ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ ВИКОНАННЯ КОШТОРИСУ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ ВИКОНАННЯ КОШТОРИСУ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

26.11.2020 17:21

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Кириленко Наталія Олександрівна, студентка 4 курсу факультету фінансів та обліку, Київського національного торговельно-економічного університету


Фінансовий контроль діяльності державних установ останнім часом стає все більш значущим. В Україні спостерігається дефіцит коштів державного та місцевих бюджетів, тому установи фінансуються при виконанні умов ефективного ведення діяльності і якісного надання робіт, послуг.  

Фінансовий контроль виконання кошторису бюджетних установ є на сьогодні дуже важливим питанням, оскільки кошторис - основний плановий документ, що забезпечує діяльність будь-якої бюджетної установи та збалансовує її доходи й видатки. 

Відповідно до Бюджетного кодексу України: кошторис – основний плановий фінансовий документ бюджетної установи, яким на бюджетний період встановлюються повноваження щодо отримання надходжень і розподіл бюджетних асигнувань на взяття бюджетних зобов'язань та здійснення платежів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, визначених відповідно до бюджетних призначень [1]. Кошторис складають усі бюджетні установи на календарний рік і затверджують у встановленому законодавством порядку.

За допомогою кошторису можна забезпечити дисципліну витрачання бюджетних коштів, підвищення ефективності використання державних ресурсів. Тому, особливо важливе значення має контроль за правильністю складання кошторису доходів і видатків. 

За результатами ревізій та перевірок органами Державної аудиторської служби протягом 2019 року виявлено втрат фінансових та матеріальних ресурсів на понад 1,7 млрд гривень [2]. 

Для прикладу візьмемо Український державний геологорозвідувальний інститут. Згідно Аудиторського звіту державного фінансового аудиту Українського державного геологорозвідувального інституту за період з 2017 по 2018 роки [3] можемо спостерігати такі порушення:

1. УКРДГРІ без належних підстав (укладених договорів, фінансових зобов’язань тощо) проведено погашення фінансової допомоги на суму 150,0 тис. грн на користь іншої юридичної особи.

2. У 2017-2018 роках Інститут поніс витрати у сумі 5 014,63 тис. грн на утримання майна філій, які ліквідовані ще у 2012 році. При цьому, дохід від передачі в оренду окремого майна суб’єктами господарювання, надання послуг по зберіганню і утриманню майна та відшкодування комунальних послуг становив 2 011,29 тис. грн. Тобто, Інститут на утримання майна поніс непродуктивних витрат у сумі 3 003,34 тис. грн та ін.

Виходячи з даних порушень, ми можемо рекомендувати провести інвентаризацію майна підприємства та вирішити питання щодо необхідності подальшого утримання майна, яке не використовується у господарській діяльності Інституту та зобов’язати УКРДГРІ привести у відповідність до вимог ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» договори зберігання майна. Також необхідно посилити контроль за виконанням функцій з управління об’єктами державної власності.

Виходячи з цього, ми вважаємо, що перевірка формування та виконання кошторису доходів і витрат бюджетної установи є одним з найважливіших контрольних заходів.

Фінансовий контроль виконання кошторису бюджетної – це система заходів направлених на безперервне відстеження інформації щодо надходження та витрачання бюджетних коштів і майна, представленої в кошторисі, з метою виявлення, усунення та в подальшому попередження бюджетних правопорушень.

Поставлена мета може бути досягнута при виконанні завдань, зображених на рис. 1.




Під час здійснення контролю за правильністю виконання кошторисів бюджетних установ джерелами інформації є: первинні документи, облікові регістри, фінансова звітність та акти попередніх ревізій і перевірок бюджетних установ.

Контроль (ревізія) виконання кошторису бюджетної установи має свої особливості [4]:

1. Ревізія є комплексною та всеохоплюючою щодо діяльності установи, адже у кошторисі визначається обсяг і спрямування коштів для виконання бюджетною установою своїх функцій, досягнення цілей, визначених на рік відповідно до бюджетних призначень. 

2. Під час ревізії спершу треба встановити, чи є в наявності затверджений кошторис бюджетної установи на відповідний рік і перевірити його відповідність вимогам законодавства України. 

2. Метою перевірки кошторису бюджетної установи є встановлення правильності затверджених кошторису та плану асигнувань і контроль здійснення витрат у межах зазначених планових документів.  

4. Ревізія фактичних видатків на утримання бюджетної установи починається з перевірки наявності затвердженого єдиного кошторису доходів і видатків та розрахунків до нього, правильності його формування щодо вимог чинного законодавства України. 

5. Загальна оцінка виконання єдиного кошторису доходів і видатків проводиться методом аналізу на підставі даних поточної звітності про кошторисні цільові призначення бюджетних коштів, касові та фактичні видатки в розрізі їхніх видів за кодами економічної класифікації. 

6. Основними порушеннями, які виявляють під час проведення ревізії, є: перевищення окремих видів видатків за кошторисом, наявність непередбачених кошторисом видатків, порушення чинного законодавства про закупівлю товарів, робіт (послуг) за державні кошти, перерахування авансів і платежів за безтоварними рахунками, часткова оплата за рахунок бюджетних коштів витрат, джерелом фінансування яких мають бути позабюджетні спеціальні кошти. 

7. Контроль цільового використання бюджетних коштів здійснюється методами порівняння, аналізу й логічної перевірки на відповідність призначенню коштів за кошторисом доходів і видатків бюджетної установи. 

Отже, фінансовий контроль виконання кошторису бюджетних установ є одним із пріоритетних завдань діяльності державних фінансових органів в Україні. Процес контролю за виконанням кошторису бюджетних установ є досить складним, що спричинено: певними особливостями, що зумовлені принципами, притаманними кошторисно-бюджетному фінансуванню; великою кількістю джерел інформації щодо розподілу та перерозподілу коштів, зазначених у кошторисі відповідної бюджетної установи.

Потрібно зазначити, що за умови ретельної перевірки виконання кошторису бюджетними установами можна заощадити сотні тисяч гривень державних коштів або попередити утворення боргів.

Література:

1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456 –VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text 

2. Державна аудиторська служба України. Звіт про результати діяльності Державної аудиторської служби України, її міжрегіональних територіальних органів за 2019 рік/ Державна аудиторська служба України. – 2019 р. – Київ. URL: http://dkrs.kmu.gov.ua/kru/doccatalog/document?id=158169 

3. Аудиторський звіт державного фінансового аудиту Українського державного геологорозвідувального інституту (Державного підприємства) за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 № 07-22/4 від 19.07.2019: Державна аудиторська служба України. URL: http://dkrs.kmu.gov.ua/kru/doccatalog/document?id=152360 

4. Нікуліна Н. Д. Особливості ревізії виконання кошторису бюджетної установи: тези-доповіді/ Н. Д. Нікуліна, Ю. О. Голуб. – Х., 2012. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/739/1/Нікуліна%20Н.Д.%20Особливості%20ревізії%20виконання%20кошторису%20бюджетної%20установи.pdf


________________


Науковий керівник: Міняйло Вікторія Петрівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансового аналізу та аудиту, Київського національного торговельно-економічного університету





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота