КОМПЛАЄНС: ЗМІСТ ТА АСПЕКТИ ПРОЦЕДУРНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

КОМПЛАЄНС: ЗМІСТ ТА АСПЕКТИ ПРОЦЕДУРНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

05.12.2020 21:40

[Секція 4. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит]

Автор: Хильчук Едуард Володимирович, здобувач другого ступеня вищої освіти, спеціальність «Облік і оподаткування», Національного університету водного господарства та природокористування


Кожен керівник, який думає про стабільне сьогодення та перспективне майбутнє свого бізнесу повинен усвідомлювати цінність об’єктивної інформації. Саме проблеми ефективності та достовірності діяльності забезпечуються таким дієвим інструментом як внутрішній аудит. Система внутрішнього аудиту дозволяє вивести на якісно новий рівень функціонування всіх фінансово-економічних підрозділів суб’єкта господарювання. 

Загалом комплаєнс означає дотримання організацією зовнішніх та внутрішніх правил та норм, вимог законодавства. Варто зазначити, що в широкому розумінні функція комплаєнс-контролю не є лише прерогативою внутрішнього аудитора. На різних підприємствах моніторинг за дотриманням комплаєнсу може бути покладений на іншу відповідальну особу або відділ. Крім того, для найбільшої ефективності повинна бути створена відповідна культура всередині компанії. Такий підхід є раціональним і базується на дотриманні компанією діючих етичних кодексів. Як складова частина системи управління комплаєнс формує комплекс вбудованих у бізнес-процеси видів контролю виконавців, документів, технічних засобів стосовно їх відповідності зовнішнім та внутрішнім нормативам і вимогам [1]. 

В системі забезпечення дієвого комплаєнс-контролю чи не найважливіше місце відводиться поняттю ризику. Для банків дефініції комплаєнс-ризику чітко сформульовано в постанові Правління НБУ від 11.06.2018 «Про затвердження Положення про організацію системи управління ризиками в банках України та банківських групах» [2]. Відповідно до цієї постанови комплаєнс-ризик - це імовірність виникнення збитків або санкцій, додаткових втрат або недоотримання запланованих доходів або втрати репутації внаслідок невиконання вимог законодавства, нормативно-правових актів, ринкових стандартів, правил добросовісної конкуренції, правил корпоративної етики, виникнення конфлікту інтересів та інших внутрішніх документів [2]. Компалєнс-ризик може призвести до фінансових втрат, санкцій державних органів, санкцій контрагентів, анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, наявність яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, підриву ділового іміджу компанії в бізнес-колах, виникнення проблем у взаємовідносинах з реальними і потенційними партнерами (аж до втрати важливих контрактів), втрати довіри з боку регулюючих органів, інвесторів, партнерів, акціонерів [3, 4]. Таким чином, крім регуляторного ризику не менше уваги слід приділити репутаційним ризикам, своєчасне виявлення і оцінка яких є передумовою для їх контролю, що дозволяє побудувати довготривалі і надійні партнерські відносини з контрагентами (табл. 1).




Ризикоорієнтований підхід передбачає виявлення всіх потенційних загроз порушення чинного законодавства, стандартів, внутрішніх положень, кодексів на всіх етапах та підрозділах компанії.

З цього випливає необхідність в контрольних заходах щодо дотримання співробітниками та вищим керівництвом компанії політики комплаєнсу. Також не менш важливим є розробка показників-індикаторів за якими служба внутрішнього аудиту зможе прослідковувати тенденції стану комплаєнсу та ефективність впроваджених заходів. 

Література:

1. Іванов В. Б. Впровадження системи комплаєнс у підприємствах транспорту та логістики. Причорноморські економічні студії. 2016. № 27. С. 139-143. URL: http://bses.in.ua/journals/2018/27_1_2018/29.pdf. 2.Про затвердження Положення про організацію управління ризиками в банках України та банківських групах: постанова Правління Національного банку України №64 від 11.06.2018. (дата оновлення 07.04.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0064500-18#Text (дата звернення: 02.12.2020). 3. Калініченко Л. Л. Комплаєнс в підприємницькій діяльності промислового підприємства як фактор підвищення позитивного іміджу та економічної безпеки країни. Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Економічні науки». 2019. №24. С. 138-143. 4. Джулій Л. В., Подокопна О. Я. Оцінка системи комплаєнс як напряму діяльності служби внутрішнього аудиту банку. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2017. №3. С. 127-130. 

________________

Науковий керівник: Антонюк Олена Ростиславівна, доктор економічних наук, професор кафедри обліку і аудиту Національного університету водного господарства та природокористування, Національний університет водного господарства та природокористування



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота