ОЦІНКА ОЛІГОПОЛІСТИЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ ГАЗОВАНИХ НАПОЇВ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОЦІНКА ОЛІГОПОЛІСТИЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ ГАЗОВАНИХ НАПОЇВ

07.12.2020 14:52

[Секція 1. Економіка, організація і управління підприємствами, галузями, комплексами]

Автор: Костенюк Юлія Борисівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри підприємництва, корпоративної та просторової економіки, Донецький національний університет імені Василя Стуса; Смірнова Катерина Андріївна, здобувач вищої освіти, Донецький національний університет імені Василя Стуса


Рівень впливу монополій на економіку є безумовно важливим і в той ж час вкрай важким питанням, що потребує аналізу значного масиву статистичної інформації. Основним способом розрахунку суспільних втрат є значення обсягів надприбутку монополії, отриманого внаслідок перевищення фактичної ціни над конкурентною. Набагато частіше метою ринкового дослідження є лише аналіз тих передумов конкуренції, що склалися на досліджуваному ринку. У таких випадках об'єкт дослідження звужується до структурної складової конкурентного середовища ринку і здійснюється на основі показнику концентрації. Таким чином, метою дослідження являється аналіз конкурентного становища підприємств-виробників на олігопольному ринку та визначення перспектив появи нових компаній.

Типові ознаки олігополій мають представники продовольчої галузі. Наприклад, невелика кількість підприємств, які контролюють 70-80% ринку. Вони формують так звану «розмиту» олігополію [1]. Така ситуація характерна і для ринку газованих безалкогольних напоїв. 

Газовані напої  (Сarbonated Soft Drinks – CSD) – друга за обсягом категорія після питної води серед усіх безалкогольних напоїв. В даний момент конкуренція на ринку безалкогольних газованих напоїв України ведеться, в основному, між найбільшими виробниками: Coca-Cola Beverages Ukraine Ltd, PepsiCo, ПрАТ «Оболонь». Компанії націлені на розширення асортименту і відвоювання позицій один у одного.  Це пов’язано с тим, що обсяг продажів даних компаній являється найбільшим. На рис. 1 наведений чистий прибуток виробників за 2019 рік, яким віддають перевагу найбільша кількість споживачів:




Отже, за розрахунками можна побачити, що частка інших виробників на ринку в 2019 році за доходом складає 6%. Це свідчить про незначну присутність, а значить і незначну частку активів галузі інших виробників даного виду напоїв. В таблиці 1 наведена динаміка вартості активів провідних підприємств галузі та частка галузевих активів для розрахунку показника концентрації.




Індекс Герфіндаля-Гіршмана (Herfindahl-Hirschman Index -HHI) – показник концентрації, що використовується з метою оцінки рівня монополізації галузі. Він розраховується за формулою 1:




де si – частка кожного i-го підприємства галузі [5].

Для ринку мобільного зв’язку HHI в 2019 році складе:

HHI=〖52,94〗^2+〖32,1〗^2+〖14,96〗^2=2802,64+1030,41+223,80=4056,85

Оскільки три провідні компанії займають 94% ринку, залишкова частка, яку розділяють декілька підприємств-конкурентів, суттєво не вплине на розрахунки, тому ННІ визначений для лідерів галузі. Визначений показник (HHI=4056,85) характеризує ринок безалкогольних газованих напоїв України як олігополістичний з високим ступенем концентрації, коли понад 80% ринку контролюється трьома основними виробниками. На ринку присутня яскраво виражений лідер – міжнародна корпорація Coca-Cola (Coca-Cola Beverages Ukraine Ltd), яка формує основні тенденції ринку. Решта ключових компаній займають положення «послідовників».

Отже, на ринку безалкогольних газованих напоїв претендувати на провідну позицію досить складно. Виробничих потужностей ключових виробників досить для забезпечення потреб ринку. Тому входження на ринок нових підприємств, які мають відповідний конкурентоспроможний потенціал малоймовірне, оскільки лідери галузі створюють відповідні несприятливі умови ведення бізнесу.

Література:

1. Особливості поведінки олігополістів. Моделі олігополії. URL: https://economics.studio/ekonomicheskaya-teoriya/osoblivosti-povedinki-oligopolistiv-modeli-71879.html 

2. Фінансова звітність ТОВ «Кока-Кола-Україна Лімітед» за 2019 рік. URL: https://www.coca-cola.ua/content/dam/one/ua/uk/pdf-files/Financial%20Statements%20%2B%20Auditors%20Report%202019%20(signed).pdf 

3. Звіт про управління ПрАТ «ОБОЛОНЬ» за 2019 рік. URL: https://obolon.ua/files/shareholders/b7ea9b5b02daebad57213c08134a9173.pdf 

4. Офіційний сайт  «PepsiCo». 2019 Sustainability Report Goals & Progress.  URL: https://www.pepsico.com/sustainability/goals-and-progress 

5. Сайт «Profimeter». Індекс Герфіндаля-Гіршмана. URL: https://profmeter.com.ua/Encyclopedia/detail.php?ID=1022 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота