ЗАХОДИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРИМУСУ У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ЗАХОДИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРИМУСУ У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ В УКРАЇНІ

24.11.2021 17:35

[Секція 5. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Муніципальне право]

Автор: Денисова Валерія Сергіївна, студентка Університету митної справи та фінансів


В Україні, на жаль, корупція набула ознак системного явища, яке поширює свій негативний вплив на всі сфери суспільного життя, і все більш глибоко вкорінюється у повсякденному житті як основний, найшвидший та найефективніший незаконний засіб досягнення певних цілей. Корупція - це одне з явищ, яке може викликати кризи в різних сферах суспільного та соціального розвитку кожної держави. Перш за все, це стосується політики, економіки, державного управління, а корупція є однією з основних передумов існування організованої злочинності. Держава, суспільство та світове співтовариство, безперечно, можуть реагувати на цей стан загрози корупції в Україні. У боротьбі з корупцією у нашому суспільстві беруть участь різні державні та громадські інституції. Ефективна боротьба з корупцією в країні можлива, серед іншого, за умови поступового вдосконалення належної антикорупційної політики та законодавства в Україні.

Адміністративна відповідальність - це найпоширеніший вид юридичної відповідальності, з якою щорічно стикаються десятки мільйонів громадян. Боротьба з адміністративними правопорушеннями передує серйозним злочинам - у тому числі пов'язаним з корупцією [4, c. 358].

Адміністративно-правові засоби протидії корупції розуміються як врегульовані нормами адміністративного права (а в деяких випадках і нормами інших галузей права) шляхом взаємопов'язаних дій компетентних органів та їх посадових осіб, які забезпечують її запобігання та припинення. З іншого боку, ці інструменти поділяються на два блоки-нормативно-правовий підрозділ (розробка та прийняття відповідних антикорупційних нормативних актів) та правоохоронний підрозділ (набір конкретних заходів компетентних органів та посадових осіб для забезпечення антикорупційного законодавства) [5, c. 165]

Тому адміністративні антикорупційні заходи пропонуються для розуміння взаємопов’язаних заходів відповідних органів державної влади та їх посадових осіб, які забезпечують боротьбу з корупцією та мають адміністративний характер. З іншого боку, вони іноді об’єднують адміністративні та правові заходи боротьби з корупцією у дві групи:

1) заходи адміністративного примусу (заходи адміністративного попередження, припинення та адміністративної відповідальності); 

2) організаційно-правові заходи боротьби з корупцією, що полягають у виконанні антикорупційних заходів органами виконавчої влади, удосконаленні діючих актів та практичних заходів державних органів з метою створення умов для належного функціонування державного апарату та запобігання корупції шляхом усунення причин та умови корупції в Україні.

Адміністративні заходи у боротьбі з корупцією мають специфічні особливості, зокрема: мета адміністративного примусу - забезпечити належну роботу державних службовців та інших осіб, уповноважених виконувати державні функції, повноваження; застосування заходів адміністративного примусу превентивного характеру може бути пов'язане з елементами службового підпорядкування; здійснення адміністративного примусу покладається насамперед на орган виконавчої влади (їх уповноважені особи). Адміністративний примус здійснюють в тому числі суди, які є єдиним органом. уповноважений застосовувати адміністративні санкції; Суб’єктами господарювання, на яких поширюється адміністративний тиск, є виключно державні службовці та інші особи, уповноважені виконувати державні функції [3].

Першу групу заходів адміністративного примусу складають заходи адміністративного запобігання корупційним правопорушенням. Метою цих заходів є запобігання особам займатися незаконною діяльністю. Це означає, що запобігання корупції - це діяльність органів влади та посадових осіб, що борються з корупцією, яка спрямована на виявлення, вивчення, зменшення та усунення явищ, що сприяють вчиненню корупційних правопорушень. Відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" суб'єктами у сфері боротьби з корупцією є прокуратура, Національна поліція, Національна антикорупційна служба України та Національне агентство з питань запобігання корупції [2].

Друга група заходів - це заходи щодо припинення корупції. До них належать такі дії, як підготовка звіту, адміністративне затримання правопорушника, особистий обшук та контроль справ тощо. Останньою групою заходів адміністративного примусу до вчинення корупційних діянь є заходи адміністративної відповідальності. Адміністративна відповідальність знайшла відображення у застосуванні адміністративних санкцій, визначених Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП). До адміністративних санкцій за корупційні правопорушення належать: штрафи, позбавлення права обіймати певні функції чи виконувати певну діяльність та конфіскація грошей, отриманих у результаті адміністративного правопорушення. Таким чином, адміністративне покарання є мірою відповідальності перед особою, яка вчинила адміністративне правопорушення [1].

Підсумовуючи вищезазначене можемо зробити висновок, що корупційні прояви  все більш глибоко вкорінюється у повсякденному житті як засіб досягнення певних цілей, оскільки це значною міру поліпшує та облегшує життя осіб. адміністративні антикорупційні заходи об’єднують адміністративні та правові заходи боротьби з корупцією у дві групи: заходи адміністративного примусу (заходи адміністративного попередження, припинення та адміністративної відповідальності); організаційно-правові заходи боротьби з корупцією, що полягають у виконанні антикорупційних заходів органами виконавчої влади, удосконаленні діючих актів та практичних заходів державних органів з метою створення умов для належного функціонування державного апарату та запобігання корупції шляхом усунення причин та умови корупції в Україні.

Література:

1. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 7 грудня 1984 р. № 8073-X. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10.

2. Про запобігання корупції: Закон України від 14 жовтня 2014 р. № 1700-VII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18.

3. Гайдук А.В. Заходи адміністративного примусу у боротьбі з корупцією в Україні: дис.  канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2006. 194 с. 

4. Лозинський, Ю. Р. "Адміністративна відповідальність за корупційні правопорушення." (2020).

5. Дорошенко, Т. А. Адміністративно-правові заходи у боротьбі з корупцією. Молодіжний науковий юридичний форум: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції до Дня науки, м. Київ, Національний авіаційний університет, 18 травня 2017 р. Том 1. Тернопіль: Вектор. с164-166, 2017.

____________________

Доненко Валерій Вікторович, д.ю.н., доцент, професор кафедри адміністративного та митного права Університету митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота