ПРОБЛЕМИ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ В УКРАЇНІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПРОБЛЕМИ БЮДЖЕТНОГО ПРОЦЕСУ В УКРАЇНІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

21.12.2020 13:26

[Секція 7. Господарське право. Господарське процесуальне право. Фінансове право. Банківське право]

Автор: Літошко Яна Сергіївна, студентка, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого


Бюджетний процес має важливе значення на будь-якому етапі розвитку для кожної держави, оскільки від його якісного здійснення залежить належне функціонування економіки країни. Однак незважаючи на значимість цього процесу, він не є досконалим і має свої недоліки, яким варто приділити увагу.

Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 2 Бюджетного Кодексу України, бюджетний процес представляє собою регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства [4]. 

Важливо зазначити, що бюджетний процес складається з таких стадій, як:

1) складання та розгляд Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) і прийняття рішення щодо них;

2) складання проектів бюджетів;

3) розгляд проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);

4) виконання бюджету, включаючи внесення змін до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);

5) підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету і прийняття рішення щодо нього [4]. 

Проаналізувавши статті таких вчених, як Когут Ю., Ганущака Ю. та Фролова С. можна зробити висновок, що на окремих стадіях бюджетного процесу виникає ряд проблем, які можуть створити несприятливі наслідки, що впливають на розвиток держави. 

Проблемою, наприклад, на стадії прийняття і виконання є недостатня прозорість. Наявність даної проблеми підтверджується тим, що у 2015 році Державне казначейство України припинило розміщувати належну інформацію на своєму офіційному сайті, а Мінфін публікує дані про показники виконання бюджету із запізненням на місяць, що не дозволяє оперативно оцінювати поточний стан публічних фінансів. Відсутність інформації щодо відповідності планових показників фактичним, не дає можливості оцінити ефективність бюджетного планування та виконання бюджету [2, с. 63].

Не менш важливими є недоліки у плануванні бюджету. В Україні бюджет складається за умовами поточної діяльності, це значить, що він є новим документом кожного року. При цьому не враховується алгоритм розвитку держави. Також, в Україні кожного року відбувається боротьба за позапланові показники. Однак, наприклад, у Канаді більшість положень бюджету планується на декілька років із внесенням поправок щорічно відштовхуючись від змін пріоритетів розвитку країни [1, с. 14].

Окремої уваги заслуговує проблема, що стосується контролю за виконанням бюджету. Рахункова палата здійснює контроль за виконанням бюджету, однак вона не має права накладати санкції, стягнення до порушників бюджетного законодавства, а це значить, що контролююча функція не є результативною [3, с. 33].

Існує ряд пропонованих шляхів вирішення проблемних питань, що стосуються бюджетного процесу. До них відносять зокрема:

1. створення механізму забезпечення відкритості та прозорості діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування на кожній зі стадій бюджетного процесу;

2. дотримання принципу цільового використання бюджетних коштів;

3. забезпечення визначення остаточного переліку прав, обов’язків і відповідальності органів, які наділені бюджетними повноваженнями.

Отже, дослідивши основні проблеми організації та реалізації бюджетного процесу, можна дійти висновку, що бюджетний процес є важливою складовою для економіки України, однак має низку невирішених проблем. Однак існує комплекс рекомендацій, який здатний забезпечити вирішення цих проблемних питань.

Література:

1. Ганущак Ю. Інженерія бюджетного процесу / Ю. Ганущак, Є. Жовтяк // Дзеркало тижня. – 2004. – С. 14-16.

2. Когут, Ю. М. Особливості бюджетного процесу в Укрїні / Ю. М. Когут // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород : Гельветика, 2019. – Вип. 27№Ч. 1. – С.62-66.

3. Фролов С.М. Дослідження проблем організації бюджетного процесу в Україні / С. М. Фролов // Механізми регулювання економіки. – 2010. – №3. – Т.2 – С. 32-40.

4. Бюджетний кодекс України від 8 липня 2010 р.  № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення 09 грудня 2020 року).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота