ВПРОВАДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ МОДЕЛІ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНИХ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

ВПРОВАДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ МОДЕЛІ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНИХ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ

25.11.2021 09:37

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Сотник Вікторія Вікторівна, кандидат економічних наук, старший науковий співробітник Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України


На тлі економічної кризи в України, фінансування державних цільових програм стримується значним обмеженням розміру видатків країни та зміною пріоритетів економічного розвитку. Як наслідок, на реалізацію державних програм, у кращому випадку, із бюджету виділяють лише половину запланованих коштів. До того ж, ситуація ускладнюється, коли фінансові ресурси виділяються в кінці бюджетного року. Це призводить до неможливості ефективного виконання завдань та перенесення строків їх реалізації. Допомогти частково вирішити проблему міг би програмно-цільовий метод управління видатковою частиною державного бюджету, яким передбачена можливість залучення альтернативних джерел фінансування. Проте на даному етапі, чіткого механізму активізації інвесторів поки що в Україні немає. Відтак , є необхідність запропонувати модель такого механізму, виходячи з українських реалій. 

Для розробки ефективного механізму фінансування державних цільових програм потрібно визначитись із тим, що являє собою механізм фінансування, його елементи, принципи його побудови. Механізм фінансування державних цільових програм являє собою сукупність принципів, форм і методів залучення і використання фінансових ресурсів для досягнення поставлених цілей держави за рахунок бюджетних та позабюджетних коштів. На макрорівні він дозволяє вирішувати нагальні проблеми країни, зокрема створювати умови для нормального функціонування економіки та розвитку різних галузей економіки. У свою чергу, на мікрорівні через цільові програми держава активізує підприємців, інвесторів та приватних осіб до вкладання коштів на взаємовигідних умовах для вирішення суспільних проблем. До того ж, ефективний механізм фінансування держаних цільових програм має забезпечувати прозорість процедури виділення, ефективність використання обмежених ресурсів, посилювати відповідальність виконавців і гарантувати цільове спрямування бюджетних та позабюджетних коштів на реалізацію програм. Звідси, ключовою ознакою моделі ефективного механізму фінансування державної цільової програми є її фінансування рівномірно протягом усього періоду та залучення ресурсів з позабюджетних джерел, а також проведення контролю на всіх етапах реалізації (рис. 1.). 





Рис. 1. Механізм фінансування державних цільових програм

Також потрібно вирішити питання збалансованої реалізації програми на етапі концептуального планування державної цільової програми, а саме при обґрунтуванні обсягу фінансових ресурсів та термінів їх надходження з урахуванням можливих загроз, а в ході реалізації програми основну увагу зосереджувати на забезпеченні ефективності її виконання. При оцінці обсягу фінансування доцільно враховувати інфляційні процеси та зіставлення фактичних витрат до планових на кожному етапі реалізації. З урахуванням зазначеного критерію найбільш раціональним шляхом реалізації програми буде скорочення поставлених завдань, для того, щоб не починати заходи, які не забезпечуються фінансуванням при поточних лімітах. Такий підхід не порушує процес виконання програми та сприяє виконанню завдань вчасно, без перенесення термінів реалізації програми. 

Подовження термінів реалізації державної цільової програми являється найменш прийнятним шляхом вирішення проблеми дефіциту коштів. Проте він найбільш часто застосовується на практиці. Скорочення щорічних обсягів фінансування по відношенню до необхідного рівня, що визначається виходячи з планових термінів закінчення поставлених завдань призводить до зростання вартості виконання робіт за програмою та до зниження рівня пріоритетності програми по відношенню до новоприйнятих. Зростання вартості обумовлена збільшенням тривалості періоду на реалізацію програми та впливу інфляційних процесів на обсяг фінансування етапів її виконання. Особливо збільшується вартість виконання завдань при нинішній фінансовій кризі та політичній ситуації в країні. 

Для ефективного використання фінансових коштів, виділених на реалізації державної цільової програми необхідно забезпечити такий темп фінансування, щоб пов'язане з цим зростання витрат не перевищував критичної величини. Тому доцільно виділяти наступні сценарії  виконання державної цільової програми в залежності від зменшення обсягу  фінансових ресурсів: 

- оптимальний або плановий;

- сценарій, який забезпечує найменшу вартість запланованих завдань; 

- помірного недофінансування - з продовженням термінів, яке не призводить до істотної зміни вартості завдань програми;

- тимчасове призупинення виконання завдань - здійснюється мінімальне фінансування окремих завдань програми для забезпечення можливості її фінансування в майбутньому;

- закриття програми на певний період;

- повне закриття програми. 

Зміна сценарію реалізації державної цільової програми супроводжується змінами надходжень фінансових ресурсів з державного бюджету та інших джерел фінансування і терміну виконання програми. Такий підхід, на наш погляд, до виконання державної цільової програми дозволить внести значні корективи до загальної системи фінансування програми та не допустить зайвого зростання обмежених державних витрат.

Таким чином, у результаті проведеного дослідження було виявлено, що головною ознакою моделі ефективної реалізації державної цільової програми є її рівномірне фінансування протягом усього періоду як за рахунок бюджетних так і позабюджетних коштів із постійним всеохоплюючим контролем на всіх етапах впровадження. Також гіпотетично встановлено, що фінансування державних цільових програм може бути ефективним за умови виділення із бюджету не менше 80% планових коштів і за рахунок їх оптимізації методом програмно-цільового планування.

Література:

1. Запатріна І. В. Державне фінансове регулювання економічних перетворень / І. Я. Чугунов, А. В. Павелко, Т. В. Канєва та ін.; за заг.ред. А. А. Мазаракі. – К. : Київ.нац.торг.-екон.ун-т, 2015. – 376 с.

2. Лисяк Л. В. Бюджетна політика реалізації державних цільових програм в умовах кризи / Л. В. Лисяк // Ефективна економіка. – 2016. – № 27/2. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ekonomy.nayka.com.ua.




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота