ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАДАННЯ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАДАННЯ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ

27.05.2021 19:17

[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]

Автор: Столар Вадим Михайлович, аспірант, Київський національний університет імені Тараса Шевченка


Не зважаючи на те, що в Конституції України відсутні безпосереднє використання терміну "державні послуги", Основний закон містить низку посилань, які окреслюють дану сферу [1]. Аналізуючи низку відповідних статей  В. Сороко робить висновок про наявність ознак, достатніх для спрямування державних органів у їх діяльності щодо надання послуг, а також принципів, які гарантують їх отримання насамперед громадянами [2, с.5-7]. Зокрема, ст.1, яка визначає Україну як демократичну, правову та соціальну державу, тим самим закладає зміст державних послуг, які є продуктом реалізації державних завдань і функцій. Взаємодія державних органів та громадян у процесі надання послуг, повинна також ґрунтуватися на принципах демократії, права та соціальної справедливості. Інша стаття Конституції розмежовує державну владу на три гілки (ст.6), відповідно, передбачає можливість надання послуг установами законодавчих, виконавчих та судових органів влади. До того ж, сам процес надання послуги повинен включати нормативну складову, механізм виконання та можливість судового захисту.

Право на отримання громадянином державних послуг також закріплене Основним Законом України і впливає з низки конституційних прав та свобод людини і громадянина. Або, як стверджує В.Сороко, "державні послуги, що випливають із змісту законодавства, гарантовані принципом найвищої цінності людини в Україні" [2, с.6].

Інтерпретуючи текст Конституції України з точки зору обов'язку держави надавати послуги громадянам, бачимо, що ст.1, яка проголошує Україну соціальною державою, можна розглядати як таку, що гарантує надання соціальних послуг; ст.6 – як розмежування надання послуг трьома гілками влади; ст.7 – як забезпечення гарантії надання послуг суб'єктом місцевого самоврядування, ст.8 – як забезпечення верховенства права у наданні послуг, ст.13 – як забезпечення права власності народу на отримання послуг від користування природними об'єктами, ст..14 – як право на отримання послуг усфері захисту права власності і господарювання, ст.16 – як отримання послуг з екологічної безпеки, ст.19 – як стандарти соціальних послуг (ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством), ст.21 – як право на отримання послуг, ст.25 – як гарантування права жінки мати конституційний захист під час надання державних послуг з охорони праці і здоров'я, встановлення пенсійних пільг, ст.38 – як право брати участь в отриманні державних послуг, ст.49 – як можливість отримання послуг у галузі охорони здоров'я, ст.50 – як право на отримання послуг у сферах вільного доступу до інформації про стан довкілля, якості харчових продуктів та предметів побуту, ст.53 – як забезпечення отримання освітніх послуг, ст.55 – як право на отримання юридичних послуг (правовий захист), розд.VI – як гарантування отримання послуг, що надаються органами виконавчої влади, розд.XI – передбачає зміст і порядок отримання послуг органами місцевого самоврядування, а також окремі статті розд.VII, X Конституції України, які визначають зміст та порядок надання послуг; регулюють повноваження державних інституцій у сфері надання послуг згідно з принципом найвищої цінності людини [3].

Конституцією України проголошено перехід від пануючої у минулому ідеології домінування держави, державних інтересів над індивідуальними, до ідеології служіння держави людині, гарантування, забезпечення і захисту державою основних прав і свобод людини і громадянина [4, с. 22]. 

Література:

1. Конститутція України. Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.zakon.rada.gov.ua.

2. Сороко В. М. Надання публічних послуг органами державної влади та оцінка їх якості: навч. посіб. / В. М. Сороко. - К. : НАДУ, 2008.

3. Шереметьєва Л. А. Концептуальні підходи, типи та види державних послуг в Європейському Союзі та в Україні: порівняльний аналіз / Л. А. Шереметьєва,І. І. Беца [Електронний ресурс]. – Режимдоступу до ресурсу : http://www.academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10slaupa.pdf

4. Писаренко Г. М. Адміністративні послуги в Україні: організаційно-прааові аспекти: Дис. ....канд. юрид. наук: 12.00.07 / Г. М. Писаренко. — Одеса, 2006. — 196 с.


________________

Науковий керівник: Неліпа Дмитро Васильович, доктор політичних наук, професор, Київський національний університет імені Тараса Шевченка




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота