ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ СЕРТИФІКАЦІЇ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ПІДСТАВИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ СЕРТИФІКАЦІЇ

23.11.2021 21:08

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Плотнікова Ірина Ігорівна, студентка Університету митної справи та фінансів


В сучасних умовах розвитку економіки нашої держави особливо важливим постає питання сертифікації й забезпечення якості продукції, адже пандемія коронавірусу поставила під загрозу фактично всі сфери економіки. Тому, визначення підстав адміністративної відповідальності є однією з основних матеріально-адміністративних гарантій законності притягнення громадян України до адміністративної відповідальності [1, с. 38], оскільки будучи «відправною точкою» правозастосовного процесу, підстави відповідальності відіграють провідну роль в об’єктивізації адміністративно-деліктних відносин [2, с. 123]. 

Поняття змісту підстав адміністративної відповідальності базується на конкретних принципах, положеннях, сутність яких сприяє розумінню основного явища або дії [3, с. 98]. 

Аналіз ознак адміністративної відповідальності дозволяє виділити три її підстави:

1. Нормативна підстава – це система норм, що закріплюють склади адміністративних правопорушень; систему адміністративних стягнень; коло суб'єктів, наділених правом застосовувати такі стягнення й процедуру притягнення до адміністративної відповідальності.

2. Фактичною підставою адміністративної відповідальності є адміністративне правопорушення.

3. Процесуальною підставою адміністративної відповідальності слугує акт компетентного органу про накладення конкретного адміністративного стягнення за конкретний адміністративний проступок.

Для настання адміністративної відповідальності необхідно, щоб були наявні всі три підстави і саме в такій послідовності [4, с. 35]. 

Підстави порушення адміністративної відповідальності відображені у диспозиціях відповідних статей: реалізації або випуску продукції, яка не відповідає вимогам стандартів, сертифікатів відповідності, норм, правил і зразків (еталонів) щодо якості; передачі замовнику або у виробництво конструкторської, технологічної та проектної документації, яка не відповідає вимогам стандартів, норм і правил щодо якості продукції та ЇЇ безпеки; недодержанні стандартів і технічних умов при транспортуванні, зберіганні і використанні (експлуатації) продукції, якщо це спричинило зниження якості, псування або наднормативні втрати продукції; випуску з виробництва засобів вимірювальної техніки, що не пройшли державних приймальних або контрольних випробувань, повірки, калібрування або метрологічної атестації; порушенні встановленого порядку видачі сертифіката відповідності.

Для правопорушень глави 13 КУпАП найбільше характерні диспозиції, які відсилають до конкретних стандартів, норм, правил та інших нормативних актів, серед яких закони України «Про метрологію та метрологічну діяльність», «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», «Про захист прав споживачів». Спеціальними нормативними актами у сфері управління якістю є нормативні акти Держстандарту України, які регламентують важливі питання розробки, впровадження і функціонування систем управління якістю продукції, проведення правової експертизи нормативних документів. 

Нормативною підставою адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері сертифікації є система адміністративно-правових норм, за допомогою яких закріплені: склад адміністративного правопорушення в галузі сертифікації, та якості продукції; види і розміри адміністративних стягнень та принципи їх накладення; коло суб’єктів, що уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення у сфері сертифікації та якості продукції і приймати щодо них відповідні рішення; процедура притягнення до адміністративної відповідальності та її процесуальне оформлення [5, с. 71]. Прикладом нормативної підстави адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері сертифікації є ст. 168-1 КУпАП «Виконання робіт, надання послуг громадянам-споживачам, що не відповідають вимогам стандартів, норм і правил».

Фактичною підставою адміністративної відповідальності в галузі сертифікації та якості продукції, що дозволяє притягнути певну особу, є вчинення адміністративного правопорушення у цій галузі. Прикладом фактичної підстави адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері сертифікації є ст. 170 КУпАП «Недодержання стандартів при транспортуванні, зберіганні і використанні продукції (крім харчових продуктів)». 

Процесуальною підставою адміністративної відповідальності за правопорушення в галузі сертифікації та якості продукції є постанова про накладення адміністративного покарання від імені держави органом, уповноваженою здійснювати розгляд справ про адміністративні правопорушення і приймати щодо них рішення. Тобто, це постанова суду про притягнення особи до адміністративної відповідальності, наприклад за ст. 172-1-2 КУпАП «Порушення процедур верифікації звіту оператора про викиди парникових газів». 

Винесенням постанови у справі про адміністративне правопорушення завершується діяльність органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи у сфері сертифікації та якості продукції, а також притягнення правопорушників до адміністративної відповідальності [3, с. 111].

Отже, для настання адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері сертифікації необхідна наявність трьох підстав – нормативної, фактичної та процесуальної. Тільки сукупність вказаних вище підстав дозволяє притягнути особу до адміністративної відповідальності.

Література:

1. Єрмоленко О. С. Стаття 163-3 КУпАП : підстави настання відповідальності. Фінансове право. 2011. № 2 (16). С. 38-41.

2. Гуржій А. В. Теоретико-правові засади визначення підстав адміністративної відповідальності. Науковий вісник Дніпропетров. держ. ун-ту внутр. справ. 2011. № 3.С. 122-132.

3. Сопільник Л. І. Стандартизація, якість продукції, метрологія, сертифікація в системі адміністративного права : навч. посіб. Л.: Львів. ун-т бізнесу та права, 2011. 124 с.

4. Кузьменко О. В., Адміністративна відповідальність та провадження в справах про адміністративні правопорушення. Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2016. 388 с.

5. Зільник Н. М. Підстави адміністративної відповідальності за правопорушення в галузі стандартизації, якості продукції, метрології і сертифікації. Актуальні питання юридичної науки - 2012 : матеріали доп. та ст. всеукр. наук.-практ. конф. (Львів, 26 квіт. 2012 р.). Львів. ін-т Міжрегіон. акад. упр. персоналом. Л., 2012. С. 69-73.

________________ 

Науковий керівник: Доненко Валерій Вікторович, доктор юридичних наук, доцент, професор кафедри адміністративного та митного права Університету митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота