ПОНЯТТЯ «АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНОДАВСТВА» У СУЧАСНОМУ ПРАВОВОМУ ПОЛІ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПОНЯТТЯ «АНТИКОРУПЦІЙНОГО ЗАКОНОДАВСТВА» У СУЧАСНОМУ ПРАВОВОМУ ПОЛІ УКРАЇНИ

28.04.2020 19:59

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Сливка Ігор Миколайович, доктор філософії в галузі права, старший викладач кафедри правознавства, ВУ ПрАТ «ВНЗ «МАУП»; Гук Ірина Миронівна, магістрант, ПрАТ «ВНЗ «МАУП»


На розвиток суспільних процесів будь-якої країни впливають різноманітні чинники. Серед них потрібно виділити корупцію, яка сприяє дестабілізації економічного, соціального та політичного життя. Історичний досвід та всебічне вивчення поняття корупції, її впливу на суспільство, законодавчих механізмів стримування та боротьби з цим негативним явищем вказує на те, що одні країни досягають у цьому процесі певних результатів, а інші, на жаль, ні. Можна стверджувати, що майже в усіх країнах корупція існує, однак проявляється вона по різному, з різною інтенсивністю впливу на суспільні процеси. Україна сьогодні знаходиться у періоді формування та визначення свого місця у глобалізованому світі. Якісно новий процес побудови правової держави вимагає законодавства, яке б чітко та однозначно пояснювало та регулювало суспільні процеси, одним з яких є протидія та запобігання корупції. 

У контексті цього варто зазначити, що антикорупційне законодавство є збірним поняттям. В Україні воно почало активно формуватися у 2014 році, коли потрібно було якісно провести реформи державного управління та визначити правові механізми протидії корупційним діянням. Окрім того, варто відмітити, що з отриманням незалежності України у її правовому полі формувалися різні правові акти, які стосувалися вирішення проблем корупції. Тому актуальним є визначення самого поняття «антикорупційне законодавство» та формування його системи, яка би відображала сутність та напрямки, механізми запобігання та протидії корупції на всіх рівнях управління державою та, зокрема, у діяльності юридичних осіб та громадян.

Погоджуємося з думкою М. Кравчука, який стверджує, що у юридичній літературі немає єдиного підходу до питання визначення поняття про законодавство [1, с. 175-178; 2. с, 55-56]. А розглядаючи антикорупційне законодавство, варто мати на увазі систему антикорупційного законодавства. Як зазначає А. Венгеров, система законодавства – це упорядкована за різними об’єктивними критеріями, обумовлена потребами соціального регулювання, життєдіяльності суспільства певна множина нормативних актів, що формується для найбільш ефективного використання правових норм [3, с. 460]. Тобто це не просто сукупність нормативно-правових актів, а їх диференційована система, заснована на принципах субординації і координування її структурних елементів [4, с. 86]. І наскільки ця система є цілісною та стабільною, і наскільки тісний взаємозв’язок між її структурними елементами, настільки визначається ефективність дії правового механізму, що впливає на формування та розвиток суспільних відносин в усіх сферах життя [5].

Дослідники зазначають, що сутність антикорупційного законодавства полягає у тому, щоб: обмежити, нейтралізувати чи усунути фактори корупції, запобігти конфлікту інтересів (особистих і службових), нормативно визначити рамки правової і етичної поведінки суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення; чітко визначити ознаки корупційних правопорушень, передбачити адекватні заходи відповідальності за їх вчинення, належним чином врегулювати діяльність органів державної влади та їх окремих підрозділів, які безпосередньо протидіють корупції [6, с. 82-83]. Науковець І.В. Коруля пропонує зміст антикорупційного законодавства розглядати як сукупність норм права, які регламентують діяльність щодо протидії корупції та які об’єднані у нормативно-правові акти [7, с. 20]. Дослідниця Т.В. Хабарова вважає, що антикорупційне законодавство можна визначити як систему правових норм, які визначають правові засади антикорупційної діяльності, регламентують основні напрями діяльності держави щодо запобігання корупції та визначають механізми та форми реалізації запобіжних антикорупційних заходів [8]. Варто також вказати, що зміст поняття антикорупційна діяльність - це процес реалізації заходів запобігання корупції, завдяки яким досягається зниження її рівня.

Інші науковці зазначають, що антикорупційне законодавство варто розглядати у широкому та вузькому розумінні. Вони дають визначення, вузького розуміння антикорупційного законодавства – це закони та інші нормативно-правові акти, які встановлюють спеціальні законодавчі положення щодо запобігання корупції, визначають ознаки корупційних правопорушень та відповідальність за їх вчинення, регулюють діяльність державних органів чи їх спеціальних підрозділів, до компетенції яких належить протидія корупції, координація такої діяльності (контроль) та нагляд за нею [9]. Адже справді, сьогодні правові норми щодо запобігання й протидії корупції відображенні у Конституції України, законах і постановах Верховної Ради України, указах і розпорядженнях Президента України, постановах і розпорядженнях Кабінету Міністрів України, відомчих та локальних нормативних актах. Все це вказує на формування системи антикорупційного законодавства. Крім того, можна відзначити, що рисою антикорупційного законодавство є наявність спеціальних антикорупційних положень, які отримали відображення у певних нормативно-правових актах, до яких відносять: Закон України «Про запобігання корупції»; Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України»; Закон України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»; Закон України «Про Державне бюро розслідувань». Таким чином, в Україні сформовано систему антикорупційного законодавства.

Отже, до антикорупційного законодавства належать всі нормативно-правові акти, які прямо або опосередковано визначають права, обов’язки, компетенцію органів державної влади, встановлюють спеціальні законодавчі обмеження та вимоги, особливості корупційних діянь та відповідальність за них, умови діяльності суб’єктів, уповноважених запобігати корупції, а також засади координації, контролю та нагляду за такою діяльністю, що в кінцевому результаті впливає на створення умов, несприятливих для вчинення корупційних правопорушень. Якісно нові підходи до формування оновленого антикорупційного законодавства розпочалися у жовтні 2014 року. Фактично у цей період було переформатовано підходи до правового регулювання антикорупційної діяльності держави у її ключових секторах, а саме забезпечено правове використання наступних механізмів запобігання та протидії корупції: формування та моніторинг державної антикорупційної політики; превентивна антикорупційна діяльність; переслідування за корупцію. 

Література:

1. Теорія держави і права (опорні конспекти): Навч. посіб. для студ. вищ. навч. зак. / Авт. – упоряд. Кравчук М.В. К.: Атіка, 2003. 288 с.

2. Правознавство: навчальний посібник / Кравчук М.В., Гладун З.С., Грищук В.К. та ін.; За ред. М. В. Кравчука. – 2-е вид., перероб. та доп. Тернопіль: Карт – бланш, 2003. 408с.

3. Венгеров А. Теория государства и права. М., 1998. С. 460.

4. Оніщенко Н. Правова система: проблеми теорії. К., 2002. 349 с.

5. Подковенко Т. О. Система законодавства України: стан та шляхи вдосконалення. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream.pdf (дата звернення: 01.04.2020).

6. Запобігання і протидія проявам корупції як елемент модернізації системи державної служби / Івано-Франківський центр науки, інновацій та інформатизації. Івано-Франківськ, 2012. 237 с.

7. Коруля І. В. Міліція в механізмі протидії корупції : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07. «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Київ, 2012. 20 с.

8. Хабарова Т. В. Адміністративно-процесуальні засади запобігання корупції в Україні: дис. … к.ю.н.: 12.00.07. Харків. 2017. 216 с. URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/13440/5/diss-Khabarova.pdf (дата звернення: 18.03.2020).

9. Костенко Б. О. Кухарук А. В. Імплементація європейських стандартів запобігання та боротьби з корупцією в національне законодавство : навч.-метод. матеріали / уклад. Т. А. Саченко. К. : НАДУ, 2013. 60 с. URL: http://academy.gov.ua/NMKD/library_nadu/Navch_Posybniky/e169f439-e555-40cb-bedd-c270f56cca34.pdf



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота