ФІНАНСОВІ ІНСТРУМЕНТИ СТИМУЛЮВАННЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФІНАНСОВІ ІНСТРУМЕНТИ СТИМУЛЮВАННЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ

23.11.2019 12:40

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Польова Ольга Олександрівна, студентка 3 курсу, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна


Актуальність. В сучасних ринкових умовах саме суб'єкти малого бізнесу, які не потребують великих стартових інвестицій, спроможні за відповідної підтримки найшвидше та найефективніше розв'язувати проблеми економіки, стимулювати розвиток конкуренції та сприяти економічному зростанню держави на національному та міжнародному рівнях. Тому особливо актуальними є розробка та реалізація обґрунтованої та ефективної державної політики підтримки розвитку малого бізнесу з метою створення сприятливих умов для розширення бізнесу.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Значна кількість вітчизняних науковців приділяли свою увагу дослідженню проблем стимулювання розвитку малого бізнесу. Зокрема такі вчені як: Буй Т.Г. [1], Василишен Ю.В. [2], Данилейчук Р.Б.[4], Чуй І. Р.[5]. 

Мета роботи полягає в з’ясуванні ролі малого бізнесу в економіці країни, та нових можливостей застосування широкого спектру сучасних фінансових інструментів для забезпечення належної організації підтримки суб’єктів малого бізнесу.

Все частіше в умовах трансформації економіки та внаслідок досліджень економічної сутності малого бізнесу, науковці ототожнюють поняття підприємництва з малим бізнесом і використовують у науці та на практиці такий термін як “мале підприємництво”.

В Господарському Кодексі України (ст. 42) законодавчо визначено термін “мале підприємництво” як самостійну, ініціативну, систематичну, на власний ризик господарську діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку [3].

Мале підприємництво відіграє важливу роль в економіці кожної країни, адже сприяє створенню нових робочих місць, зростанню валового внутрішнього продукту, стимулюванню розвитку конкурентоспроможності та інноваційного потенціалу економіки. Розширення сфери економічної діяльності малого бізнесу сприяє розвитку перспективних напрямів сфери реального виробництва, забезпечує зростання якості послуг у нових секторах економіки. Малий бізнес в розвинених країнах - це своєрідна основа для стабільного розвитку економіки. Наприклад, в Євросоюзі налічується понад 20 мільйонів підприємств малого та середнього бізнесу, які дають більше половини загального обороту та доданої вартості. В цьому секторі зайнято близько 70% населення ЄС.

Основними проблемами розвитку малого підприємництва в Україні на сучасному етапі є:

• нестача фінансових ресурсів, що пов’язано з низькою часткою власного капіталу і необхідністю залучення позичкових коштів. Багато малих підприємств не розпочали свою діяльність через відсутність достатньої суми стартового капіталу;

• чутливість до коливань економічної кон’юнктури;

• високі податки та складність їх адміністрування, що змушує деяких суб'єктів малого та середнього підприємництва йти в тіньову економіку;

• недостатня фінансова-кредитна і майнова підтримка малих підприємств, недоступність кредитів. Адже чи може малий бізнес з річним обігом, скажімо, до 1 млн грн взяти кредит під 25% річних? Очевидно, що це майже нереально. Яскравим є приклад європейських сусідів з кредитами під 2–4%. Як можна побачити з рис. 1 підприємці поступово починають втрачати інтерес до кредитування.

• недосконалість системи обліку та статистичної звітності малих підприємств;

• відсутність стимулів для інвестицій;




Підтримка діяльності суб’єктів малого бізнесу має базуватись на використанні таких основних фінансових інструментів як: 

- державна кредитно-фінансова підтримка, що передбачає прямі гарантовані позики, цільове субсидування, цільове бюджетне фінансування за умови пріоритетності власних коштів підприємців та суб’єктів  малого бізнесу [4,c.68].

- сприятлива фіскальна політика, що передбачає, зокрема, пільгове оподаткування як комерційних банків, які надають кредити суб’єктам інфраструктури малого бізнесу, так і самих суб’єктів інфраструктури малого бізнесу; 

- сприяння розвитку недержавних фондів кредитної підтримки суб’єктів інфраструктури малого бізнесу на основі стимулювання системи гарантування та страхування кредитів (мікрокредитів), кредитної кооперації; надання державних грантів для малих і середніх підприємств на освоєння інноваційної продукції (товарів або послуг).

- заходи щодо розвитку системи мікрокредитування, венчурного та експортного кредитування, фінансового лізингу та франчайзингу як гнучких фінансових технологій і водночас конструктивних способів діяльності суб’єктів інфраструктури малого бізнесу [5, c.67].

- запровадження дієвої та ефективної системи пільг, розповсюджених на суб'єктів малого бізнесу;

- створення спеціалізованого банку венчурного кредитування з орієнтацією на кредитування малого бізнесу, формування політики такого банку з наданням пріоритетності кредитування інноваційних проектів, спираючись на наявний досвід Великобританії, Німеччини, Франції, Нідерландів;

- продовження дії спрощеної системи оподаткування, вдосконалення системи обліку і звітності. Завдяки наявності спрощеної системи офіційна реєстрація стає більш привабливою, порівняно з роботою у цілковитій «тіні», оскільки забезпечує легальність та мінімальний правовий захист, не вимагаючи при цьому ведення обліку та дозволяючи сплачувати помірні податки [1].

Необхідно вводити також податкові стимули як в рамках спрощеної системи оподаткування, так і за її межами. Так, систему податкових ставок єдиного податку можна диференціювати, створивши окремі значення для новостворених суб’єктів. Можна впровадити систему податкових знижок, що дозволять «молодшим» підприємствам сплачувати не повну суму податку, а певний її відсоток. Проте найбільш ефективним є повне звільнення новостворених підприємств від сплати податків на термін від двох до п’яти років. Такий вид фінансової підтримки малого бізнесу на певний час допоможе підприємству досягти фінансової стійкості та самостійності і забезпечить зростання доходів бюджету. Не менш важливими та необхідними напрямами розвитку податкової системи є підвищення довіри підприємців до податкових органів, інформаційна та консультаційна підтримка малого бізнесу, простота системи справляння податків тощо[2].

Наразі Україна зробила вагомі кроки для забезпечення розвитку малого підприємництва, а саме кількість зареєстрованих ФОПів протягом минулого року зросла на 71 тис до 1,84 млн, відбулось створення проекту Unlimit Ukraine – платформи, що допомагає стати більш сильними і впливовими новоствореним українським компаніям із цікавою самобутньою концепцієюю. Державний інфосервіс для бізнесу StartBusinessChallenge набуває більшого поширення, містить вже 105 бізнес-кейсів і активно розвиває співпрацю з містами щодо їх локалізації. Законопроект № 8124 про вдосконалення інвестклімату визнано одним з пріоритетів Уряду.

Висновки. Порівняно з минулим роком, малому бізнесу в Україні стало складніше працювати. Зросла кількість незадоволених податковим навантаженням, через недоступність вартість кредитних коштів, все більше підприємців взагалі втрачає інтерес до них. Підтримка малого підприємництва має здійснюватись за допомогою пільгового оподаткування, створення фондів розвитку МСБ, розвитку системи мікрокредитування, венчурного та експортного кредитування, фінансового лізингу та франчайзингу тощо.

Література:

1. Буй Т.Г., Прімєрова О. К. Податкове стимулювання малого підприємництва в Україні. 2018. №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6533. 

2. Василишен Ю.В., Коваленко О.С., Свириденко О.О Фінансове стимулювання інноваційної діяльності малого бізнесу в Україні. 2016. №12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5333.

3. Господарський кодекс України від 16.01.2003 №436-ІV URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/436-15.

4. Данилейчук Р.Б. Фінансові інструменти підтримки суб’єктів малого бізнесу в регіоні. Науковий вісник ІФНТУНГ. Івано- Франківськ. 2018. № 1(17). С. 62-74.

5. Чуй І.Р., О.В. Мицак Фінансовий менеджмент у малому бізнесі: навчальний посібник. Львів : Вид-во ЛКА, 2017. 264 с.

________________

Науковий керівник: Бак Наталія Андріївна, кандидат економічних наук, доцент, Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота