ФУНКЦІЇ ФІСКАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ФУНКЦІЇ ФІСКАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

23.02.2021 23:19

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Руденко Вікторія Василівна, кандидат економічних наук, Державний вищий навчальний заклад «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»


Наразі одним із дискусійних питань у фінансовій науці є питання функціонального призначення фіскальної політики. Зазначене пов’язано з тим, що правильне визначення й обґрунтування функцій фіскальної політики має не лише теоретичне, а й практичне значення для розвитку держави, адже визначає вибір відповідної фіскальної доктрини.

Українські науковці при розгляді функцій фіскальної політики пов’язують їх із функціями, які виконують її ключові елементи – бюджет і податки, а саме [1, с.19; 2, с.451]:

1) фіскальна функція, що передбачає формування та мобілізацію доходів бюджету, насамперед, завдяки податкам;

2) розподільна функція, яка полягає у перерозподілі вартісних пропорцій валового внутрішнього продукту;

3) регулювальна, що характеризується впливом на вартісні пропорції виробництва й споживання валового внутрішнього продукту;

4) контрольна, яка виконується завдяки тому, що податки і бюджет віддзеркалюють відтворювальний суспільний процес, виявляють економічні пропорції, відхилення від рівноваги тощо;

5) соціальна, що передбачає підтримку соціальної рівноваги у суспільстві завдяки зміні співвідношення між доходами окремих верств населення;

6) економічна, яка відображає вплив на суспільне відтворення, тобто будь-які економічні процеси в державі

Зарубіжні науковці при визначення функцій фіскальної політики базуються на функціях фіскальної держави, а саме [3, c.14-16; 4, c.51]:

1. Алокаційна функція, яка полягає в тому, що органи державної та місцевої влади використовують доходи й видатки бюджету для розподілу виробничих факторів з метою створення суспільних благ. Ця функція заснована на переведенні виробничих факторів з приватного сектора в державний, а потім їх розподілі в державному секторі.

2. Розподільна функція, яка передбачає розподіл суспільного доходу через бюджет між окремими категоріями населення, галузями національної економіки та територіальним утвореннями. Через бюджет суспільний дохід розподіляється відповідно до того, що суспільство вважає справедливим і неупередженим, тому у приватного сектора вилучаються доходи (у формі податків), а потім спрямовуються у сферу виробництва суспільних благ, таких як державне управління, судова влада, безпека або громадський порядок.

3. Стабілізаційна функція, яка передбачає вплив на діловий цикл через згладжування амплітуди циклічних коливань економіки у середньостроковому періоді. Зазначена функція дозволяє розділити фіскальну політику на пасивну, пов’язану з функціонуванням автоматичних стабілізаторів, та активну, пов’язану з дискреційними заходами органів державної та місцевої влади.

Враховуючи те, що в сучасних умовах під поняттям «фіск» розуміють державну казну (бюджет) [5, c.262], ми вважаємо за необхідне виокремити такі основні функції фіскальної політики:

1) мобілізаційна, яка характеризує процес формування доходів бюджету та створення матеріальних умов для функціонування держави;

2) розподільна, яка є логічним продовженням мобілізаційної функції, адже формування бюджету завжди супроводжується його подальшим використанням шляхом розподілу відповідних фінансових ресурсів на забезпечення головних функцій держави;

3) регулювальна, яка обумовлює вплив через фіскальні важелі на розвиток галузей національної економіки, територіальних утворень і окремих громадян. При цьому, на наш погляд, виокремлювати економічну або соціальну функцію недоцільно, адже власне регулювання чинить значний вплив на соціально-економічні процеси через стимулювання (або стримування) пропорцій виробництва та споживання валового внутрішнього продукту.

Таким чином, аналіз поглядів українських і зарубіжних вчених на сутність функцій фіскальної політики дав можливість з’ясувати, що зміст і специфічне призначення фіскальної політики держави знаходить своє призначення не в існуванні значної кількості функції, а в органічному поєднанні трьох основних − мобілізаційної, розподільної та регулювальної.

Література:

1. Захожай К. В. Роль, функції та завдання державного бюджету України в сучасному суспільно-економічному просторі. Інвестиції: практика та досвід. 2017. №2. С. 15-22.

2. Тімарцев О. Ю. Розвиток функцій податків у сучасних умовах. Актуальні проблеми економіки. 2014. №3 (153). С. 448-454.

3. Dynus M. Polityka fiskalna. Toruń : TNOiK, 2007. 128 p.

4. Spychala J., Spychala M. Realizacja polityki fiskalnej w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Naukowe Akademii im. Jana Dlugosza w Czзstochowie. Pragmata tes Oikonomias. 2015. №9. Рр. 49-58.

5. Грузков И. В., Дотдуева З. С., Довготько Н. А. и др. Словарь-справочник по экономической теории : учеб. пособ. для студ. сельскохоз. вузов / под общ. ред. О. Н. Кусакиной. Ставрополь : ООО ИД ТЭСЭРА., 2014. 380 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота