правильності обчислення, своєчасності та повноти їх сплати, застосування заходів щодо їх примусового стягнення у межах повноважень, визначених Митним кодексом України, Податковим кодексом України та іншими актами законодавства України.

На основі проведеного аналізу, можна визначити основні проблеми, які перешкоджають проведенню ефективного митного контролю в Україні: наявність прогалин у нормативно-правових актах; ризикоорієнтована система відбору суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності до митного контролю; недосконала система інформаційної взаємодії суб’єктів, що приймають участь у митному контролі.

Задля ж забезпечення ефективності державної політики в сфері державної митної справи реформуванню підлягає митна система України. Зокрема, одними із основних напрямків такого реформування є вдосконалення організації митного контролю в пунктах пропуску, сприяння транзиту та розвиток матеріально-технічної бази для забезпечення митного контролю. 

При цьому виділимо наступні шляхи їх реалізації: скорочення часу митного контролю в пунктах пропуску; вдосконалення системи процедур контролю; будівництво та технічне переоснащення пунктів пропуску через державний кордон; належне матеріальне забезпечення органів доходів і зборів; технічне оснащення об’єктів митної інфраструктури. До останнього відносяться мінімізація митних і прикордонних формальностей; спрощення митного оформлення транзиту товарів, нарощування обсягів транзиту; створення комфортних умов для громадян при перетині кордону, особливо в нічний час; здійснення прикордонних і митних формальностей по принципу «єдиної зупинки» в пункті пропуску однієї з сторін; будівництво пунктів пропуску через державний кордон; оснащення пропускних пунктів технічними засобами контролю; розвиток мережі пропускних пунктів через кордон; створення умов для швидкого та зручного перетинання кордону.

Отже, забезпечення ефективності митного контролю має на меті організацію митних органів з іншими державними органами, що здійснюють контроль на державному кордоні, розробка нових систем захисту результатів митного оформлення, удосконалення митних забезпечень та форм їх застосування, підготовку проєктів з питань розвитку митної системи, аналіз діючих форм і методів митного контролю, а також заходів підвищення їх ефективності.

Література:

1. Митний кодекс України: Закон України від 13.03.2012 р. №4495-VI // БД «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/4495-17

2. Науменко В. П. Митне регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні / В. П. Науменко, П. В. Пашко, В. А. Руссков., 2006. – 394 с. – (2-ге). – (ISBN 966-346-132-2).

3. Цвєтков В. Державний контроль: нові погляди на його сутність і призначення / В. Цвєтков // Управління розвитком. - 2014. - № 2(78). - C. 257-261.


________________

Науковий керівник: Фоменко Юлія Олександрівна, старший викладач кафедри фінансового права, Університет державної фіскальної служби України




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота