ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МЕДИЧНОГО СТРАХУВАННЯ В УКРАЇНІ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2014

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МЕДИЧНОГО СТРАХУВАННЯ В УКРАЇНІ

19.11.2016 08:46

[Section 6. Banking. Money, finances and credit]

Author: Бодня Дмитро Андрійович, студент, Університет митної справи та фінансів; Поривай Артем Олександрович, студент, Університет митної справи та фінансів


На сьогоднішній день одним з ефективних фінансових механізмів функціонування ринкової економіки та системи охорони здоров’я є медичне страхування, яке виступає гарантом здорової нації у майбутньому. Українське населення не можна віднести до рангу здорового, тому питання належного захисту здоров’я людей є дуже гострим. Коштів, що передбачені Державним бюджетом України на фінансування медицини, не вистачає для якісного медичного обслуговування населення. Так, оптимальна потреба медичної галузі в бюджетних коштах у 2016 році становить понад 100 млрд. грн., в той час як у Державному бюджеті на 2016 рік заплановані витрати на охорону здоров'я в розмірі лише 54 млрд. гривень або 2,2% від ВВП. За рекомендацією ВООЗ витрати на охорону здоров'я мають бути не менше 5% від ВВП, наприклад, витрати на охорону здоров’я у Швейцарії складають 11,6% від ВВП, Нідерландів 16,4% від ВВП, Франції 11,8% від ВВП [1].

Світовий досвід свідчить, що фінансування медичної галузі за рахунок коштів Державного бюджету не є можливим. Тому зараз все активніше постає питання перед українською державою щодо змішаної системи фінансування охорони здоров'я, вагому частку у якій буде займати обов’язкове медичне страхування.

За допомогою страхової медицини держава може підвищити доступність медичних послуг для різних верств населення та залучити додаткові фінансові ресурси у сферу охорони здоров’я. Страхова медицина буде сприяти фінансуванню наукових досліджень та розробок, підготовці та перекваліфікації медичних працівників, оновленню матеріально-технічної бази медичних закладів, наданню якісних медичних послуг населенню.

Головними завданнями обов’язкового медичного страхування мають стати: забезпечення охорони здоров’я населення; розвиток медичного обслуговування; фінансування системи охорони здоров’я.

Україна, здійснюючи ринкові трансформації в медичній галузі, прагне сформувати змішану бюджетно-страхову систему фінансування охорони здоров'я. Вже з 2017 році почнеться поступовий процес введення страхової медицини, який відбуватиметься протягом трьох років для того, щоб це не було шоком ні для людей, ні для лікарів. Тому для держави, яка не має власного досвіду організації медичного страхування, доцільним є вивчення досвіду функціонування системи медичного страхування в інших країнах світу, наприклад, у  Німеччині, США, Канаді, Японії тощо. Характеристику моделей медичного страхування  у зазначених країнах розглянуто у таблиці 1 [2].

Таблиця 1 Характеристика моделей медичного страхування різних країн світу



За наведеними у таблиці 1 моделями медичного страхування, можна зробити висновок, що більшість країн не хоче і не може брати відповідальність щодо майже повного фінансування медичної сфери на бюджетній основі. У більшості країн намагаються поєднувати різні системи фінансування галузі охорони здоров'я. Це пояснюється насамперед тим, що в сучасних умовах зростає обсяг загроз здоров'ю громадян у зв’язку із: зростаючими обсягами міграції населення, що поширює невластиві цим регіонам інфекційні захворювання; надзвичайно стрімким темпом життя, через що все частіше виникають стресові ситуації,  які негативно впливають на стан здоров'я населення; терористичні акти, надзвичайні техногенні аварії та ін. посилюють потребу в медичній допомозі та ін. 

На нашу думку, найбільш прийнятною для України є система медичного страхування у Великій Британії,  згідно якої Національна система охорони здоров'я практично існує за рахунок коштів, що вносяться платниками податків та виділяються урядом на охорону здоров'я зі статті витрат на соціальні потреби. До того ж, ще й в схожому напрямі буде відбуватись згаданий вище процес впровадження страхової медицини в Україні, який почнеться у 2017 році. 

Завадити ефективному впровадженню системи обов’язкового медичного страхування в Україні можуть такі причини: 

- недостатньо розроблена законодавча база;

- вади податкового законодавства;

- недовіра до страхування в цілому;

- відсталість технологічної та матеріальної бази медичних установ;

- низький добробут населення;

- кадрові проблеми галузі охорони здоров’я та ін.

Тому, на сучасному етапі уряду країни необхідно провести реформи, пов'язані з охороною здоров'я в цілому, включаючи реструктуризацію органів охорони здоров'я, ефективне фінансування і облаштування медичних закладів по всій Україні, а також вдосконалення якості надання медико-страхових послуг, підвищення довіри до страхових компаній. Впровадження якраз змішаної бюджетно-страхової моделі є досить вдалим вирішенням проблеми введення обов’язкового медичного страхування та врахування інтересів страховиків.

Отже, для ефективного функціонування медичного страхування в Україні та захисту інтересів громадян слід внести зміни у законодавство, які будуть регламентувати процеси накопичення доходів населення у відповідності з реаліями сьогодення в економічному просторі та включати роз’яснення щодо механізму надання страхових послуг із виваженою системою контролю за діями посадових осіб вказаного процесу, розширити автономію медичних закладів, перевести їх на оплату за результат, спростити доступ до фінансування та інвестицій, прискорити процедуру ліцензування медичних практик та ін. Необхідним є також удосконалення податкової політики з метою впровадження стимулів для медичного страхування.




Література:

1. Проект бюджету-2016 на медицину є антирекордом за всю історію Незалежної України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.unn.com.ua/uk/news/1531102-proekt-byudzhetu-2016-na-meditsinu-ye-antirekordom-za-vsyu-istoriyu-nezalezhnoyi-ukrayini-nardep

2. Проблеми та перспективи  впровадження медичного страхування в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2905

___________________________

Науковий керівник: Баранник Лілія Борисівна, доктор економічних наук, професор кафедри оподаткування та соціального забезпечення, Університет митної справи та фінансів



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021

Conference 2020

Conference 2019

Conference 2018

Conference 2017

Conference 2016

Conference 2015

Conference 2014

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукові конференції

Економіко-правові дискусії. Спільнота