НЕДОЛІКИ ДІЮЧОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2014

НЕДОЛІКИ ДІЮЧОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ

17.12.2021 22:39

[Секція 7. Податкова система. Бюджетна система]

Автор: Гавалюх Анна Михайлівна, бакалавр освітньої програми «Бізнес-економіка», Львівський національний університет імені Івана Франка


У ринковій економіці сектор малого підприємництва є одним із ключових визначників темпів економічного і соціального розвитку. Вирізняючись своєю гнучкістю та мобільністю, він здатний ефективно та швидко реагувати на зміни кон’юнктури ринку. Окрім того, малий бізнес формує конкурентне середовище та протидіє монополізації. Розвиток малого бізнесу вирішує проблему зайнятості населення, створюючи нові робочі місця та сприяє пом'якшенню соціальної напруги і ослабленню майнової нерівності в суспільстві. Український бізнес стикається із низкою перепон, які уповільнюють процеси його розвитку. Одною з актуальних проблем для малого бізнесу є недосконала система оподаткування. 

Метою даного дослідження

На стан і розвиток малого підприємництва впливає чимало економічних чинників, серед яких визначне місце належить механізму оподаткування. Завданням держави є зорієнтувати податкову систему на розвиток малих підприємств, оскільки вони не потребують значного стартового капіталу, забезпечують оборотність ресурсів та швидко реагують на зміни у кон’юнктурі ринку.

Для того щоб система оподаткування малих підприємств була ефективною, вона повинна відповідати двом критеріям:

– бути сприятливою та спрощеною для суб'єктів цього сектору економіки;

– забезпечувати податкові надходження в обсягах, необхідних для повної реалізації державних соціальних функцій, що є особливо важливим на регіональному та місцевому рівнях [1].

Одним із основних завдань економіки України є стимулювання підприємницької діяльності через створення сприятливих умов її оподаткування. У зв’язку з цим, та з метою реалізації державної політики з питань розвитку та підтримки малого підприємництва, ефективного використання його можливостей у розвитку національної економіки було прийнято Указ Президента України ще від 3 липня 1998 р. "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва", яким запроваджено справляння єдиного податку суб’єктами малого підприємництва [2].

Саморегулюючий організм малого бізнесу здатний усувати кризові явища в економіці, що то малий бізнес потребує встановлення чіткого законодавчого регламентування умов здійснення підприємницької діяльності та стабільності. Проте існує факт, що більше 10 років у механізм сплати єдиного податку не вносилися зміни, що створило зниження фіскальної та стимулюючої ефективності єдиного податку. Передусім через масове використання платників єдиного податку у схемах ухилення від сплати податків. 

Єдиному податку властиві фіскальна та стимулююча функції: 

– фіскальна функція проявляється у розподільчих відносинах між державою та суб’єктами малого підприємництва. 

– стимулююча функція визначається метою введення єдиного податку, якою є стимулювання розвитку малого підприємництва шляхом створення сприятливих умов його оподаткування, що є своєрідним проявом захисту прав суб’єктів малого підприємництва з боку держави.

Єдиний податок – це встановлений державою консолідований податок для визначеної частини суб’єктів малого підприємництва, який замінює справляння певної сукупності передбачених законодавством обов’язкових платежів та зараховується до бюджетів і державних цільових фондів у відповідних пропорціях, характеризується добровільністю обрання платниками його сплати та має на меті спрощення оподаткування доходів цих суб’єктів [3].

Діюча система оподаткування має низку проблем, які потребують вирішення для ефективного зростання малого бізнесу в Україні. Можна виокремити такі недоліки:

– нормативно-правова база оподаткування є складною і неузгодженою;

– недосконалий механізм нарахування і сплати єдиного податку. Оскільки він за своєю економічною суттю не є єдиним. Адже платники сплачують і інші платежі – єдиний соціальний внесок, ПДВ тощо;

– складний механізм проведення розрахунків із бюджетами та державними цільовими фондами;

– неможливість використання спрощених процедур оподаткування для підприємств, які на невелику суму перевищують поріг за масштабами діяльності;

– суб’єкти малого підприємництва не завжди зацікавлені у переході із загальної системи на спрощену систему оподаткування [1].

Нормативно-правові акти з питань оподаткування є складними та нестабільними, окремі законодавчі норми – недостатньо узгоджені, інколи суперечливі. Питання оподаткування і досі регулюються не тільки законами, а і декретами Кабінету Міністрів України, указами Президента України. Через наявність у законодавчих актах норм непрямої дії значна кількість питань у сфері оподаткування регулюється підзаконними актами. У зв’язку з тим, що чимало податкових норм мають неоднозначне тлумачення при їх застосуванні, це негативно позначається на діяльності суб’єктів господарювання. До того ж, податкова система України характеризується передусім фіскальною спрямованістю, що є лейтмотивом більшості змін, які вносяться до податкового законодавства [4].

Витрати на адміністрування окремих податків є більшими порівняно з доходами бюджету, що формуються за рахунок їх справляння. Часто податки малих підприємств дозволяють лишатись на плаву певним об’єднанням територіальних громад. 

Однією з першочергових функцій політики формування податкової системи будь-якої держави є управління розвитком галузей економіки в країні. Український бізнесмен, як і його європейські колеги, зобов’язаний сплачувати ряд податків, в тому числі й податок на прибуток. Спрощена система оподаткування являє собою механізм, що дозволяє підприємцю не вираховувати свій прибуток, тобто не застосовувати бухгалтерський підхід для його визначення. Замість податку на прибуток та кількох інших податків такий підприємець сплачує єдиний податок за фіксованою ставкою [5].

Часто суб’єкт малого підприємництва не зацікавлений у сплаті таких податків, що приводить до тінізації його бізнесу. Це може бути зумовлено необізнаністю такого бізнесмена. Завдання держави – надати зручний ресурс для отримання інформації.

Щоб збільшити ефективність системи оподаткування діяльності малогог бізнесу в Україні можна вжити низку заходів, серед яких:

– боротьба з корупцією;

– зниження податкового навантаження;

– розширення переліку видів діяльності, для яких не застосовується спрощена система, щоб запобігти схемам мінімізації податкових платежів суб’єктами малого підприємництва;

– об’єднання єдиного соціально внеску та складу єдиного податку;

– спрощення нормативно-правової бази. 

Все ж варто зазначити, що застосунок Дія-Бізнес дозволяє розібратись з податковою системою. Введення єдиного рахунку для сплати податків полегшує механізм сплати податків для малих підприємств. Можливість здачі податкової звітності в електронному вигляді також має чималий позитивний вплив на систему оподаткування. 

Висновки. Малий бізнес є потужним каталізатором економічного і соціального розвитку країни. Водночас він є найбільш вразливим сектором національної економіки, який потребує ефективних заходів державного протекторату. Система оподаткування має прямий вплив на розвиток малого бізнесу. Створення прозорих правил ведення господарської діяльності та оподаткування, а також забезпечення єдиних справедливих підходів до всіх суб’єктів податкових правовідносин сприятиме укріпленню партнерських відносин між громадянами, суб’єктами господарювання та державою. 

Література:

1. Коба О. В., Шинкар Ю. Л. Порівняльний аналіз загальної та спрощеної системи оподаткування: особливості застосування, проблеми та напрями їх вирішення [Науковий вісник Ужгородського національного університету]. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/25_1_2019ua/27.pdf

2. Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва: Указ Президента України від 3 липня 1998 року № 727/98 // Офіційний вісник України. – 1998. – № 27. – ст. 975.

3. Майстренко О. В. Перспективи розвитку в Україні спрощеного оподаткування малого підприємництва. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://minjust.gov.ua/m/str_30255

4. Олена Ференс Реформування податкової системи України [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://minjust.gov.ua/m/str_11350

5. Бобиль B.В., Топоркова О.А. Оподаткування малого бізнесу: нормативно-організаційний аспект. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/11523/1/Bobyl.pdf

________________ 

Науковий керівник: Кміть Віра Мирославівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів, грошового обігу і кредиту, Львівський національний університет імені Івана Франка



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021

Конференції 2020

Конференції 2019

Конференції 2018

Конференції 2017

Конференції 2016

Конференції 2015

Конференції 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота